Hoe kom ik bij het uiteinde van het afvoerslangetje van het schuif/kanteldak?

Van mijn Fabia I Combi Elegance uit 2003 vandaag voor de hoosbui mijn schuif/kanteldak afgeplakt.
En zie daar, als bestuurder geen natte voeten meer. Aan de rechterkant bleef alles altijd droog.
Zit aan de linkerkant dan het uiteinde van het afvoerslangetje los, waardoor regenwater de auto in komt?
Hoe kom ik daar bij, bij dat slangetje? Linker voorwiel er af en de wielhuiskap demonteren?
 
Inmiddels ontdekt dat ik er via de wielhuiskap er niet bij kom.
De afvoer van het dakraam komt uit tussen de deurscharnieren, is het dan toch een garageklusje?
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Als je er van boven een 'zachte' trekveer oid (installatiedraad met afgerond begin?) voorzichtig in duwt, krijg je wellicht de eventuele verstopping weg.
Zorg er in elk geval voor dat het begin van waar je 't mee gaat doen beslist niet scherp is, als je ermee door de slang prikt ben je verder van huis!
 
Met een dunne ronde kunststof trekveer met een ronde punt gedaan.
Links komt die nergens naar buiten, rechts komt die keurig naar buiten, daar waar het hoort.
Links kan ik die trekveer verder blijven blijven doorvoeren dan rechts, zonder een opstakel te voelen.
 

EdK

Forumguru
klinkt als gevalletje dat de slang is losgeschoten...
Misschien één de veer erin douwen en een ander luisteren waar hij langs schuurt om te bepalen waar hij los is
 
Hoe kom je bij dat slangetje, dat kan ik nergens vinden.
Ik gok dat voor het beovenste deel je er bij kan, door de bekleding binnen van de A-stijl los te halen?
Maar hoe kom je bij het onderste deel?
 

EdK

Forumguru
Zou zeggen zoek hem eerst op in de A stijl als die daar loopt en als je hem vind dan verder volgen en zie je vanzelf wat er eventueel verder los moet...

Want bv de A stijl bekleding is relatief makkelijk verwijderbaar met kunststof spatelset
 

JPs_OC2

Donateur
Ff op Fabia MK1 sunroof drain gezocht en deze afbeelding gevonden. Om bij het onderste gedeelte/uitgang te komen zou je - zoals je al eerder schreef - de bekleding van de wielkast los moeten halen en dan onderin de uitloop moeten tegenkomen.

1653663892378.png
Edit: deze tekst staat er ook nog bij.
1653664166469.png
 

Chrisjemol

Forumguru
Ik had hem destijds bij mijn T5 in dakraam zelf een spuitje vd compressor erop en uitgeblazen. Kwam bak zooi in de wielkuip
 
Oorzaak is gevonden, de afvoerslang zat onderaan los, dus niet aangesloten op dat zwarte afvoertuitje.
Er bij komen was wat lastig, ik dacht eerst via de wielkast, maar niet dus.
Ik kon er bijkomen door de onderkant van het dashboard los te halen.

Eerst wat dingen verwijderen:
1 afdekplaat van de zekeringen
2 bakje waarachter de OBD-connecter verstopt zit
3 stukje platic wat aan de onderkant tegen het instumentenpaneel zit

Lichtschakelaar er uit en dan 6 schroeven losdraaien, dan kan de onderplaat van het dashboard er af.
De bruine slang die vanaf de A-stijl naar beneden liep, zat niet (meer) in het zwarte afvoerrubber:

Foto1.jpg

Uiteindelijk gelukt om die er weer in te krijgen (gele cirkel hieronder).

Foto2.jpg
 

Eltjo

Forumguru
Top met oorzaak en oplossing erbij!
En jij blij met het vinden van de keiharde oorzaak van de nattigheid.
 
Bovenaan Onderaan