Hoeveel bar doet u in uw banden?

VEEJAY

Forumguru
Ik ben met name geinteresseer in de mensen met 225/17inch banden.

Zelf heb ik dePegasus banden en doe er voor + achter 2.6 bar in. Is iets minder comfortabel maar heb wel een betere stuurgevoel. En minder snel piepende banden bij optrekken en in bochten (zo lijkt het).

Hoeveel doen jullie erin, en waarom?
 

Dutch4x4

Senior Member
Voor en achter ook 225/45 R17. Bij mij voor en achter 2,7 à 2,8 bar. Minder 'trekkerig' gevoel aan het stuur, minder rol over de wangen, lager verbruik, door het plakkerige rubber toch nog grip in overvloed.
 

octofreak

Actief lid
Weet niet, heb ze nog niet op mogen blazen, en de bandenspanningssensor heeft nog niet van zich laten horen.... /forum/images/graemlins/grin.gif overigens heb ik 205/60 banden.
 

sunnyboy

Senior Member
Altijd het maximum wat in het tankdopdekseltje staat.
Stuurt gewoon strakker, iets minder comfortabel maar daar stoor ik mij niet aan.
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Altijd het maximum wat in het tankdopdekseltje staat.
Stuurt gewoon strakker, iets minder comfortabel maar daar stoor ik mij niet aan.

[/ QUOTE ]

Is de maximale spanning in het tankdopje iets anders dan de aanbevolen spanning in het tankdopje?
 

Mikey

Nieuw lid
toevallig maandag gedaan en de normale belastingsspanning uit de tankdop afgelezen en daar staat 2.2 voor en 2.1 achter. De hierboven genoemde 2.7 en 2.6 is dat niet een beetje veel?
Ik moet wel zeggen dat ik de spanning onder maximale belasting nu niet zo uit mijn hoofd weet, maar het kan zijn dat die richting de 3 gaat.
 

VEEJAY

Forumguru
Ik zou eerder kijken op de band zelf, daar staat hoeveel PSI er maximaal inkan.

2.1, 2.1 is wel lekker comfortabel maar zeker niet voor sportief rijden.
 

Dutch4x4

Senior Member
2,7 is geen enkel probleem. Ik zou met 2,1 niet meer overweg kunnen, zo zwalkend voelt dat aan. Nog een extra reden: minder slijtage.

Grappig genoeg gaan alle waarschuwingsteksten over bandenspanning alleen maar over te lage spanning, nooit over (te) hoge:

http://www.bandenspanning.nl/banden/spanning%20tips.html

Ook nuttig om te weten: de aanbevolen bandenspanning geldt voor koude banden. Maar wie meet z'n banden nu koud? Ik heb tenminste geen eigen spanningsmeter thuis, dus ik meet ze meestal bij het benzinestation in de buurt, vaak op de terugweg naar huis. Dan zijn ze niet bepaald koud. Voor warme banden mag je er gerust 0,3 bar bijtellen, aldus Michelin:

http://www.michelin.nl/nl/autonl/auto_cons_bib_press.jsp?lang=NL

Dan is 2,7 (warm gemeten) in vergelijking met eigenlijk dus 2,5 niet eens zo overdreven hoog.
 

VEEJAY

Forumguru
Hmm ik wilde ze ook echt helemaal volpompen maar ik begon aan mezelf te twijfelen, goed te weten dat ik het aan het juiste eind had.

Ik ga trouwens begin september met de Seatonline club op driftcursus bij Paul Maaskant :-))))
 
Kijk, dit topic vind ik nou een stuk nuttiger en interessanter dan dingen zoals "hoeveel kilometer heb jij erop?" of "hoe krijg ik bepaalde controlelampjes aan?".
 

Deje

Lid
De maximale waarde?
Nou dan zou ik er gelijk maar 4,5 bar in zetten......
Of gewoon massieve banden, raken niet lek ook...
Of een band uit de 35% serie, stuurt ook lekker strak...
 
Bovenaan Onderaan