Hallo Octavia rijders,
Ik heb een Skoda Octavia Sedan 1.6 TDI van december 2013. Ik heb volgende probleem met de watertemperatuur tijdens de opwarmingsfase:
- Watertemperatuur loopt vrij snel naar de 90 graden (analoge meter).
- De kachel wordt goed warm. Er is dus wel water circulatie.
- De watertemperatuur blijft 90 graden totdat de olie ook de 90 graden heeft bereikt. De olie-temperatuur lees ik af op de MAXI DOT. Dit is een digitale weergave.
- Daarna stijgt de watertemperatuur heel snel als ik op een hoge snelheid rijd. Tot nu toe is watertemperatuur nog altijd blijven steken bij 110 graden en heb ik nooit een alarm melding gehad.
- De olie-temperatuur stijgt langzaam naar 100 graden.
- Als de olie-temperatuur de 100 graden heeft bereikt zakt de watertemperatuur naar de 90 graden. Dit gaat vrij snel.
- Daarna zakt de olietemperatuur ook weer iets naar 95 graden.
- Nu blijft de watertemperatuur goed op 90 graden staan en olie op 95 graden.
Dit effect treedt elke opwarmingsfase op. Weet iemand wat de oorzaak kan zijn?
Ik heb ook op internet gelezen dat de waterpomp een ingebouwd uitschakelcontact heeft. Er zit een ring om de waaier als de motor koud is. Als de motor warm wordt moet de ring om de waaier weg geschoven worden. Het schijnt dat dit onderdeel nogal eens problemen geeft. Heeft iemand hier ervaring mee?
Groeten Jan
Ik heb een Skoda Octavia Sedan 1.6 TDI van december 2013. Ik heb volgende probleem met de watertemperatuur tijdens de opwarmingsfase:
- Watertemperatuur loopt vrij snel naar de 90 graden (analoge meter).
- De kachel wordt goed warm. Er is dus wel water circulatie.
- De watertemperatuur blijft 90 graden totdat de olie ook de 90 graden heeft bereikt. De olie-temperatuur lees ik af op de MAXI DOT. Dit is een digitale weergave.
- Daarna stijgt de watertemperatuur heel snel als ik op een hoge snelheid rijd. Tot nu toe is watertemperatuur nog altijd blijven steken bij 110 graden en heb ik nooit een alarm melding gehad.
- De olie-temperatuur stijgt langzaam naar 100 graden.
- Als de olie-temperatuur de 100 graden heeft bereikt zakt de watertemperatuur naar de 90 graden. Dit gaat vrij snel.
- Daarna zakt de olietemperatuur ook weer iets naar 95 graden.
- Nu blijft de watertemperatuur goed op 90 graden staan en olie op 95 graden.
Dit effect treedt elke opwarmingsfase op. Weet iemand wat de oorzaak kan zijn?
Ik heb ook op internet gelezen dat de waterpomp een ingebouwd uitschakelcontact heeft. Er zit een ring om de waaier als de motor koud is. Als de motor warm wordt moet de ring om de waaier weg geschoven worden. Het schijnt dat dit onderdeel nogal eens problemen geeft. Heeft iemand hier ervaring mee?
Groeten Jan