Hoe zelf logo vervangen?

turboturbo

Forumguru
Het Skoda-logo aan de voorkant op de motorkap is behoorlijk verweerd / wit uitgeslagen. En omdat de kleine dingen zijn de het 'em doen, wilde ik die graag vervangen. Uiteraard zelf. Want volgens Wheeler-dealers kan je alles zelf :laugh:

Via eBay heb ik een logo op de kop weten te tikken. Maar nu dus de vraag: hoe vervang ik deze? Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik vind het maar een vreemd dingetje: het is een soort hol kapje. Zou die vastgelijmd moeten worden oid?

IMG_1608.jpg IMG_1606.jpg
 

piair1982

Forumguru
Is jammer genoeg niet compleet, er hoort een foam laag en een stuk plastic in te zitten. De foam is een soort dubbelzijdig tape.

Maar op een skoda logo hoort levenslange garantie te zitten. Beetje dealer moet hem onder garantie kunnen vervangen.
 

turboturbo

Forumguru
Aha, dat verklaart de zaak. Ik wist niet dat er levenslange garantie op zat, dat is nieuws.
Maar aan dit logo heb ik dus niks aan. Vandaar zo goedkoop, dus.
Bij de volgende beurt maar eens melden, dan.
Prutser ben ik ook... :uitlachen:
 

piair1982

Forumguru
Het idee is goed, geen prutser hoor. Als je een beetje handig met een klein plat schroevendraaiertje en een föhn bent kan je het wel gebruiken.
Maar wel pas nadat je het niet onder garantie vergoed krijgt.

Maar in de tijd dat ik bij skoda werkte was elk skoda logo ongeacht leeftijd en kilometers gewoon garantie.
 
En al vervangen??? Onder de garantie periode van skoda??? Ik heb hier namelijk ook problemen mee en vind het zelf ook een beetje lelijk....
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb het logo op de motorkap zelf vervangen. Ik post hier wat foto's. Het is een simpel klusje, als je eenmaal weet 'hoe het zit'. Dus ik hoop dat jullie er ook wat aan hebben.
Mogelijk zou het logo onder garantie vervangen kunnen worden, maar die hoop had ik niet, en ik heb nog een ander appeltje met mijn dealer te schillen, dus wilde ik dit maar zelf eventjes op lossen. Ik heb via Marktplaats een logo gekocht. Eerst eentje via Ebay, maar deze was tweedehands (wel nog puntgaaf), maar die was niet compleet. Er zat geen kleefpad bij: teruggestuurd en m'n geld terug gekregen (was ook te goedkoop, eigenlijk)
Hoe het hoort is dat er achterop het loge een soort kleefpad is geplakt, het is een soort dubbelzijdig tape in ronde vorm.

Het meeste werk was de oude lijmresten verwijderen. Uiteindelijk is dat gelukt met sticker-verwijderaar en veel peuteren met m'n nagel. Het oude logo zelf liet relatief gemakkelijk los. Een beetje wrikken en trekken (liefst met je vingers of een plastic tooltje; als je met een schroevedraaier gaat wrikken heb je kans dat je uitschiet of door hefboomwerking de chromen lijst vernielt) Er zat aardig wat zand achter het half vergane kleefpad en zat nog maar gedeeltelijk vast geplakt. Zoals te zien op de foto's zitten er 2 pinnetjes die in de gaatjes vallen. Zodat het logo er mooi recht op komt. Kan niet missen. Die pinnetjes doen verder niets, overigens. Ze klikken niet, ofzo, is puur voor het positioneren.

IMG_1633.jpg IMG_1634.jpg IMG_1635.jpg IMG_1636.jpg IMG_1676.jpg
 

Karstieman

Forumguru
Ik heb ook een nieuw logo aangeschaft en heb gisteren geprobeerd om mijn oude logo los te krijgen, helaas zonder resultaat.
Wat gebruik je precies om achter het logo te komen ? Ik kom er gewoonweg niet achter...
Met een klein schroevendraaiertje en een doek (als bescherming) breek ik alleen kleine stukjes van het logo weg, maar het laat niet los.
Ik las ook ergens iets over flosdraad achter het logo, maar dit krijg je er echt niet achter.

