"Hoekjes" derde remlicht breken af, constructiefout?

tmbreuker

Nieuw lid
Hallo,

vandaag is mijn Fabia (juni 2012) voor z'n eerste kleine beurt geweest. Ik had aangegeven dat er een hoekje bij het derde remlicht was afgebroken, geen idee waardoor dit was veroorzaakt. Belt de garage op, nieuwe reflector kost 50,- (montage wil hij me wel kado doen, heel correct). Technisch heeft het geen gevolgen als ik het niet vervang, de garage doet er dan een kitrandje op. Ik spaar dus liever die 50e. Hij merkt wel op, dat dit best wel eens de vorstperiode als oorzaak kan hebben gehad, maar dit is niet hard te maken, dus geen garantie. Thuisgekomen check ik onze andere Fabia (mei 2009) en wat zie ik tot mijn verbazing: Precies het zelfde euvel, maar in wording. Een hoekje is bijna afgebroken. Zijn er meerdere fabia eigenaren die dit euvel hebben? Ik heb nu nl. het vermoeden dat het toch echt een constructiefout is van Skoda en het daarom wel gewoon garantie zou moeten zijn.

Ik zal morgen ff foto's bijvoegen.

Gr Tom
 

mennor

Forumguru
Juni 2012?? Gevalletje garantie, geen twijfel over mogelijk. Niet vanwege een constructiefout, maar gewoon omdat je op een nieuwe een jaar fabrieksgarantie hebt. Verhaal over vorst als grond om geen garantie te honoreren is onzin. Daar moet de auto gewoon tegen kunnen. Alleen als hij hard kan maken dat jij iets verwijtbaar verkeerd hebt gedaan, is dat een reden om de garantie te laten vervallen.
Dit moet door een skodadealer kosteloos worden hersteld. Als je garage een skodadealer is (ik neem aan van wel, aangezien het om de eerste beurt van een nieuwe auto gaat?), moet-ie zich schamen met zo'n aanbod. Heb je geen andere in de buurt?

Op die van 2009 is het lastiger. Fabrieksgarantie heb je niet meer, verlengde garantie noem je niet maar heb je niet, neem ik aan. Zou je nog kunnen proberen (maar alleen bij de winkel/dealer/garage waar je 'm vandaan hebt) te claimen dat je recht hebt op een deugdelijk product, en dat een remlicht van een kleine 4 jaar niet kapot hoort te zijn, maar dat wordt discutabel.
Voor een constructiefout zul je een aardig dossier moeten opbouwen.
 

tmbreuker

Nieuw lid
hier de foto's. Nee, onze fabia's zijn niet bij een Skoda dealer in onderhoud. De dichtstbijzijnde is Skoda Centre Utrecht in De Meern en daar breng ik principieel geen euro meer naartoe. Ik ga het nu dus maar even proberen bij de dealer waar ik de auto gekocht heb.

2013-02-25 19.44.23.jpg 2013-02-25 19.44.44.jpg
 

Cordoba

Forumguru
Foto's maken wel duidelijk dat dit een systematische fout is. De vraag is of het in de auto zelf zit, of bijvoorbeeld een wasstraat die hier net verkeerd mee omgaat (om maar iets te roepen, dat duidelijk maakt dat het niet persé aan de auto/constructie hoeft te liggen). Ik zou in elk geval iedere Fabia II die je ziet staan, op dit punt te checken en eventueel foto's te maken ter ondersteuning. Overigens gaat het hier om combi's?
 

Ron_2

Senior Member
Zit er, als het hoekje nog aanwezig is, misschien in die hoek net iets meer ruimte waardoor borstels van de wasstraat er tussen kunnen komen?
Het is net op de rand waar de borstels "de hoek omgaan" van verticaal naar horizontaal, de hoek waarmee ze dan deze plek raken verandert en misschien ook iets de kracht waarmee dit gebeurt?

Als ze beiden in dezelfde wasstraat gewassen worden is dit toch iets om te overwegen, want dan blijft dit gebeuren, ook met de nieuwe exemplaren.

Ik zal straks eens kijken bij de combi van de buren of daar iets te zien is.
 

Chatslet

Forumguru
Je legt 20.000 euro neer bij de dealer voor een auto waar hij waarschijnlijk de komende jaren ook nog flink voor gaat vangen op onderhoud en een half jaar later mag je 50 euro neer tellen voor zoiets lulligs als dit? Onderhoud maar eens bij een andere dealer doen?
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb zo'n vermoeden dat het afbreken van de hoekjes niet te maken heeft een externe kracht zoals bijv. de wasstraat borstels. Plastic bevat weekmakers, die voorkomen dat plastic niet knapt, maar iets buigbaar blijft. Die weekmakers worden harder / verliezen hun functie naarmate het plastic ouder wordt, icm onder invloed staan van extreme temperaturen (vrieskou, maar ook bakken in de zon)

Als er in het ontwerp dan een hoekje zit, daar waar juist spanning op zit vanwege de schroeven / bevestigingspunten, dan is de kans aanwezig dat het plastic dan een keer knapt. Spontaan. Daarbij: ook de schroeven krimpen en zetten natuurlijk ook een klein beetje uit - iets meer dan het plastic.

Denk ik. :rolleyes:
 

Ron_2

Senior Member
Aan de andere kant, als je twee Fabia's bezit met hetzelfde euvel, en niemand anders herkent het?
 

turboturbo

Forumguru
Tja. Dan ligt het inderdaad aan de aura's om je huis, waar de auto het meest geparkeerd staat :shocked: :winkie:
 
Bovenaan Onderaan