Hoe inrijden ?

Bono

Lid
Dag allemaal ! Ik ben nieuw op dit fijne forum. Heb tijdens het Belgische autosalon in januari een New Octavia Combi 1.9 TDI-105pk-uitvoering Elegance besteld. Vooropgestelde levertermijn was 8 weken. We leven inmiddels in die 8ste week. Ben dus in blijde verwachting van levering. Ik lees hier vele leuke dingen over de Octavia. Wat ik me echter afvraag is hoe je zo'n motor best inrijdt. Ik kan me inbeelden dat dit met dit type motoren niet meer gebeurt zoals dat met een atmosferische diesel diende te gebeuren. Welke zijn dan ook de onderhoudsintervallen. 2 vraagjes waarop ik jullie gewaardeerde mening tegemoet zie.

In ieder geval eerst zorgen tot de motor goed op temperatuur is. Ik zou zelf de eerste 1500km rustig aan doen met de auto in de toeren jagen. Mijn motor is in ieder geval wel vel maar maakt geen overdreven lawaai zoals dat met de auto waar ik een proefrit in maakte wel het geval was.

De onderhoud geeft de auto zelf aan. Ga uit van elke 30.000 km of 1x per jaar voor een winterbeurdje als je niet zo veel rijdt.

Pasulu

Nieuw lid
Is het inrijden anders met een benzine FSI motor? Ik ga vast wel aanwijzingen van de dealer krijgen maar ervaringen van gebruikers zijn natuurlijk veel meer waard... <hinthint>

higgy

Forumguru
Diesels zijn er gevoelig voor dat je ze na een koude start netjes op temperatuur rijdt, meer dan benzinemotoren volgens mij.

Tallguy

Forumguru
@Rogier

vel = fel /forum/images/graemlins/smile.gif
Winterbeurdje = winterbeurtje /forum/images/graemlins/smile.gif

Tallguy

Forumguru
Ja, dat is het (verkapt welliswaar) /forum/images/graemlins/wink.gif

En wat is er mis met het corrigeren in taalfouten? Soms barst het op diverse forums van de spel-/typefouten /forum/images/graemlins/crazy.gif

Terug on-topic:
Diesels zijn, voor zover ik weet, nog steeds gemaakt van gietijzer (in tegenstelling tot benzine motoren die van aluminium gemaakt worden). Dit heeft als gevolg dat de warmteontwikkeling in het blok wat meer tijd nodig heeft om het hele blok door-en-door warm te krijgen.
Als je meteen vol gaat blazen dan heb je kans dat zaken wat minder lekker op elkaar aansluiten ivm kleine warmte verschillen. Gevolg daarvan is dan weer dat zaken wellicht wat minder goed op elkaar afslijten. En dat kan weer gevolg hebben voor o.a. je oliegebruik.

Mijn vorige TDI heb ik ingereden door de eerste 1500km gewoonweg niet (=nooit) boven de 3000rpm te laten komen. Dat was zo'n 140km/h op de teller.
Ook rustig de boel warm laten lopen en niet meteen met een koude motor 140km/h gaan rijden.

Daarna reed ik tussen de 1500 en 3000km alleen bij het optrekken heel kortstondig boven de 3000rpm met max 4000rpm.

Pas daarna ging ik langere stukken bovern de 3000rpm rijden.
Het was welliswaar geen Skoda maar een VW Golf, maar in de 6 jaar dat ik 'm had heb ik zelf nog nooit olie hoeven bij te vullen. Ding rookte ook niet (geen bekende zwarte roetwalm) en de top lag netjes op 185km/h zoals opgegeven door de fabrikant. Motor klonk al die jaren ook als een naaimachine, lekker stil brommend in het vooronder /forum/images/graemlins/smile.gif

Belangrijkste is naar mijn bescheiden mening toch dat je ervoor probeert te zorgen dat de boel de eerste paar duizend kilometer de kans krijgt goed op elkaar te kunnen afslijten.

Bono

Lid
Eigenlijk vroeg ik naar tips in verband met het inrijden van de 1.9 TDI - 105 pk dieselmotor.......

/forum/images/graemlins/ot.gif

@Kensie,

bovern = boven

Sorry, kon het niet laten /forum/images/graemlins/blush.gif

Tallguy

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
:eek:f

@Kensie,

bovern = boven

Sorry, kon het niet laten /forum/images/graemlins/blush.gif

[/ QUOTE ]

Ach ja...ook ik ben niet voudlooz haha /forum/images/graemlins/1761.gif

Reizende

Actief lid
Ja, dat is het (verkapt welliswaar) /forum/images/graemlins/wink.gif

[/ QUOTE ]

Weliswaar is overigens met één l.. Sorry, we houden op met de flauwe geintjes. Back to the O2!!

Timothee

Actief lid
Ik krijg mijn O2 waarschijnlijk net voordat ik ermee naar Italië wil rijden. Is het erg slecht om meteen, na pakweg 500km, 1200km aaneengesloten snelweg te rijden i.p.v. wegen waar je flink moet schakelen?

VEEJAY

Forumguru
lijkt me moeilijk voor je om je in te houden als je over de autobahn gaat... (tenzij je een sleurhut meeneemt natuurlijk) /forum/images/graemlins/winkie.gif

Tallguy

Forumguru
Maakt volgens mij niet uit zolang je je maar aan de richtlijnen houdt. Wel of geen sleurhut en wel of niet veel schakelen maakt toch niet uit? De auto weet toch niet of je die KM's rijdt over 2 weken of in 1 dag.

Dutch4x4

Senior Member
Heb ze volgens mij al eens in een ander draadje gezet, de drie gouden regels van het inrijden:

1. Geen volgas, niet tot aan de toerenbegrenzer.
2. Niet sloom rijden, maar juist regelmatig stevig optrekken.
3. Zo veel mogelijk variëren in toerentallen.

Bij regel 2 uiteraard regel 1 wel in acht nemen. Door sloom rijden laat je de zuigers niet goed inslijten op de cilinderwanden, hetzelfde geldt voor veel op de cruise control rijden. Ook te voorzichtig ingereden motoren verbruiken extra olie.

Netjes warmrijden (dus totdat de OLIE warm is) tel ik maar niet mee als inrijregel, want die geldt ALTIJD.

VEEJAY

Forumguru
Maakt volgens mij niet uit zolang je je maar aan de richtlijnen houdt. Wel of geen sleurhut en wel of niet veel schakelen maakt toch niet uit? De auto weet toch niet of je die KM's rijdt over 2 weken of in 1 dag.

[/ QUOTE ]

je hebt gelijk maar ik bedoel dat ik liefst plankgas over de autobahn rijd en dat kan natuurlijk niet tijdens het inrijden. Veel plezier trouwens!

Huib

Lid
Heb sinds twee weken ene nieuwe 02 1.9 TDI en gevraagd aan de dealer hoe in te rijden.... Hij zei .. gewoon normaal rijden, niet doortrappen maar tot ongeveer 3000 rpm de eerste 1500 km. Niet als een oud wijf maar redelijk met het verkeer mee.
Ik heb dit gevraagd omdat ik nogal een sportieve rijder ben. De eerste 1000 km echt rustig gereden, daarna beetje opgebouwd. Tussen de 1000 en 1500 motor goed op temperatuur laten komen en dan op een lange rit eens naar de max 4500 rpm (effetjes doortrekken zoals we dat noemen) en 2-3 km aanhouden, daarna weer lekker rustig rijden. Ook bij optrekken niet overdreven sloom reageren alsof je op eieren rijdt, maar stevig (mits motor warm is).Omdat ik lange afstanden op de snelweg rijd, zal je geneigd zijn de cruise aan te zetten, waarna het gevaar bestaat dat de motor op een bepaald toerental "inslijt?".. Daarom heen ritten op de snelweg en terugweg op de binnendoor weggetjes waardoor veel geschakeld moet worden en ook gevarieerd gereden wordt.
Zit nu al op de 2500 km. En kan hem lekker doortrekken als ik dat wil of in ieder geval sportief rijden. Max heb ik nog niet gehaald, maar zit al volgens de gps op 198 km (meer dan de opgave van dealer). Verbruik van de olie is 0,0 en dat is toch wel netjes (en tevens een indicator hoe je de auto inrijdt). Een collega had een VW golf 1.9 tdi (identieke motor trouwens) en die was na 2000 km al 3 liter kwijt. Die stampte dus gelijk vanaf koude start dagelijks het pedaal in. Aangezien het een lease auto is die ik nu rijd en eventueel na de periode over wil nemen, ben ik er ook zuinig op. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Bovenaan Onderaan