Hoe bevalt de 1.6 tdi dsg

Zijn er O3rijders met ervaring met de 16 tdi dsg, hoor laatst een verhaal dat er een die chip tuned is geweldig rijdt. De prijs is na genoeg gelijk van een 2.0 tdi. Ik denk dat de laatste door het hoge koppel nog steeds het meest power heeft en dus het lekkerst rijdt. Of....
 

ReDeMaTy

Senior Member
Ik heb een 1.6 TDI met DSG en vindt het heerlijk rijden ook zonder bezoekje aan een DSG dokter. Misschien dat het dan nog beter of soepeler rijdt maar daar heb ik geen ervaring mee. Ook bij zeg 120 km/h even versnellen gaat prima en soepel schakelt even terug naar de 6e en gaan met die :yeah:

Met een 2.0 heb ik nog nooit gereden dus of die beter is geen idee
 

CDK

Forumguru
Een gechipte 1.6 is niet te vergelijken met een 2.0, qua prestaties legt de 1.6 het af omdat de 2.0 gewoon "een langere adem" heeft, dat neemt niet weg dat een gechipte 1.6 gewoon een fijne en motor is om mee te sturen, de niet al te zware O3 beweegt zich er prima mee voort. Er zijn legio voorbeelden hier op het forum die de ingreep hebben laten doen, de 1e die in me op komt is @micky, iedereen is erg content.
 

Badnews

Senior Member
Ik heb de standaard 1.6 met dsg, geen aanpassingen laten doen. Heb daar lang over nagedacht, maar uiteindelijk besloten niet te laten chippen (oa omdat de dsg aanpassingen wazig zijn voor de 1.6, volgens sommige niet nodig)

Maar de 1.6 kan lekker meekomen in het verkeer, het is geen snelheidsmonster. Bij de meeste toeren heb je voldoende koppel, en anders schakeld de dsg snel genoeg terug.
De 2.0 is gewoon zwaarder en sterker. Voor mij was het de keuze of de 1.6dsg of 2.0handbak. Ik heb voor de 1.6 gekozen, omdat ie gewoon goed genoeg is en ik liever relaxed de automaat rij. Heb geen trekhaak, dus heb daar geen extra power voor nodig, en in duistland reed met dappere 1.6je gewoon ruim 200 op de teller.
 
Laatst bewerkt:

PCK

Senior Member
Als je de mogelijk hebt om een een 2.0 aan te kopen/leasen zou ik dit altijd doen.
Ik heb in het verleden 1.6 gereden en moet zeggen voor in Nederland prima !!
Omdat ik veel in het buitenland ben (met name Duitsland) heb ik nu een 2.0, dit rijd vlot, stiller en rustiger met name omdat ook het toerental aanzienlijk lager is (150Kmh/2200T).
Succes met je keuze !!
 

foobalicious

Senior Member
Ik heb een 1.6 DSG besteld en ben ook een beetje nerveus geworden door de verhalen op dit forum over dat het tunen van de DSG nodig zou zijn. Maar er zijn verschillende verhalen te lezen. Sommige mensen zweren er bij en anderen vinden de standaard uitvoering ook fijn rijden.
Ik vermoed dat het ook met je eigen rijstijl te maken heeft...

Dus ik wacht gewoon nog even af....
 

Börker

Actief lid
Ik heb ook een 1.6 tdi DSG besteld. Ik heb er niet proef in gereden maar de dealer gaf aan dat het een erg goede combinatie was. Misschien een beetje naief maar daar ga ik dan maar vanuit. We zullen het zien.
 
heb vorige week een review geschreven van mijn eerste 5k. Kan over de combo 1.6TDI met DSG enkel positief zijn. Gun de wagen in het begin wat tijd om in te rijden want zeker de DSG moet zich wat inleren maar als je geen zware voet hebt is dit een voldoende vlotte combo.
 

martijn v o

Forumguru
Ik heb niet helemaal de combinatie die jij zou willen maar precies andersom.
Ik heb een ongechipte 1.6 TDI met DSG en een gechipte 2.0 TDI handbak.
De 1.6 standaard is voldoende betreft trekkracht en vlotheid en de DSG is soepel genoeg.
Wel aanmerkend dat ik er geen aanhanger of een kofferbak met stenen mee sleur.
Ik heb de drive optie genomen zodat ik het sturen in de sportmodus kan zetten en de bak in de eco stand.
Naar mijn mening behoeft de DSG alsmede de motor geen aanpassing te hebben om er lekker mee te kunnen rijden.
 

micky

Forumguru
bij een 150pk VAG (passat bijv.) hang je gewoon lekker op de bumper tot zo'n 170-180, dan leg je het wel af, rij je voorop, dan wordt je iets eerder voorbij gestoken. een V50 D5 hou je ook wel bij tot zo'n 160-170 vanaf 120.

in Nederland kom je standaard echt heel goed mee met alles alhoewel de greenline van mijn broer toch wel iets feller is dan de mijne zonder externe chip bij acceleratie vanaf 100 op de snelweg (ik heb DGS scheelt veel in de standaard specs).

Ik ben er eigenlijk van overtuigd dat als je OBD toepast, je geen verschil merkt tov de 2 liter, een klein verschil zal er misschien zijn, maar dit is niet waarneembaar op straat, tenzij je over 180+ praat.

Ohw ja en laten we voorop stellen dat zowel de gewone 1.6 tdi als de greenline VEEL sneller zijn dat de andere merken met de zogenaamde vergelijkbare specs.
 
Laatst bewerkt:

Testedoene

Forumguru
bij een 150pk VAG (passat bijv.) hang je gewoon lekker op de bumper tot zo'n 170-180, dan leg je het wel af, rij je voorop, dan wordt je iets eerder voorbij gestoken. een V50 D5 hou je ook wel bij tot zo'n 160-170 vanaf 120.
....
Ohw ja en laten we voorop stellen dat zowel de gewone 1.6 tdi als de greenline VEEL sneller zijn dat de andere merken met de zogenaamde vergelijkbare specs.

Dit verklaart het verbruik van 7,4 liter :D
 

micky

Forumguru
Tja heren, ik werk in Duitsland :rockon::rockon:

@PCK het gemiddelde verbruik van mijn Audi A4 avant 2.0 CR TDI 170pk was ongeveer 7,3 liter, maar ik kan mijn baas niet overtuigen dat ik dat dus beter kan rijden omdat ik dan meer plezier heb, milieu labels gaan bij ons voor helaas...
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Na drie jaar in een Octavia II Combi 1.2 TSI DSG uit 2011 gereden te hebben, was het tijd voor iets nieuws. De teller stond inmiddels op 120.000 km. Dus ik rijd nu sinds enkele weken in een Combi 1.6 TDI DSG uit 2014 met slechts 8.000 km. Tot nu toe alleen lovend. Heerlijk relaxed rijden en toch, indien nodig, voldoende power voor Nederland. In tegenstelling tot andere berichten, geen extra windgeruis, wel een beetje geklots van de dieseltank maar een kniesoor die zich daar aan stoort. Verbruik gecombineerd is ongeveer 1 op 20, prima dus.
Tot op heden geen moment spijt. Mijn vorige was wel een blikvanger, wit, verlaagd, xenon, bbs velgen enz. Maar ja, je kunt niet alles hebben en het aangename rijden in de nieuwe Octavia vergoedt veel.
 
Ook hier prima ervaring met de 1,6 tdi met DSG , ik kom uit uit een oct III RS dsl met 185 pk DSG
dus heb goed vergelijk, tuurlijk de echte power onderin mis je soms, maar voor NL is de 1,6 prima
rijd eigenlijk altijd rond de 140 als het verkeer het toelaat geen centje pijn. (overweeg nog chiptuning)
Alleen inderdaad zoals hierboven beschtreven een klotsende (kleine) tank
had de RS niet daar kon ik 55 ltr tanken bij de 1,6 maar 45 ltr max !
hoe zou dit klotsen komen veel lucht of zo?
 

PCK

Senior Member
hoi Micky,

Begrijpelijk er is ook niets mis met een 1.6, sterker nog gisteren was ik bij de dealer en die was toch nieuwsgierig naar het werkelijke verbruik van de 2.0 (6.0/100 viel hem niet tegen).
Hij gaf overigens wel aan dat de 1.6 greenline aanzienlijk zuiniger is in het verbruik, dit weegt wel degelijk mee voor een aankoop of leasebedrag privé of werkgever.
Ik werk zelf bij een Duitse multinational maar moet zeggen dat geen van mijn Duitse collega's een snelheidsmonster hebben onder de 175 PK :sterretjes: maar die hebben dan ook een andere (Duitse) bijtellingsregeling.
 

Börker

Actief lid
Mijn auto ( 1.6 tdi met DSG) heeft nu 250 kilometer gereden. Ik kan alleen maar zeggen dat het echt perfect bevalt. Als je het gas goed intrapt schakelt hij terug en gaat er daarna lekker pittig vandoor.

Bevalt mij tot nu toe perfect. :thumbsup:
 
Ken de 1.6 TDI DSG niet. Maar mijn 2.0 handbak bevalt er goed. Afgelopen weekend terug vanuit Nassfeld, Oostenrijk naar Belgrado met volle bak. Op de autobahn 160 op de cruise (heerlijk bij 2500tpm) en een gem verbruik van 6,6 over een afstand van 680km.
 
Bovenaan Onderaan