Hoe werkt de interne berekening van de onderhoudsintervallen van de Fabia 3?

oldskoolgsxr

Nieuw lid
Hallo Fabia 3 bezitters.

Op 1/9/2022 liet ik op 100.000km een onderhoud uitvoeren aan mijn 1.0 TSI met DSG.
Ik vroeg aan de technieker om de boordcomputer zo in te stellen dat ik 15.000km later een melding zou krijgen. (en niet na 30.000km)
We zijn 29/3/2023 en 108.500km verder en de boordcomputer vraagt om mij naar een garage te begeven na 900km.


Ik woon op het platteland en rij niet zo vaak zeer korte ritten. Ik vind dit bizar snel.
Hoe berekend de boordcomputer dit?

-km's en tijd?
-km's, tijd en een soort sensor olie en/of luchtfilter vervuiling sensor?

Op het factuur van het laatste OH staat dat olie en filter vervangen zijn, maar de luchtfilter niet.
Zou het daar aan kunnen liggen?
 

gehaktbal

Forumguru
Lijkt of hij de interval niet gereset heeft, maar dat gewoon de resterende kilometers opgereden zijn...
De 30.000 km. beurt is namelijk inderdaad variabel (maximaal 30.000 of 2 jaar, eventueel eerder).
De 15.000 km. beurt is volgens mij gewoon 15.000 km of maximaal 1 jaar (wat het eerst komt)
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Pindasaus

Forumguru
Achtergrondinformatie kan je vinden in Volkswagens Self Study Program nummer 224. Op pagina 25 wordt genoemd dat een variabel interval minimaal 15.000 km / 1 jaar is, dus dat onderbouwt bovenstaand bericht.
 
Laatst bewerkt:

gehaktbal

Forumguru
@Pindasaus Zoals ik hem lees, is het zo dat als je gebruik maakt van de variabele interval, dat je dus inderdaad maximaal 30k en mininmaal 15k kan rijden.
Alleen geeft TS aan dat hij de interval heeft laten aanpassen naar de niet-longlife-variant wat betekent 15.000 km of 1 jaar, wat het eerst komt. Dat is wat anders dan het document wat je aanschrijft, waarin alleen over de longlife variant wordt gesproken.

Daarnaast krijgt TS na 8.000 km al een melding, wat in de longlife interval niet eens zou moeten kunnen. Want die ligt tussen de 15k en 30k km.

Ik blijf er bij dat de interval niet gerest is.


Lama. Reactie van pindasaus niet goed gelezen.
 

hemi24

Forumguru
Hoe ziet de melding eruit op het radio-navigatiesysteem onder “wagenstatus”?

(Of in de MySkoda-app)
 

hemi24

Forumguru
Het lijkt erop dat het service interval niet goed teruggezet is.
Of er is verkeerde olie gebruikt.

Ik bedoel eigenlijk dit scherm:

1680097093589.jpeg
 

hemi24

Forumguru
Gok ik goed, als ik aanneem dat het onderhoud niet door een officiële dealer is uitgevoerd?

De bewuste monteur had in elk geval geen flauw benul wat hij bij de laatste beurt heeft gereset vwb de intervallen..!
 

oldskoolgsxr

Nieuw lid
U slaat spijkers met koppen.
Geen officiële skoda dealer.

Ik kan er een straf verhaal over vertellen ze zullen mij nooit meer zien.( En niet voor het vergeten terug resetten- akkefietje)
 
Bovenaan Onderaan