Hoelang wachten op warme lucht?

Dit is even los van de discussie over de airco en het econ knopje...

Wat me opvalt met dit koude weer is dat het zeker 10 km/10 min duurt voordat er een beetje warme lucht uit de openingen komt. Dit was volgens mij in het begin sneller. Ik dacht dat de 2.0TDI een extra verwarmingselement hiervoor had? Hoe zijn de ervaringen van met name de mede TDI2.0-ers?
 

Karstieman

Forumguru
Ik ben erg tevreden over de tijd die nodig is om warme lucht te krijgen.
's morgens rijd ik gewoon in de 2e of 3e versnelling het dorp uit en binnen 1 minuut heb ik warme lucht /forum/images/graemlins/smile.gif
 
Ok. Zo rij ik ook weg, maar dan duurt het echt langer. Alleen al voordat het naaldje van de tempmeter een beetje los komt duurt al 5 minuten. Misschien toch iets mis dan?
 

Droopy

Actief lid
Controleer je koelvloeistof eens. Wij hebben hier een keer een auto op verloren (kapotte koppakking)
 

VEEJAY

Forumguru
Niets mis met je auto, bij mij duurt het ook zo'n 3-5 minuten. Maar in ieder geval wel sneller dan mijn vorige diesel.

Volgens mij is het een typisch diesel iets, volgens mij zijn benzineauto's sneller op temperatuur, niet?
 

Karstieman

Forumguru
Ik heb wel het idee dat de auto weer snel warm is als je hem dezelfde dag nog gebruikt hebt.
Soms maak ik een ritje van bijv. 20min., parkeer de auto 2 uur, en rijd dan weer weg. Dan is de auto op een of andere manier weer heel snel warm. Alsof de motor dan na die 2 uur niet helemaal is afgekoeld ?
 
/forum/images/graemlins/ot.gif Ik heb dan wel een 1.9TDI maar bij mij duurt het ook rond de 5 minuten voordat de auto echt warm begint te worden.
 
Des te beter het rendement van een motor, des te minder warmteverlies dus, en dus des te minder snel warmt de koelvloeistof op en dus des te minder snel kan die koelvloeistof de warmte weer afstaan aan de inlaat lucht van het ventilatiesysteem.
Een moderne diesel heeft een hoog rendement waardoor tegenwoordig veel auto's met dieselmotoren een extra elektrische verwarming hebben van de ventilatie inlaatlucht.
 
Bedankt voor de verwarmende reacties /forum/images/graemlins/smile.gif Gelukkig zit er nog voldoende koelvloeistof in (hij staat net iets boven min).

Maar... major discovery! Ik merk dus dat er uit de midden luchtuitstroom (boven radio) in de "auto" stand (al dan niet met "econ") NOOIT lucht komt (ook niet beetje). Wel uit die roosters bij de ramen. Alleen als je die handmatige toets indrukt voor uitstroom in het midden, komt lucht uit het midden. Dus ik na 3 min die toets in gedrukt, en voila: meteen warm in de auto. Vreemd he! Je zou toch verwachten dat in de stand "auto" de instelling zo is dat het zo snel mogelijk warm wordt, anders hadden zie die extra verwarming niet hoeven te monteren. En dat er geen lucht uit het midden komt lijkt me ook niet echt handig.
Dus hebben jullie ditzelfde effect ook???
Ben benieuwd!!
 

Deje

Lid
Niks mis mee... Mijn Octi doet er zo´n kleine 10 (rustige) km´s over voordat de meter op 90 graden staat bij een buitentemp van +3 graden.
/forum/images/graemlins/680.gif
 

VEEJAY

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Bedankt voor de verwarmende reacties /forum/images/graemlins/smile.gif Gelukkig zit er nog voldoende koelvloeistof in (hij staat net iets boven min).

Maar... major discovery! Ik met me ook niet echt handig.
Dus hebben jullie ditzelfde effect ook???
Ben benieuwd!!

[/ QUOTE ]

Ja, precies doe ik ook werkt prima!
 
Okee! Ik snap het qua motortemp. Maar dan blijf ik het vreemd vinden dat er zeg maar in de automatische stand werkelijk nooit lucht uit het midden komt. Wel uit de ontwaseming bij de voorruit. Dus ik ben benieuwd of dat bij jullie ook zo is.
 

sunnyboy

Senior Member
Bij mij ook.
Denk zelf dat eerst de zijruiten en voorruit worden schoongeblazen. Daarna pas het interieur opgewarmd.
Ik weet dat bij BMW diesel motoren een soort gescheiden verwarming plaatsvond. Van enerzijds motor en anderzijds interieur zodat het nadeel wat jullie al genoemd hebben bij een dieselmotor, namelijk het trage opwarmen, bij mijn vorige auto niet voorkwam.
Ook bij de 2.0 FSI duurt het even voordat de temperatuurmeter van de koelvloeistof op "90" staat.
Dat wil dan nog niet zeggen dat de motorolie op temperatuur is!
 

Ralph

Lid
Wat betreft de wat langere tijd die de auto nodig heeft om het interieur te verwarmen is goed verklaarbaar. Het is namelijk veel belangrijker dat de motor goed warm wordt. Alle geproduceerde warmte wordt gelijk teruggegeven aan de motor. Wanneer deze op temperatuur komt wordt deze warme lucht naar het interieur gestuurd.
 
Bovenaan Onderaan