Hoge watertemperatuur tijdens opwarmingsfase bij 1.6 TDI

Jan_Kedde

Nieuw lid
Hallo Octavia rijders,

Ik heb een Skoda Octavia Sedan 1.6 TDI van december 2013. Ik heb volgende probleem met de watertemperatuur tijdens de opwarmingsfase:
- Watertemperatuur loopt vrij snel naar de 90 graden (analoge meter).
- De kachel wordt goed warm. Er is dus wel water circulatie.
- De watertemperatuur blijft 90 graden totdat de olie ook de 90 graden heeft bereikt. De olie-temperatuur lees ik af op de MAXI DOT. Dit is een digitale weergave.
- Daarna stijgt de watertemperatuur heel snel als ik op een hoge snelheid rijd. Tot nu toe is watertemperatuur nog altijd blijven steken bij 110 graden en heb ik nooit een alarm melding gehad.
- De olie-temperatuur stijgt langzaam naar 100 graden.
- Als de olie-temperatuur de 100 graden heeft bereikt zakt de watertemperatuur naar de 90 graden. Dit gaat vrij snel.
- Daarna zakt de olietemperatuur ook weer iets naar 95 graden.
- Nu blijft de watertemperatuur goed op 90 graden staan en olie op 95 graden.

Dit effect treedt elke opwarmingsfase op. Weet iemand wat de oorzaak kan zijn?

Ik heb ook op internet gelezen dat de waterpomp een ingebouwd uitschakelcontact heeft. Er zit een ring om de waaier als de motor koud is. Als de motor warm wordt moet de ring om de waaier weg geschoven worden. Het schijnt dat dit onderdeel nogal eens problemen geeft. Heeft iemand hier ervaring mee?

Groeten Jan
 

JeroenV19

Nieuw lid
Heb hier zojuist in een ander topic al op gereageerd. Ik had hetzelfde probleem en symptomen. Bleek inderdaad de waterpomp te zijn. Specifiek het onderdeel zoals je het hier beschrijft.
 

jongerik

Actief lid
Hier zelfde probleem. Afgelopen maandag ook de waterpomp vervangen. Waren meer meldingen van geweest bij de dealer
 

turboturbo

Forumguru
Dus die ring kan om de schoepen heen zakken en zich weer terug trekken...

Wat ik me al een tijd afvraag; waarom wordt de waterpomp niet gewoon electrisch aangedreven ipv op de distributie riem? Het motormanagement kan de pomp dan onafhankelijk van de motor en motortoerental aansturen. Dan zou de pomp zelfs nog een tijdje kunnen blijven lopen nadat de auto is stil gezet en de motor nog heet is om de restwarmte goed af te kunnen voeren.

En heb je het gedoe met de distributie reparaties ook niet.
 

Smeeuwis

Donateur
Goede vraag. Probleem zit hem denk ik met name in de storingsgevoeligheid. Stuurpompen en aircopompen worden steeds vaker electrisch aangedreven, maar als die uitvallen is het niet zo vervelend. Een electrische waterpomp die uitvalt is dat wel, net als een oliepomp. Een motor die geen koeling of smering krijgt loopt binnen enige tijd finaal op een hoop. De doorslag zal hier geven dat men dat risico niet neemt en dus kiest voor betrouwbare mechanische aandrijving middels een riem cq. de distributieketting. Immers: als de dynamo stuk gaat zou de pomp geen stroom meer krijgen met alle gevolgen van dien.

Daarnaast denk ik dat aandrijfvermogen ook een rol speelt, de vraag is of er voldoende vermogen (spanning * stroom) opgewekt kan worden om het koelwater (toch zo'n 5, 6 liter) onder druk (!) rondgepompt te krijgen.

Overigens blijft het hete koelwater na het afzetten van de motor nog wel enigszins circuleren, dat komt door convectiestromen die ontstaan tussen koeler en warmer water. Dit helpt het afkoelproces en merk je ook als het erg heet is als de fan nog doordraait. Die stimuleert dat proces door het nog door de radiator stromende koelwater extra te koelen.
 

turboturbo

Forumguru
Heldere uitleg, klinkt idd logisch. Een multi of distr riem knapt minder vaak dan dat er iets gebeurd met de stroom toevoer; daar heb je gelijk in.

Zal idd wel met bedrijfszekerheid te maken hebben.
 
Bovenaan Onderaan