Hoe zie ik welk alarm in de auto zit?

gr8jen

Lid
Ik had dus een auto gekocht met alarm maar was zo aan het grijnzen tijdens de proefrit dat ik niet weet wat die persoon zei over het alarm.

Nu woon ik helaas in een wijk waar ze elke 2 weken in de nacht langs komen om te kijken of iemand een portemonnee of iets anders in de auto heeft liggen.

Dus weet iemand iemand naar welk kastje ik moet zoeken om het alarm type te weten te komen ? Ik heb nooit eerder zoiets gehad en ben echt een noob daarin.
Misschien zei hij toen "klasse 3" maar als ik daarop zoek lijkt me dat wel erg grof geschut voor een fabia?


Thanks alvast
 

brepus13

Forumguru
Alarm klasse 1 is een startonderbreker en helaas gebruikt men dit zelfs al in advertenties als “alarm” aanwezig.

origineel Skoda alarm is volgens mij altijd klasse 3. Je kunt het ook zelf testen. Als je helling controle en interieur bewaking hebt dan zal het vast klasse 3 zijn. Helling kun je checken door hem op te krikken. interieur kun je checken door erin te blijven zitten en een seconde of 30 te wachten en dan te bewegen.
 

MaxN

Donateur
Onze S2 had ook een Skoda alarm klasse 3, die had op de B-stijl naast de rugleuning van de bestuurdersstoel een knopje voor het interieuralarm. Misschien dat die in de Fabia daar ook zit.
 

gr8jen

Lid
Bedankt voor de antwoorden. Ik zal vandaag is kijken of ik het alarm kan laten afgaan. Ik zie voorlopig nog geen kapje ofzo waar die sensor voor beweging achter zit. Maar ja, het ziet er wel leuk uit dat er een rood lampje knipperd als de auto op slot gaat.
 

Desperado

Forumguru
Dat rode lampje zegt niets, die heeft mijn Fabia ook en mijn O2 had die ook. Ging knipperen als je een 2e keer op vergrendelen drukt.
 

gr8jen

Lid
Hmm bij mij gaat het als een stroboscoop te keer bij op slot zetten (1 keer drukken) en na een paar seconden weer normaal knipperen.

Ik ben nu even met de kids bezig maar als ik zelf mag spelen ga ik wat uitproberen
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Bij m'n Fabia 1 is dat ook zo, snel knipperen en dan rustig knipperen, dat staat bij de F1 ervoor dat de boel op slot zit en niet van binnenuit geopend kan worden (bij 2x sluiten drukken zijn de deurgrepen binnen wel actief, en t lampje uit)
 

Ligflits

Senior Member
Voor een af fabriek alarm zou je dat op de code-sticker kunnen zien.
Als die in je auto zit... Deze zit er tegenwoordig niet meer (in de achterbak in de buurt van -de plek voor- het reservewiel). In met de invoering van het digitale serviceboekje kun je de tweelingbroer ook niet meer vinden bij je autopapieren.
 

Antera

Donateur
Je hebt zo te lezen geen alarm. Wil je het zeker weten zet je raam open. Druk hem op slot en wacht een minuut en doe de deur open met de hendel in de deur of zwaai door de auto.
 

Fabia GLD

Nieuw lid
Wat maxN zegt klopt idd, als je Fabia III een interieuralarm heeft, dan zit er bij de B-stijl aan de bestuurderzijde een extra toets om dit alarm tijdelijk uit te zetten.
 

JeSko

Forumguru
Onze S2 had ook een Skoda alarm klasse 3, die had op de B-stijl naast de rugleuning van de bestuurdersstoel een knopje voor het interieuralarm. Misschien dat die in de Fabia daar ook zit.

Is dat dit knopje? unnamed.jpg

Heeft mijn S2 niet en de test van @Antera leverde ook niets op. Dus zit bij mij ook enkel dat nietszeggende lampje op zoals bij uw Fabia @gr8jen .
 
Laatst bewerkt:

Skoda_plezier

Actief lid
Ik wil misschien een domme of bijzonder ongebruikelijke vraag stellen:

Stel mijn Fabia heeft alleen een startonderbreker en ik zou iets meer willen beveiligen.
Zou ik dan bijvoorbeeld een extra draadje naar de boordcomputer kunnen sturen die een zodanige storing geeft dat de auto nie wil starten. UIteraard ergens een klein schakelaartje die dat draadje spanningsloos maakt (of juist spanning geeft) zodat ik hem wel zelf kan starten...
Is dit een hele gekke gedachte?
Ik zit bevoordeeld te denken aan “koppeling niet ingedrukt” melding terwijl die echt wel is ingedrukt., of een ander signaal waardoor je hem voor de gek houdt?
 

Tees

Donateur
Wat is dan het verschil met een startonderbreker? Die zorgt er toch ook voor dat de motor niet gaat starten als je niet de correcte sleutel gebruikt?

Wat je voorstelt lijkt me bovendien heel lastig, de ECU is geen simpel apparaatje, maar een computer. Die kan je over het algemeen niet zomaar een foutmelding laten genereren zonder dat dat verdere gevolgen heeft.
 

Skoda_plezier

Actief lid
Wat is dan het verschil met een startonderbreker?
Klopt, eigenlijk niets dus, behalve dan wanneer je sleutel ontvreemd wordt, dit een onaangename verrassing is voor de Bad-Guys.

En ik heb ook niet gezegd dat het simpel is in de uitvoering. Het idee er achter is wel simpel
 

gr8jen

Lid
Ja uiteindelijk mis ik het knopje naast mijn stoel.
Maar ik heb wel een mooi knipperend lampje.
Het was leuk geweest als het er op zat maar ik heb gelukkig niets in de auto liggen wat ze kunnen meenemen
 

brepus13

Forumguru
Bij de O3 is er nog een mogelijkheid om een alarm functie via coderen in te schakelen. Dit is geen volwaardig alarm natuurlijk maar gaat wel af als deuren worden geopend terwijl de auto afgesloten is ( dus na intikken ruit deur openen bijvoorbeeld ). Ook dan heb je wel eerst schade maar schrikt wellicht wel af tot verdere schade of wegnemen.

geen idee of deze mogelijkheid er is voor de F3.
 
Bovenaan Onderaan