hoedenplank en achterklep

Henny

Actief lid
Ik heb een Octavia I gehad (gepikt vorige week) en ik had wat "problemen" die ik nooit ergens teruglees, ook niet in testen.
Als ik met voorramen open reed, dan werd ik hardstikke doof van de enorme zware dreun die de hoedenplank dan gaf. De kofferbak werkte dan denk ik als een klankkast en het deed zo'n pijn aan je oren, dat je vanzelf de ramen weer dicht deed.
We hadden climatronic, maar buitenlucht vind ik af en toe prettig.
Verder de achterklep (hatchback), als het regende of geregend had, kon je die niet zomaar opendoen, want dan gutst het water de kofferbak in (alleen als het helemaal windstil is, drupt het in de regengootjes) en wat erger is, ook in de speakers die in de zijsteunen van de hoedenplank zitten, mooie opvangbakjes! Dit is bij de Octavia II opgelost door ze daar niet meer te plaatsen.
Dan ook nog een piep, die leek van de v-snaar te komen bij wegtrekken vanuit een bocht met lage snelheid in de 2e versnelling. Een nieuw v-snaar gemonteerd, maar het geluid was er nog. Dit is al vanaf het moment van aankoop (11.000 km) tot heden (vorige week).
Dan ook nog gepiep als je door een kuil(tje) rijdt of als je één van de voordeuren dicht doet. Dat schijnt de ophanging (slang??) van/bij de radiator te zijn, maar ook dit is al die tijd gebeleven.
Nou maar meteen alles (voor de nieuwe): de airco. Bij het aanzetten daarvan of juist uitzetten en op eco rook je altijd zo'n vieze "natte dwijl/handdoekenlucht" Dat is een keer "verholpen" (not) door er een goor toiletverfrisluchtje uit te laten komen. Wekenlang erger last van gehad. Ik zette de airco altijd een tijdje voor het stilstaan om naar eco, zoals de ANWB voorschrijft.
Hebben anderen deze problemen niet??
 
Dag Henny, wat een problemen zeg, en bovendien wordt je auto ook nog gestolen /forum/images/graemlins/frown.gif Nou ja, dan heeft de nieuwe eigenaar nu ook mooi al die problemen erbij gekregen /forum/images/graemlins/smile.gif
Ik heb zelf nog geen skoda (krijg 'm binnen 1,5 week) maar ik herken het probleem met die open ramen en het geluid achterklep wel uit een auto die ik vroeger heb gehad. Volgens mij sluit de klep dan net niet helemaal goed, dat kunnen ze volgens mij afstellen en strakker zetten. Het probleem is al minder als je ook je achterraam een stukje open doet.
De airco van mijn huidige auto stinkt ook vaak: de eerste minuut nadat je hem AAN of juist UIT hebt gezet. Dan schakel ik meestal ook even de hulp van de frisse buitenlucht in! /forum/images/graemlins/grin.gif
 

CorNi

Nieuw lid
Dat gebulder als je voorramen in een bepaalde stand open staan herken ik ook in mijn Astra station (ook hier een weinig te verbeteren door met de achterramen te spelen) en als ik mijn achterklep opendoe kan ik ook heerlijk douchen.....en de bagageruimte uitdweilen....
 

Dutch4x4

Senior Member
Het geluid van een overvliegende helikopter door de cabine herken ik wel: ook als alleen de achterruiten openstaan en je harder dan pakweg 30 rijdt. Maakt mij niet uit, waarom zou je met je raam open willen rijden?

Ook het regenwater dat van de achterklep naar binnen gutst, zal elke O1HB-bezitter herkennen. Staat ook in mijn AW myReview, dus daar had je 't kunnen teruglezen... /forum/images/graemlins/wink.gif

Is inderdaad gewoon een ontwerpfout, die in de O2HB niet is verholpen, zo heb ik begrepen. Alleen de speakers lopen geen gevaar meer, maar het water stroomt nog steeds naar binnen.

En die airco, tja: het filter moet je sowieso om de paar jaar laten vervangen, dus daar kan het aan liggen. Verder houd ik me aan het bekende advies: airco uitzetten een tijdje voor het einde van de rit en in ieder geval geregeld aan zetten, ook al is het niet nodig. Tot nu toe heel soms last gehad, maar dat trekt dan weer snel weg.
 

Henny

Actief lid
<font color="blue">re Dutch4x4: Ik weet helemaal niet waar ik dat AW myReview kan vinden!
Het is inderdaad een pulserende dreun, het resoneren van de hoedenplank.
En tsja, waarom wil ik met ramen open rijden? Da's natuurlijk persoonlijk. Maar goed, ik wil gewoon af en toe de wind voelen op warmere dagen. Gewoon prettiger gevoel. Ben ook meer motorrijder, misschien vandaar.
Wat betreft de airco: zoals je kon lezen /forum/images/graemlins/wink.gif zet ik 'm ook altijd ruim voor het einde van de rit uit, dus daar kan het niet aan liggen.
Mijn garage heeft alleen dat gore luchtje als oplossing, maar bij de (andere) garage van mijn broer(o.a. Seat), was het wel verholpen; in zijn Leon dan. Moet dat daar nog maar eens navragen, maar de ervaring leert dat men vaak niet echt een idee heeft hoe iets opgelost is helaas...
Voorlopig is dat allemaal nog een luxeprobleem voor me, want ik moet toch nog op de verzekering wachten en nog een keuze maken .... </font>
 

Henny

Actief lid
Ohhh, Autoweek, nou zie ik het. Ik ben nog nietgewend aan allerlei hiergebruikte afkortingen hoor. Ik heb daar al wat gelezen, erg handig!
 

Henny

Actief lid
Ohhh, Autoweek, nou zie ik het. Ik ben nog niet gewend aan allerlei hiergebruikte afkortingen hoor. Ik heb daar al wat gelezen, erg handig!
 

Karstieman

Forumguru
Is dat gebulder bij het openzetten van het achterruitje niet een gewoon verschijnsel ?
Alle auto's die ik tot nu toe gereden heb, hadden dit verschijnsel. Misschien niet overal even hard, maar wel genoeg om storend te zijn.
 

Wiseguy

Actief lid
Heb ik met mijn Laguna ook gehad..... maar goed, ik ben toch wel een airco-junk geworden sinds ik Airco in mijn auto heb.... dus heel veel rijd ik niet met ramen open.... op vakantie over het algemeen dan weer wel.... dan is het wel lekker ja.... /forum/images/graemlins/cool.gif
 

SKODACHAUFFEUR

Actief lid
Waarschijnlijk is het vieze luchtje van de airco een vierus. Deze kan eenvoudig bij de dealer verholpen worden door er een "luchtje"in te spuiten. Nee dit is niet helemaal reukloos maar na een paar dagen helpt het wel.


Groetejs,
Marcel
 
Bovenaan Onderaan