Superb 3 Hoeveel newtom meter bij velgen vervangen

Bart81

Forumguru
ik vroeg mij ineens af hoeveel newton meter je met momentsleutel moet zetten om de velgen op een superb correct vast te zetten?

Ik heb namelijk een tweede stel wintervelgen bijbesteld en zou deze graag zelf omwisselen.
Nu heb ik geen flauw idee hoeveel newton wordt voorgeschreven om de bouten van de velg vast te zetten.

Iemand een idee?

hemi24

Forumguru
even in je boekje kijken, maar uit het hoofd 120Nm...

Edit: 140Nm volgens de gebruikshandleiding:

Knipsel.PNG

Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Blijkbaar 140Nm bij de S3, want ik heb de afbeelding uit de online gebruikshandleiding...

Voorheen was het inderdaad 120Nm voor de VAG-producten als bijvoorbeeld de O2 en de Golf (7) en volgens mij ook de S2.

Stevo

Lid
140Nm is al wat eigenlijk. Maar goed, als ze 't zo voorschrijven zal ik ook dat cijfer hanteren.

Mijn O3 ook 120nm.
Gebruikt de S3 andere bouten dan? O3 in ieder geval m14 en spoed is 1,5
Weet alleen de lengte even niet..

Cordoba

Forumguru
Opvallend dat het aantrekmoment verandert is: ook mijn F1 heeft een voorgeschreven aantrekmoment van 120 Nm, en ik wist niet beter dan dat dit voor alle VAG-personenwagens geldt. De VW Crafter en de Transporter is andere koek.

hemi24

Forumguru
Ik dacht ook altijd dat 120Nm vrij standaard was bij de VAG producten, m.u.v. de grote bussen...
Echter wijkt de Up!/Citigo ook af, kwam ik achter bij het monteren van de winterwielen (110Nm).

EdK

Forumguru
En zo blijkt maar weer dat je altijd in je manual moet kijken wat het juiste aanhaal moment is !!
Gaat jaren goed met 120Nm en dan opeens komt rijdend je wiel los omdat je met 140Nm had moeten aantrekken.....slik

Bart81

Forumguru
Kan iemand mij zeggen welke maat van dopsleutel je nodig hebt om de velgen van de nieuwe superb combi los te krijgen?
Ik zoek mij een momentsleutel aan te schaffen met passende dop om mijn velgen zelf te kunnen omwisselen.

Alvast bedankt!

Monteurtje

Forumguru
Dan moet je een dop 17 kopen.
Bouten zijn niet verandert ten opzichte van de andere modellen. Alleen aantrekmoment. Heeft met de grotere diameter van de wielen te maken zeggen ze

Opzich leuke discussie..
Beetje vreemd dat ze gewisseld zijn van moment als het dezelfde bouten zijn..

Naar mijn weten zijn het verzinkte wielbouten. Onbehandeld staal is doorgaans zwart van kleur.
Doormiddel van thermisch verzinken onstaat waterstofbrosheid waardoor verzinkte bouten minder sterk zijn dan onbehandeld staal. Echter gaat onbehandeld staal direct roeste en dat willen we ook niet ;)

Ik weet niet welke klasse staal VAG doorgaans gebruikt maar het zal vast geen 8.8 zijn lijkt me..
Waarschijnlijk 10.9 of misschien zelfs 12.9 alhoewel deze boutjes dan wel een speciale warmte behandeling nodig hebben om de sterkte na verzinken te behouden..

Zal zaterdag bij de wielen wissel eens kijken of het op de kop van de bout staat ;)
8.8 staal, m14x1.5 is namelijk maximaal 140nm. Daarboven val je buiten de norm. Is dus precies wat VAG specificeert. 109 is in dit geval 195nm en 12.9 staal 235nm. Voor m14x1.5 dus.

Zie bijlage voor mooi lijstje welke je boven je werkbank kan hangen ;)

Bijlagen

• metric_tighten_torques.pdf
    75,3 KB · Weergaven: 27
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan