Heb sinds twee weken ene nieuwe 02 1.9 TDI en gevraagd aan de dealer hoe in te rijden.... Hij zei .. gewoon normaal rijden, niet doortrappen maar tot ongeveer 3000 rpm de eerste 1500 km. Niet als een oud wijf maar redelijk met het verkeer mee.
Ik heb dit gevraagd omdat ik nogal een sportieve rijder ben. De eerste 1000 km echt rustig gereden, daarna beetje opgebouwd. Tussen de 1000 en 1500 motor goed op temperatuur laten komen en dan op een lange rit eens naar de max 4500 rpm (effetjes doortrekken zoals we dat noemen) en 2-3 km aanhouden, daarna weer lekker rustig rijden. Ook bij optrekken niet overdreven sloom reageren alsof je op eieren rijdt, maar stevig (mits motor warm is).Omdat ik lange afstanden op de snelweg rijd, zal je geneigd zijn de cruise aan te zetten, waarna het gevaar bestaat dat de motor op een bepaald toerental "inslijt?".. Daarom heen ritten op de snelweg en terugweg op de binnendoor weggetjes waardoor veel geschakeld moet worden en ook gevarieerd gereden wordt.
Zit nu al op de 2500 km. En kan hem lekker doortrekken als ik dat wil of in ieder geval sportief rijden. Max heb ik nog niet gehaald, maar zit al volgens de gps op 198 km (meer dan de opgave van dealer). Verbruik van de olie is 0,0 en dat is toch wel netjes (en tevens een indicator hoe je de auto inrijdt). Een collega had een VW golf 1.9 tdi (identieke motor trouwens) en die was na 2000 km al 3 liter kwijt. Die stampte dus gelijk vanaf koude start dagelijks het pedaal in. Aangezien het een lease auto is die ik nu rijd en eventueel na de periode over wil nemen, ben ik er ook zuinig op. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.