Hoe herken je Chiptuning ??

Ik heb pas geleden een octavia 1.9 TDI gekocht bij een toyotadealer.
De wagen Zou een ambient business zijn, maar ik weet niet wat er nou wel of niet op de auto zit. Bijvoorbeeld er zitten pegasusvelgen op maar ik weet niet of er een sportonderstel op zit. Is de auto gechipt? Hoe kan ik dit zien of weten ik heb geen vergelijk omdat dit mijn eerste dieselauto is.

VEEJAY

Forumguru
Als de 1.9TDi veel herrie maakt (vooral hoog in de toeren) en voor je gevoel niet veel in snelheid doet en je dan maar opschakelt om er weer gang in te krijgen dan zit er geen chip in (105pk).

Als je een duw voelt die van 2000-4000 toeren constant aanhoudt dan zit er een chip in. (135-145pk). Dit gaat meestal gepaard met een glimlach en de gedachte "zow hey, best een snelle bak deze auto"...

Zien of die gechipt is kan door te kijken naar turbodruk en inspuiting in de vagcom log, ABT schijn je ook makkelijk te kunnen zien via vagcom of gewoon door een stempel in het boekje van je auto of een sticker op de kofferbak.

Pegasus werden vroeger standaard met sportonderstel geleverd (kleine verlaging) bij een dealer dan in mijn geval (2005).

Volgens een monteur van Volkswagen die ik gesproken heb, is het ook te zien dat een auto gechipt is als de auto meer zwarte rook uitstoot. Ik ben hierop gaan letten en met name de 2.0 TDI motoren zie je veel roken.

VEEJAY

Forumguru
haha, ja die zijn vast allemaal gechipt. Goede monteur hoor. ;)

Ik hoop dat je wat met mijn eerder posting kunt.

Race Eend

Forumguru
Kijk in meetwaardeblok 8 naar veld 3. (koppelbegrenzer toerental).

Deze staat origineel op 275-280Nm. Staat deze boven de 300Nm, is de auto getuned.

Bovenaan Onderaan