Hoe werkt de dashcam in mijn O3?

Hallo,

ik heb in het begin van 2020 een Skoda Octavia 3 gekocht. En ben er vandaag erachter gekomen dat ik een dashcam heb in de auto. Ik kon zelf niet vinden hoe de dashcam werkt. Weet iemand op dit forum hoe de dashcam werkt? Het gaat om een orginele dashcam achter de binnenspiegel weg gewerkt.

groeten,

Gijs

brepus13

Forumguru
Of heb je sensoren achter je ruit zitten waarvan je wellicht denkt dat het een camera is? (Of de camera die voor diverse veiligheids systemen gebruikt wordt)... zoveel vragen... :-)

JeSko

Forumguru
Dat is geen dashcam maar de licht en regen sensor, de ene zorgt ervoor dat je lichten automatisch kunnen werken, de andere zorgt ervoor dat je ruitenwissers op stand automatisch vanzelf beginnen wissen bij regenval.

Edit: nu zie ik wat je bedoelt, onder die twee sensoren zit inderdaad een camera.

AndreM

Forumguru
Heb ook een camera achter de voorruit af fabriek.

Deze is voor verkeersborden herkenning/groot licht assistent/zorgt dat de auto binnen de lijntjes blijft rijden en reageert op het verkeer voor je als er abrupt geremd wordt. Mocht er niet gereageerd worden, dan volgt er een led signaal in de voorruit + geluid signaal, de radio gaat zacht, de cruise control gaat uit En als ik dan nog niet reageer dan treed er een noodremsysteem in werking en de gordel spanners gaan zijn werk doen. Dit laatste allemaal gelukkig nog niet meegemaakt.

Rallye

Forumguru
Ik vraag mij sterk af of de laatste zaken (noodrem etc.) door de camera worden uitgelokt. Dat gaat toch via de radar in de grille? Bij mijn Octavia zeker - die heeft geen camera, maar wel een radarbol onder in de voorbumper.

JeSko

Forumguru
Ja dat betwijfel ik ook @Rallye , bij mijn weten zit die camera voor de remassistent altijd in de grill. Logisch ook want daar ziet zo'n camera het beste wat er voor hem gebeurd.

AndreM

Forumguru
@Rallye ik ben vergeten te zeggen dat ik geen Skoda meer heb maar helaas een Slopel Astra Sports Tourer.
Mijn vrouw rijd gelukkig nog wel Skoda. :yeah:

Wat ik heb omschreven gaat allemaal via de camera, zelfs de afstand op je voorganger wordt door de camera in seconden gemeten. Ik heb daarom ook niets in de voorbumper zitten.

Door de CO2 uitstoot van de Octavia mocht ik 2 jaar geleden geen Skoda meer kiezen van de zaak.
Maar er is goed nieuws, vanaf dit jaar gaan alle service engineers weer met een Octavia rijden. Helaas moet ik nog 2 jaar wachten. :cry:

Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Bij de Octavia werken enkel lane-assist en de verkeersborden herkenning via de camera bij de binnenspiegel.
Adaptieve snelheidsregeling en Front-assist werken via de radar in de onderbumper/neus van de wagen.

AndreM

Forumguru
Ik vraag mij sterk af of de laatste zaken (noodrem etc.) door de camera worden uitgelokt.

Ik zat nog even jou reactie goed te lezen, maar je heb gelijk dat gebeurd wel eens.
En een signalering betekend gelukkig nog niet dat de auto gaat remmen, het is een voorbode.
De auto meet de afstand tot het object om tijdig te kunnen stoppen.
Eerst gaan alle toeters en bellen af en reageer je niet, dan pas gaat de auto remmen.
Het volgende heb ik al eens meegemaakt waardoor alleen de signalering in werking treed en nog niet de remmen.
- Door een lage zonnestand wat via b.v. een ruit gereflecteerd wordt.
- Wanneer er midden op de weg een vluchtheuvel is en je komt met 50 km aan rijden waar je omheen moet. Dan rij je eigenlijk tot op het laatste moment daar recht op af.
- Als er aan de andere kant van de weg in een woonwijk een vrachtauto staat.

Maar goed, dat zijn de eventuele nadelen van het systeem.
Alle andere nadelen, gebreken, manco’s van deze auto hou ik maar voor mij.
Het A4-tje begint al aardig vol te worden en ik ben nu aan het aftellen, ben al over de helft. :yeah: Never meer een Slopel.

Wel leuk om te weten. Bij de Octavia heb je de Maxdot, zoiets heb ik ook.
Daar zit een Icoontje van een auto in. Is deze groen, dan zit je op een veilige afstand van je voorganger. Wordt deze oranje, dan zit je er te dicht op.
Ook is via de stuurbediening in de “Maxdot” de afstand in sec. te lezen t.o.v. je voorganger.

Cordoba

Forumguru
@AndreM Dan heb je dus een redelijk goed exemplaar gekregen van slOpel, mijn exemplaar is binnen de garantieperiode meer dan 100 keer terug geweest naar de dealer voor de meest bizarre mankementen.
Overigens werkt het afstandsysteem (front assist) bij Skoda iets anders: rij je te dicht op een voorganger, krijg je dat alleen via een icoontje te zien in je maxidot. Kom er iets te dicht bij (bij snelheid boven 30 km/u) dan krijg je een harde piep en een ander en groot icoon, en dan kan ie ook ieder moment ingrijpen om te remmen. Voordeel van radar is wel dat je geen valse meldingen krijgt door reflectie (de kans is tenminste erg klein), nadeel is dat met een tik tegen de radar deze verkeerd gericht staat en dus vreemd gaat reageren.

Rofffel

Forumguru
Dat is naar mijn weten geen originele Skoda camera.
Heb je de auto tweedehands gekocht?

Zoja, dan is dit wel een dashcam aangezien de cameraunit voor grootlichtassistent en andere features er heel anders uit ziet:
Skoda_Octavia_Combi_RS_%28III%29_%E2%80%93_Frontansicht%2C_20._Juni_2014%2C_D%C3%BCsseldorf.jpg

hemi24

Forumguru
Volgens mij is er een high en een low variant; de variant onder aan de voet van de binnenspiegel is in elk geval wel zo af fabriek geleverd..!

dj.verhulst

Forumguru
interessant,, ik zit te denken om ook een dashcam te kopen ,, er rijden zoveel idioten rond , dan sta je wel een aardig stuk sterker mocht iemand iets idioots doen onderweg,, wat me weerhoud, het stroom punt zijn er praktische oplossingen ?

hemi24

Forumguru
Sterker nog: een beetje simply clevere wagen heeft gewoon een USB bij de voet van de binnenspiegel zitten... ;)

Bovenaan Onderaan