Hoe verwijder je de badges op de kofferklep / cleanen van kofferklep

Joske

Forumguru
Allen,

naar aanleiding van een ander topic van me (hier te vinden) met een prachtige photoshop van @Canon-Eye staat het verwijderen van de badges op mijn verlanglijst. Heb het forum al afgeschuimd, het www en youtube.
Dan kom ik bij volgende werkwijze uit:

1. belettering voorzichtig opwarmen met haardroger of middagje in de zon laten staan
2. met flosdraad (of visdraad) een voorzichtig snijdende beweging maken achter de letters
3. lijmresten verwijderen (mag dit met wasbenzine of ander voorstel?)
4. "gewoon" poetsen? of moet hier echt detailing gebeuren?


Iemand antwoord op vraag 3 en 4?
Ik veronderstel dat bij een nieuwe wagen, er geen detailing moet gebeuren en bij een oudere wagen wel wegens een mogelijk kleurverschil na het verwijderen van de belettering?

Aanvullingen / opmerkingen steeds welkom!


in bijlage het beoogde resultaat (dit is zoals reeds vernoemd met behulp van photoshop gedaan :-) )
octavia gecleaned.jpg
 

lawewing

Forumguru
@Joske: ik ben ook wel nieuwsgierig naar de reacties van mede-forummers op deze vragen. Ik wil ook al tijden de belettering op de achterzijde verwijderen, maar heb dit nog niet aangedurfd.
 

Canon-Eye

Forumguru
De keren dat ik het zelf heb gedaan(*) heb ik precies de 4 genoemde stappen gevolgd, inclusief een beetje wasbenzine en "gewoon poetsen". Als de auto "gewoon in de was staat" is dit ook ruim voldoende...
En als je toch van plan bent om te gaan detailen, dan ligt de logische volgorde wel voor de hand, toch? :jaja:

(*) Bij de laatste 3 geleverde auto's had ik de dealer gevraagd om alle rommel eraf te halen. Die deed het netzo en zal stap 4 normaal gesproken hoogstwaarschijnlijk overslaan, maar dat is ook niet erg als je er van uitgaat dat de trotse eigenaar c.q. berijder van een nieuwe auto deze toch zelf wel binnen afzienbare tijd gaat poetsen. Mijn laatste twee auto's kregen bovendien een Waxoil-behandeling, dus daar was het al helemaal geen issue.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik wil ook al tijden de belettering op de achterzijde verwijderen, maar heb dit nog niet aangedurfd.
Er is echt niet zo veel aan te durven, hoor.
Die letters etc. zitten meestal op een dun soort schuimachtige tape, die heel zacht is en waar een visdraadje makkelijk doorheen of achterlangs snijdt. Er blijven zwarte restjes achter die je er soms gewoon af kunt rollen, maar met een klein beetje wasbenzine gaat dat een stuk makkelijker. Goed schoonwrijven / ontvetten, laten drogen en daarna de boel opnieuw in de was zetten.
Alleen bij wat oudere wagens kan de oorspronkelijke lakkleur iets donkerder blijken dan het gebied er omheen. Mijn indruk is dat vooral roodachtige kleuren hier last van hebben; je ziet wel eens van die ouwe rooie bakken die lelijk verbleekt zijn. Dan heb je het meestal wel over auto's van 10 jaar of zo. Bij zo'n auto kun je er beter niet aan beginnen, tenzij je toch al van plan bent om er een complete detailing/lakrestauratiebeurt tegenaan te gooien...
 

Jee13

Forumguru
kind kan de was doen
zoals aangegeven, verwarmen met fohn, visdraadje er achter en je snijd letters er zo af

Het probleem erna zit m meer in de hoeveelheid vuil en zand die achterblijven in de plakresten, als je heel hard gaat wrijven om plakresten eraf te halen maak je krasjes. Als je dit gewoon met de fohn doet en wat wasbenzine lukt dit zonder krasjes.

Evt handmatig polijstmiddel om de glans weer te herstellen en laagje wax als finish

Mijn ervaring is dat meeste autos met blanke lak geen verkleuring hebben, de lak is immers beschermd door blanke lak. In sommige gevallen zie je wel de afdruk van de letters, dit komt doordat letters er te snel opgeplakt zijn in fabriek en lak nog niet volledig uitgehard was. Machinaal is het verschil in glans ook nog voor groot deel te corrigeren.
 

Joske

Forumguru
Helemaal! @lawewing

Wachten tot de regenzone voorbij is en dan zullen we eens proberen, moet wel nog wasbenzine halen. Tenzij het met gewone benzine ook kan? Dan gebruik ik die van de grasmaaier :D
 

ertromp

Forumguru
Stap 3: mij lukte het verwijderen gewoon met warm water met autoshampoo erin
Stap 4: gewoon even poetsen met een niet polijstend autopoetsmiddel was bij mij genoeg.

resultaat:

P1020572.jpg

De handleiding van @rutgerm is perfect om dit werk te doen
 

ertromp

Forumguru
In de handleiding van Rutger staat ook hoe je lijmresten kunt weghalen daar doelde ik ook nog op :D
 

Joske

Forumguru
Aangezien ik nog geen specifiek antwoord op mijn specifieke vraag gekregen had uit bovenstaande post van me:

"Mag ik gewone benzine (RON95 dus) gebruiken ipv wasbenzine op mijn lak?"

dank bij voorbaat! :D
 

Joske

Forumguru
Na wat GeGoogle ben ik tot de constatatie gekomen dat "gewone" benzine niet geschikt is! Kan je blanke laklaag dus aantasten, wasbenzine is dus een veel veiliger alternatief om lijmresten te verwijderen.

(zelf geantwoord op mijn eigen vraag.. why not :D )
 

Kiswum

Forumguru
Had hem dan ge-edit ;) heb je ook een site gevonden voor die mooie kenteken stickers? Ook zit eraan te denken om ze zelf maar ergens online af te laten drukken. Heeft er iemand het design nog ergens staan?
 

CDK

Forumguru
had je vraag niet gezien, sorry....
nee nooit gewone benzine gebruiken!! door alle toevoegingen die daar in zitten gaat je lak naar de kl#ten ;)
 

Joske

Forumguru
Het wordt wel errruggg anoniem zo , he!!?:cry::cry::cry:
De Octavia is goed genoeg herkenbaar aan al zijn andere facetten ;)

Maar wil wat onderscheid maken tussen al die 1.6TDI's die er rondbollen hier. Een RS is het (NOG) niet, maar het mag er wel wat sportiever uitzien :)
 

fabialous

Senior Member
Hallo @Joske ;
".........De Octavia is goed genoeg herkenbaar aan al zijn andere facetten ;)...."

Zitten meestal toch onder de motorkap ???!:D;)
 
Bovenaan Onderaan