Hoe werkt die cruisecontrol nou?

VEEJAY

Forumguru
Heren,

Hoe krijg je het nu voor elkaar dat je cruisecontrol teruggaat naar een bepaalde kruissnelheid (bv 120km/pu)?

Bijvoorbeeld als je opeens moet afremmen. Dit zat op de 407 die een tijdje had, of kan dit niet met de octi?
 

higgy

Forumguru
Jazeker, op de linker pook zit een tuimelschakelaar (op de kopse zijde). Tuimel je die naar onderen dan is dat SET (oftewel houd deze snelheid vast) en tuimel je hem naar boven dan is dat RESUME, oftewel ga naar laatst ingestelde snelheid.
Met de volgende restricties:
- je cc moet aan staan (ja echt!) met de schuifschakelaar.
- je moet harder dan plm. 30 km/u rijden, daaronder werkt de cc niet.
- als je de auto van contact hebt gehad of de cc uit hebt gezet, is er geen 'laatst ingestelde snelheid' meer. Die moet je dan eerst weer met SET vaststellen.
(Ik ben bij het bovenstaande uitgegaan van m'n tijdelijke Golf, maar volgens mij werkt het bij Skoda net zo)
 

Arjen

Actief lid
Er is ook de mogelijkheid om de cruisecontrol tijdelijk te onderbreken.

Wanneer je de cruisecontrol uit wil zetten (bovenop de handel), maar de schakelaar slecht een klein stukje indrukt, dan gaat hij van de cruisecontrol af, maar behoudt hij zijn geheugen en kun je RESUME weer gebruiken.

Deze functie stond niet in de handleiding, en ontdekte ik per toeval. Vreselijk handig /forum/images/graemlins/smile.gif
 
@Arjen, Kwam ik ook achter, is ook de enige manier naast het indrukken van je rempedaal om de cc te onderbreken.
 

octofreak

Actief lid
in de OCTO I kun je naast het rempendaal ook de koppeling intrappen om de cc uit te schakelen, dat zou nu ook nog steeds mogelijk moeten zijn (uit veiligheidsoverwegingen)
 
@Octofreak, zal ik straks wel even proberen. Zal wel werken denk ik. Vind persoonlijk het knopje naar rechts duwen nog wel iets gemakkelijker.
 

Arjen

Actief lid
De koppeling intrappen werkt ook voor het onderbreken van de cc. Maar het is inderdaad niet handig.
 
Ik denk dat dit juist wel handig is; je hoeft het koppelingspedaal maar even aan te raken en je hoeft het dus niet helemaal in te trappen /forum/images/graemlins/shocked.gif
In mijn vorige Octavia werkte dit perfect, het nadeel van het rempedaal is dat dit bij de minste of geringste aanraking al zorgt voor een flinke vertraging achter je /forum/images/graemlins/grin.gif
Tegenwoordig heb ik de CC op het stuur zitten en kan ik met het knopje "cancel" de CC tijdelijk uitzetten /forum/images/graemlins/laugh.gif
 

Harm

Nieuw lid
Heb sinds donderdag mijn octavia en ben zaterdag op een rustige snelweg maar eens aan het oefenen geslagen met de cc. Hiervoor had ik een audi a3, ook voorzien van cc en had mezelf al een manier van rijden aangeleerd. En dat wil je doorzetten. De cc van de octavia werkt net iets anders, maar wel veel relaxter. Wanneer ik in de audi de cc eraf haalde, viel het gas in 1 keer weg wat ik vervelend vind (je krijgt een soort schok effect). Dus ik had mezelf al aangeleerd om een beetje gas te geven wanneer ik handmatig de cc uitgeschakelde. Dit hoeft dus gewoon niet in de octavia! Die valt niet in 1 keer weg. Perfect.
Ik wil dus niet aan de pedalen zitten, en zeker niet (onnodig) de rem. Met anticiperen kom je heel ver.
Wanneer een auto gaat inhalen schat ik in hoever ik kom met de cc, haal de cc eraf (in de oct. door de schakelaar licht te verschuiven) en wanneer de auto heeft ingehaald, druk ik op resume. Moest even de knoppen vinden in de octavia (de handleiding laat het hier echt afweten), maar werkt veeeel beter dan in de a3 (van 2001).
 

higgy

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Wanneer ik in de audi de cc eraf haalde, viel het gas in 1 keer weg wat ik vervelend vind (je krijgt een soort schok effect)

[/ QUOTE ]Herken ik heel erg met die Golf. En als je Resume indrukt weer zo'n schok naar voren.
 

