Hoe zwarte delen terug zwart maken???

DannyG

Forumguru
Hoi iedereen.

Ik ben de gelukkige bezitter van een OIII Ambition, dus met zwarte dakrails. Ik heb de wagen al drie maal gewaxed (met McGuires) maar zoals altijd met waxen kom je wel eens per ongeluk met je product tegen deze zwarte delen :pardon:.

In het begin valt het niet op, maar naarmate de tijd vordert begin je witte vlekken te zien (op de dakrails, de rubbers van het panodak, de randen van de spiegels enz).

Ik heb geprobeerd met een vochtig microvezeldoekje over de vlekken te wrijven maar veel effect heeft het niet :nono:. Hebben jullie er een idee van hoe ik dit best aan pak? Producten die er een zwarte laag over heen zetten, gebruik ik liever niet.

Alvast bedankt voor het mee denken :thumbsup:

Groetjes,

Danny
 

EdK

Forumguru
Volgende keer als je gaat poetsen ze even met schilderstape afplakken !
Dit scheelt je een boel ergenis naderhand waar je nu achter bent gekomen

Wel een tape gebruiken die geen lijmlaag achterlaat, anders heb je namelijk het volgende probleem :pieker::pardon:
 

DannyG

Forumguru
@EdK: ik heb aan dat afplakken gedacht maar ook dat is ontzettend veel werk (alle rubbers (deuren, vensters, open dak), dakrails, spiegelranden, grille) ;) .

WD40 gebruikte ik al wel om onreinheden op de lak te verwijderen maar ik heb niet de link gemaakt om dit voor waxresten te gebruiken. Ik neem aan dat een siliconenspray dicht in de buurt komt. Thanks dus ook voor jullie @spikehome en @boontjeRS :thumbsup:.

Ik ga er in het weekend eens mee van slag.

Groetjes,

Danny
 
D

Deleted member 24009

Lijkt mij dat WD40 op kunststof ook wel sporen na laat? Net als siliconenspray overigens. Nooit geprobeerd hoor, maar zou daar wat huiverig voor zijn.

En dat afplakken gaat sneller dan je denkt :jaja:
 

EdK

Forumguru
En dat afplakken gaat sneller dan je denkt :jaja:
Het is een handigheidje wat met rechterhanden wel lukt.
Weghalen van polijst / wax kost zeker meer tijd dan ervoor te zorgen dat het weggepoetst word en de vette wd40 of siliconen weer op je lak komt...
 

Frup

Forumguru
ik heb cockpitspray gebruikt om bij de doffe delen (rails en rubber) de kleur op te halen.
 
D

Deleted member 24009

Het is een handigheidje wat met rechterhanden wel lukt.
Weghalen van polijst / wax kost zeker meer tijd dan ervoor te zorgen dat het weggepoetst word en de vette wd40 of siliconen weer op je lak komt...
Precies..goede afplaktape aanbrengen scheelt je achteraf een hoop ergernis en tijd...
 

Cordoba

Forumguru
Inderdaad de juiste tape om te voorkomen, schilderstape lijkt leuk, maar plakt in de praktijk vaak onvoldoende, zodat je die er ook snel afwrijft. Tape van Colad of 3M zijn zeer geschikte tapes voor deze klus. Over het verwijderen van wax/polijstvlekken op ongelakte kunststof verschillen de meningen (heeft waarschijnlijk ook te maken met de soort kunststof en de ruwheid van het oppervlak). De kunststof 'voeden' met speciale middelen werkt voor wat langere tijd, maar nog beter kun je de kunststof voeden voor je de lak er omheen gaat doen: dan trekken polijstmiddelen of andere spullen minder diep in de kunststof.
 

boontjeRS

Forumguru
Silicone spray maakt geen vlekken als je het goed openwrijft en natuurlijk opje doek spuit. Doe zelf mn roosters vooraan ermee en blijft lang zwart. Afplakken kruipt mij teveel tijd in. En kost bijna niks die spray. Doe dit al 20j zo enkele malen/jaar.
 

Michelv.

Forumguru
Deze werkt goed.

360.jpg


360.jpg
 

Steve

Senior Member
Wd40 verdoezeld alleen de Wax resten. Beter is het om goed te reinigen te ontvetten en daarna weer te voeden.
Als je alleen Wd40 gebruikt moet je het blijven herhalen omdat de siliconen het alleen onzichtbaar maken.
 

Zwapp

Forumguru
Check dit

Lijkt voor dat soort kunststof goed te werken...

Hiermee wordt de olie in het kunststof weer omhoog gebracht waarna de originele kleur terugkomt. Net toveren...
 

CDK

Forumguru
Check dit

Lijkt voor dat soort kunststof goed te werken...

Hiermee wordt de olie in het kunststof weer omhoog gebracht waarna de originele kleur terugkomt. Net toveren...

Alleen niet voor lang, maar volgens mij ging het hier vooral over wax resten verwijderen. Om je zwarte delen weer te herstellen van de weersinvloeden moet je gewoon een goede trim restorer gebruiken. Geyon heeft er 1 die simpel Trim heet en die werkt ongeveer een jaar of 2 ;)
 

DannyG

Forumguru
Ik heb dit weekend bij wijze van proef een klein stukje van de dakrails met WD40 behandelt (steunde toen enkel op de eerste drie reply's ... had niet gezien dat er nadien nog zoveel bij gekomen waren :) ).

Met de WD40 is het resultaat toch wel goed hoor. Alleen valt het nu af te wachten wat dit in de toekomst gaat brengen. Die wax removal van @Michelv. lijkt me ook wel interessant. Ik zal eens in de autospeciaalzaak op zoek gaan naar dat (of een gelijksoortig) middel.

Bedankt allen voor de talrijke antwoorden en suggesties :thumbsup:.

Groetjes,

Danny
 

spikehome

Forumguru
wd40 kan misschien wat korter werken, maar zo eenvoudig te doen dat je het makkelijk vaker zo kan behandelen.
 
Bovenaan Onderaan