Heeft iemand tips welk gereedschap je hiervoor kan gebruiken ?
 

turboturbo

Forumguru
Zoals je op de foto's kunt zien, zat het neus logo bij mij niet heel erg vast meer (2 stukjes plakspul met allemaal zand ertussen) Het kostte wel wat moeite, maar lukte vrij eenvoudig. Ik heb het grotendeels met m'n vingers gedaan en dacht tuin / klus- handschoenen aan om tegen snijden te beschermen.
Je kunt ook de motorkap open zetten, de neus/grille er even af schroeven (paar Torx schroeven) en dan even rustig op de keukentafel proberen. Je kunt misschien wat drukken vanaf de achterkant op die 2 plastic pootjes, voorzichtig wrikken en wiegen... Of de waterkoker even aan zetten, en het logo er boven hangen om los te stomen (pas op voor je vingers!)

Pas erg op met hefboom werking met bijv een schroevedraaier, je vernaggelt zo het chroom eromheen.

Een flosdraad zou kunnen, dat werkt vooral heel goed voor de type aanduiding verwijderen en bijv. de 'fabia' letters. Maar daar zitten ook geen pinnetje of pootje achter: alleen een plakstrookje. Je kunt voor het neus logo denk ik dan flossen van bovenaf tot het midden, tot de pootjes en van onderaf. De flos draad zal denk ik snel breken door de scherpe rand van het rondje (blik?) van het logo zelf.

Misschien dat je er wat lijm-loswekend spul langs de randen kan spuiten, maar wederom pas op voor aantasting van je chroomwerk.

Lukt het dan nog steeds niet.... bel de dealer of de werkplaats even, hoe zij dat doen, of er een truucje voor is :)


Succes!
 

Antera

Donateur
lang de achterzijde voorzichtig drukken opo de pennetjes. Desnoods breek je ze af en duw je er met een schroevendraaier flink tegen. ZO heb ik hem ook verwijderd. Helaas is het logo over een jaar a 2 jaar weer hetzelfde en weer is er vocht en zooi onder gekropen helaas. En btw is geen leverenslange garantie
 
Mooi om te zien dat het sommigen van ons wél lukt om dat logo te vervangen :)
Ik heb zelf ook liggen pielen om dat ding eraf te krijgen maar dat lukte van geen kant omdat de twee pinnetjes vanaf de achterkant geklonken/gesmolten waren.
Omdat ik geen zin had om iets te slopen ben ik naar de dealer gereden die het klusje voor 16,50 Euro voor me klaarde (ik had het logo overigens ook bij die dealer gekocht - Rotor Heerlen).
Zelf doen is natuurlijk leuker maar in dit geval had ik die paar centen er graag voor over :grin:

Suc6 aan diegenen die zelf aan de slag gaan ermee :xyxthumbs:
 

Cordoba

Forumguru
Je kunt als ook het nieuwe Skoda logo als vervanger gebruiken, en omdat dit veel minder kleurrijk is, heb ik het idee dat deze langer mooi/goed blijven.
 

Cordoba

Forumguru
Net als Machlo heb ik volgens mij ooit gelezen, dat het behoorlijk goed past, en welke versie (met onderdeelnr.) je daarvoor moet hebben. Heb helaas nog niet de tijd gehad om er achter aan te gaan.
 

TinusPlotseling

Senior Member
Ik heb op mijn Fabia 2 wel een nieuw logo erop laten zetten door de dealer. Dat moet vast ook lukken bij een fabia 1. De logo is ook licht gebogen naar mijn inziens gr martijn
 
Bovenaan Onderaan