Hoe vaak gebruik je de 'noodlader'?

Hoe vaak hebben jullie uit nood moeten laden met een laadkabel thuis of elders in het gewone stopcontact? En is dus aanschaf van zo’n thuislaadkabel aan te raden of noodzaak? Wie heeft er zo’n kabel überhaupt?

Mod edit: Titel van je post aangepast: DC laden is (snel)laden op gelijkstroom.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Japanese Power

Donateur
Ik heb 1 granny puur uit noodzaak voor de vakanties. Verder niet nodig. Tenzij je in Groningen woont en bij familie in Limburg op bezoek gaat. Maar dan zelfs zou ik een snellader langs de snelweg pakken of een laadpaal in de straat.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Hij was bijgeleverd bij mijn Kia, en ik heb 'm enkele malen gebruikt voordat de laadpaal geplaatst werd.
Eigenlijk kun je er genoeg aan hebben, wanneer je per dag minder rijdt dan je ermee kunt laden.
Als je 7 km/uur kunt laden met de grannyloader, zou je onder de 100 km per dag moeten rijden, maar bij 14 km/uur laden verdubbelt dat. Ik ga er dan van uit dat de auto zo'n 14 uur voor de deur staat te laden.
Wanneer je dagelijks meer dan 200 km rijdt, kies dan voor een echte laadpaal.
 

Jdbigg

Senior Member
Ik heb mijn granny enkele keren gebruikt bij vakantiehuisjes in de Morvan en de Auvergne in Frankrijk. Dat zijn witte vlekken voor EV laders. Voor die €200 zou ik zo’n ding niet willen missen.
 

Me Zelf

Forumguru
De granny lader zit al ruim 2 jaar ongebruikt in de kofferbak van m’n Citigo. Ik heb zelfs nog 15 meter (16A) verlengkabel erbij liggen maar die is ook dus ook de verpakking nog niet uitgeweest. Maar ja, better safe than sorry…
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

BramBam

Forumguru
Worden er ook veel aangeboden op marktplaats. Ik heb een originele/ongebruikte VAG "granny" lader op marktplaats gekocht voor € 130,-.
 

Me Zelf

Forumguru
Bijzonder dat je ‘m bij een prijzige Enyaq niet krijgt en dat bij een goedkope (nou ja, in de leaseactie dus) Citigo hij er wel standaard bij zit.
 

EdK

Forumguru
mmm denk dat het niet zo bijzonder is hoor.
Je moet wel erg veel vrije tijd hebben om je Enyaq met een Granny lader vol te laden....
 

DommelBelgium

Forumguru
Ik gebruik de granny af en toe wanneer de PV-opbrengst onvoldoende is om onze laadpaal zuiver op 'zonnestroom' te laten werken (laadpaal doet minimum 3*6A/400V = 4.1 kW - de granny doet 1 of 2kW monofasig) ... op bewolkte dagen luk ik er alzo in om toch wat overschotten nuttig te gebruiken ..
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Het 'grootste omdenken' wanneer je naar elektrisch rijden gaat, is dat je niet per sé 'vol' hoeft te zijn, er moet alleen (ruim) voldoende in zitten om je volgende rit(ten) te kunnen doen.
Je rijdt de accu nooit helemaal leeg, dus begint nooit op 0% te laden, en in de praktijk zul je niet onder 10-15% willen komen.
 

EdK

Forumguru
er moet alleen (ruim) voldoende in zitten om je volgende rit(ten) te kunnen doen.
Tsja dus dat houd voor mij zakelijk in dat hij elke dag VOL moet wezen, en dat er dagen zijn dat ik dan tussendoor nog ff zou moeten snel laden.
Als gepensioneerde word het een ander verhaal, dan heb je alle tijd van de wereld al zeggen ze dat ze tijd tekort komen....
Maar een Granny zou echt een NO GO zijn, en echt voor noodgevallen zijn, zeg maar een acculader bij een brandstof wagen die een lege accu heeft en geladen moet worden
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@EdK Nee, dat houdt in dat de caddy, die van je werkgever is, elke dag vol zou moeten zijn.
Wanneer je werkgever daarvoor zou kiezen, zorgt die er ook voor dat de infrasrtructuur voor het laden daarop aangepast is.
Na werktijd aankoppelen en de volgende morgen weer 'vol' staan.
En inderdaad, tijdens de klus bij de klant de auto laden, en als dat niet kan, desnoods onderweg genoeg snelladen, om 'thuis' te komen.
 

EdK

Forumguru
Tsja dus dat houd voor mij zakelijk in dat hij elke dag VOL moet wezen,
@EdK Nee, dat houdt in dat de caddy, die van je werkgever is, elke dag vol zou moeten zijn.
Peter wat zeg ik nou ??
En wat betreft de voorzieningen voor het laden, dat zou op zich bij ons geen probleem zijn.
Maar ik reageer vanuit het verhaal en je opmerking over de granny !! En het omdenken waar je over spreekt !
En ik ben zeker niet de persoon die negatief staat tegenover elektrisch rijden.
Prive zou ik met de Km range op enkele keren na per jaar prima een EV kunnen rijden.
Zakelijk in ons geval bij ons bedrijf is het voor 80% van de monteurs bijna niet mogelijk.
Kantoor bij ons zijn er al meerdere die zakelijk EV rijden, vertegenwoordigers zouden wel willen maar is ook bijna niet uitvoerbaar momenteel voor hun !
 

Canon-Eye

Forumguru
Een familielid werkt voor een rijksdienst en moet als dierenarts dagelijks o.a. tal van exportkeuringen op locatie verrichten en toezicht houden bij slachterijen, verspreid over meerdere districten in midden/oost/noord-Nederland. Die maakt dus heel wat kilometers.
Het is rijksbeleid om de dienstauto's zoveel mogelijk te vervangen door EV's (behalve die van de ministers, vermoed ik?) zodat ze met haar Kia Niro vrijwel dagelijks minstens 1x aan de snellader staat. Geen vrije oprit dus geen laadpaal aan huis (die had ze anders wel van dienstwege kunnen krijgen), dus aangewezen op publieke laadpaal op 5 minuten lopen. Maar ja, tegen middernacht je opgeladen auto te moeten verzetten is ook niet altijd prettig als je om 05:30u op moet om op tijd op het eerste adres te zijn...
 
manier van denken is inderdaad een ding. Accu zou tussen altijd tussen 20-80% geladen zijn of moeten worden geladen, dus in praktijk kan je waarschijnlijk prima ook keertje s’nacht laden.
 
Bovenaan Onderaan