Hoe flippers gebruiken

Torrente

Nieuw lid
Sinds een paar weken ben ik in het bezit van de Karoq FL2 Business Edition 1.5 150 PK TSI SUV 7. Heb hiervoor nooit met een automaat gereden, ( bevalt prima) en heb de volgende vraag met het oog op de vakantie. Wat is de procedure om de flippers te gebruiken vanuit de D stand. Wie kan en wil mij dit duidelijk maken? Graag een reactie.

hemi24

Donateur
- voor een lagere versnelling
+ voor een hogere versnelling

Check anders even de digitale handleiding:

Bijlagen

• Skoda.pdf
    136,8 KB · Weergaven: 11
Laatst bewerkt:

SuperBeeb

Forumguru
In D kan je met de flippers 'ingrijpen' als t nodig is. Als je een tijdje niet meer zelf flippert, gaat hij vanzelf weer automatisch schakelen.
Weet niet of dat bij nieuwere auto's ook nog zo is, maar als ik de pook naar rechts duw, staat ie in M, en mag je naar hartelust flipperen.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Zelfs in 'M' zal de bak op enig (bij een veel te hoog toerental) moment zelf schakelen, om de motor te beschermen.

Torrente

Nieuw lid
Had in verkeerde rubriek geplaatst.
Sinds een paar weken ben ik in het bezit van de Karoq FL2 Business Edition 1.5 150 PK TSI SUV 7. Heb hiervoor nooit met een automaat gereden, ( bevalt prima) en heb de volgende vraag met het oog op de vakantie. Wat moet ik doen vanuit de D stand als ik tijdens een afdaling te veel snelheid krijg en niet constant de rem wil intrappen. Bij het pookje staan de letters P, R, N, en D/S. Wie kan en wil mij dit duidelijk maken welke handelingen ik dan moet verrichten. Graag een reactie.

1983jeroen

Forumguru
Als jouw automaat geen stand heeft om handmatig te schakelen en zo een versnelling vast te zetten zul je telkens met de flippers aan het stuur een versnelling terug moeten gaan als de snelheid te ver oploopt

EdZ

Donateur
Ik dacht dat je bij iedere DSG het pookje naar rechts kan duwen om vervolgens handmatig te schakelen? Geen idee of iedere DSG ook flippers heeft.

EdwardP

Forumguru
Kun je de pook niet opzij drukken om hem in de handmatige stand te zetten? En dan schakelen met de flippers?

1983jeroen

Forumguru
Ik zie nu dat de Karoq inderdaad nog een grote pook heeft die je naar rechts kunt duwen vanuit de D/S stand om handmatig te schakelen

HenkBNS

Actief lid
klopt in die stand kan je met de handel schakelen of met je peddels

Bijlagen

• Screenshot_20260308_193917_Edge.jpg
    Screenshot_20260308_193917_Edge.jpg
    325,7 KB · Weergaven: 9

Jeroen van Arkel

Senior Member
Bij mijn Skoda Octavia ik denk 3 H-763-BL Zat idd een pook nog op de oude plek met een m stand die idd ook weer naar de vorige S /D stand ging na verloop van tijd. En in elke stand te overrulen was. In de nieuwere DSG van mijn Tayron dus ook kodiaq en andere PHEV vag modellen zit alleen D/S en P. Geen M en ook geen B meer. Het dus er overrule gesture maar heb er nog geen gebruik van gemaakt. De huidige dsg komt dus eerder overeen met de huidige EV auto’s van vag. Ik zelf denk dat het meer iets is als je iets wilt slepen of gaat dalen om bergen dat je voor een andere vertanding kiest tov wat de software goed of juist vindt.

Maar is meer een gimmick voor als iemand voor het eerst naast je komt zitten en daarna nooit meer aanraakt. Maar dat is maar mijn mening

Bovenaan Onderaan