Hoe weet je of je greentech variant hebt?

binoculars

Nieuw lid
Dag allemaal,

Vorig weekend een jonge tweedehands Octavia 3 (facelift) gekocht. Heel tevreden van. Ik zag dat de banden 1 of andere Michelin energy saver zijn, dus was ik aan het denken dat mijn wagen misschien de greentech/greenline variant is? Hoe kan je zien of je de gewone of de groene variant hebt? Ik weet dat oa het chassis verlaagd is en dergelijke maar zo dingen zie ik niet met het blote oog. Er staat geen vermelding van greentech op de achterzijde of zo, maar ik heb geen idee of dat altijd wel zo is.

Alvast bedankt!
 

CharlesTucker

Forumguru
Even soort van corrigeren;). In het verleden bestonden er wel greentech Octavia's met dieselmotoren. Ik weet niet hoe het nu met de O3 zit, maar mijn O2FL was een "greentech" en had een 1.6TDI motor (met sjoemelsoftware, maar dat wist ik nog niet toen ik 'm nieuw kocht, dus zo "green" zal ie niet geweest zijn). Hij werd geleverd op Continental banden, net als de meeste Skoda's, geen energy-savers of zo. Hij was ook niet verlaagd. Het is me eigenlijk nooit duidelijk geworden wat 'm "greentech" maakte, er zat een start/stop systeem op, wat dacht ik indertijd (ruim 9 jaar geleden) nog niet echt standaard was.
 

hemi24

Forumguru
Volgens mij was het verschil tussen greenline en greentech ongeveer hetzelfde als het verschil bij VW tussen bluemotion en bluemotion technologies...

De eerste was o.a. verlaagd, had aerodynamische aanpassingen (grille spoiler achterop) en aangepaste versnellingsbak met bijv. dunnere olie.
De tweede had de voorgaande zaken niet, maar wel start/stop, en wat andere energiebesparende snufjes zoals bijladen accu bij afremmen.
 

BigCheese

Forumguru
Ik vermoed dat de topic starter Vlaams is, wellicht heeft de Belgische importeur hier andere termen bedacht dan de Nederlandse Pon? Of is dit iets wat ze in Tsjechië hebben bedacht?
Ik heb eens een Yeti gehad (bj iets van 2011) en dat was een 1.6 TDI Greenline, duidelijk aangegeven met zo'n groen blaadje op de voorspatborden. Die had wel aparte bandjes, 2WD en nog wat zaken die hem 'groen' moesten maken.
 

Joh@n

Forumguru
Mijn Octavia 1.6 TDI DSG was ook een Greentech. Heeft te maken met bijv. start/stop, terugwinnen remenergie, etc. Dat is wel iets anders als een Greenline waarbij je nog meer foefjes hebt en uiterlijke aanpassingen zoals de achterspoiler.
 
Bovenaan Onderaan