Arjen

Actief lid
En de cruise control is ook erg stabiel.

Ik heb laatst in een Peugeot 307 gereden en die cruise control was continue aan het 'wiebelen'. Vreselijk.

@Harm: met anticiperen kom je inderdaad heel erg ver met de cruise control. Ik rij op de snelweg bijna volledig op de cruise control functies en gebruik de pedalen heel erg weinig.
 
Ik gebruik de cruise control nog niet zoveel. Inderdaad blijft de snelheid constant en is er ook geen schok bij tijdelijk uitschakelen.

Alleen ben ik dan bang dat ik straks nog vergeet te sturen... Ik hoef ook al niet te schakelen en dat merk ik al aan mijn rijstijl. Hoe minder ik moet doen hoe sneller ik ben afgeleid. Auto rijden in de Skoda wordt gewoon te relaxed /forum/images/graemlins/grin.gif

Ach ja, in de toekomst zijn toch alle auto's voorzien van sensoren die de afstand tot de volgende auto in de gaten houden en de auto dan automatisch laten remmen.
 

Arjen

Actief lid
Dat heb ik vooral op lange ritten op de snelweg. Het rijden is dan gewoon wachten tot je er bent.

Maar in mijn vorige auto had ik na lange ritten pijn in mijn gas-geef-been. Dat ben ik nu kwijt. Dat vind ik het 'wachten' wel waard.

En een systeem dat automatisch de afstand naar je voorligger bewaakt lijkt mij erg welkom. Het rijden van A naar B wordt daardoor gemakkelijker.

Want als je lekker wil rijden, dan gan je niet naar de snelweg, en gebruik je de cruisecontrol ook niet... /forum/images/graemlins/smile.gif
 

Angel_O

Nieuw lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

Maar in mijn vorige auto had ik na lange ritten pijn in mijn gas-geef-been. Dat ben ik nu kwijt. Dat vind ik het 'wachten' wel waard.


[/ QUOTE ]

Ben jij je gas-geef-been kwijt? Of begrijp ik je verkeerd? /forum/images/graemlins/tongue.gif

Mocht ik het verkeerd begrepen hebben: geef jij gas met links? Met rechts is minder pijnlijk heb ik ontdekt. /forum/images/graemlins/tongue.gif

Angelo (melig, sorry....)
 

Angel_O

Nieuw lid
Ontdekt door mijn vrouw (soms zijn vrouwen toch handig /forum/images/graemlins/tongue.gif ):

Als je de CC aan hebt staan en je houdt SET ingedrukt neemt je snelheid af. Als je weer loslaat houdt is je laatste snelheid je nieuwe CC snelheid.
RESET ingedrukt houden doet het omgekeerde, dus versnellen. Heb het gisteren geprobeerd, ben afgezien van 1x moeten remmen voor een trage inhaler op 2 vingers van Best naar Zuid-Limburg gereden....
 

octofreak

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Ontdekt door mijn vrouw (soms zijn vrouwen toch handig /forum/images/graemlins/tongue.gif ):

Als je de CC aan hebt staan en je houdt SET ingedrukt neemt je snelheid af. Als je weer loslaat houdt is je laatste snelheid je nieuwe CC snelheid.
RESET ingedrukt houden doet het omgekeerde, dus versnellen. Heb het gisteren geprobeerd, ben afgezien van 1x moeten remmen voor een trage inhaler op 2 vingers van Best naar Zuid-Limburg gereden....

[/ QUOTE ]

Inderdaad, net een tiptronic op het stuur.
De oude octavia's (I) hadden dit principe ook al, ik maak er veelvuldig gebruik van /forum/images/graemlins/grin.gif
 

Harm

Nieuw lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Hoe heb je die kunnen vinden in Nederland.... een rustige snelweg?!?

[/ QUOTE ]

Dat is het juist; je moet die niet zoeken, maar tegenaan lopen (rijden) /forum/images/graemlins/grin.gif

Vanaf Heerenveen naar Zwolle, zaterdagmiddag. Alle tijd om te oefenen.
 
Bovenaan Onderaan