Hevige vibratie bij starten Octavia II diesel

Sinds een aantal weken vibreert mijn Octavia soms hevig bij het starten. De motor slaat aan maar valt gelijk daarna weer uit, onder begeleiding van hevige vibraties in de motor. Na 2 - 3 pogingen, waarbij ik gas moet bijgeven, loopt de motor gewoon en is er verder weinig aan de hand. Dit treedt eigenlijk alleen maar op als er net met de auto gereden is en deze opnieuw gestart wordt, bij een koude motor geen startprobleem. Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Bij de garage weten ze niet waar ze het moeten zoeken.
 

Joske

Forumguru
Zijn er foutcodes uitgelezen? Over welke motor en welk bouwjaar gaat dit?

En zou jij jezelf en je auto willen voorstellen in onze meet en greet? Dat appreciëren we hier wel ;)
 
Nee, helaas heeft de garage geen foutcodes kunnen uitlezen. Het gaat om een 1.9 TDI uit 2007 met km-stand 295000.

Ik rij al sinds 2007 (nieuw gekocht) in deze auto, bevalt perfect tot enkele weken de (volgens mij) turbo inlaatslang vervangen is (lekte). Vanaf toen is het hommeles me het ""warm" starten.
Waar vind ik de "meet en greet"?
 
Na nog een keer bellen met de garage denken ze dat de oorzaak de EGR klep is. In een oude topic werd gepraat over een speciale diesel injectiereiniger. Iemand ervaring daarmee?
 

Kogamyata

Senior Member
@webmail Hallo. Je schrijft dat het probleem zich voordoet v.a. turboslangvervanging. Waar zou je het dan moeten zoeken? Wel ervaring met EGR storing, maar dan gaat of het spiraallampje branden (motortje kan aangekoekt asje niet meer bewegen) of het motorlampje. Uitlezen levert dan EGR kapot. De storing bij mij was te merken aan bij weinig gas tussen drempels het enigszins stoten bij gas geven en terugnemen in de 2e versnelling (weinig toeren). Ik dacht toen nog dat dit kwam door nog koude motor, maar nee hoor 't was 'n voorteken. Inmiddels vervangen en al 5000 km zonder horten of stoten gereden. Betreft wel 'n Fabia 1,2 td Greenline van 11-2010.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Uitlezen zoals @Joske zegt! Succes en houd ons op de hoogte.
Joop.
 
@Helmond42. In de garage is alles uitgelezen, zonder ook maar enige foutmelding dus dat is gedaan. Maar de garage vermoedt dat het de EGR klep is, die zou dit soort storing kunnen veroorzaken. En turboslang is ook al gecheckt.
 

Joske

Forumguru
Het zou een kapotte temperatuursensor van het koelwatercircuit kunnen zijn waardoor ie zo slecht start. Maar dan zou hij een te rijk mengsel moeten meten bij foutcodes. Komt er een hoop zwarte rook uit de uitlaat bij starten?
 

Spierings

Forumguru
Bij twijfel over egr, kunje tijdelijk een plaatje tussen de toevoer plaatsen en kijken of deze dan goed is..
 

Adoks

Senior Member
Indien geen foutcodes, dan zou je eens kunnen beginnen met een dieselreiniger. Gebruik zelf iedere 30.000 een flesje van 400ml Forte Diesel Fuel cleaner. Kun je alleen krijgen bij 'professionele' winkels en sommige garages.

Reviews zijn lovend en nadat ik deze vloeistof heb toegevoegd, lijk ik altijd de eerste 100-150 km een kolencentrale als ik het gas flink intrap. Daarna is het voorbij. Dus het lijkt wel te reinigen.

Mijn auto heeft inmiddels 330.000+ km gereden zonder noemenswaardige problemen. Heb besloten om ook maar voor de volgende distributiewissel te gaan over een jaar ;)

Het is een goed idee om de auto eens rijdend uit te lezen en verschillende sensor data uit te lezen. Turbodruk, lambda sondes, verstuivers, temp sensoren, ....
 
Klinkt als de zelfde storing die ik bij 285000km had, het zou dus een uitgeslagen pompverstuiver kunnen zijn, deze zitten bij de 1,9 vast met maar 1 boutje,
het gaat in dat geval een nieuwe ruil kop kosten en mogelijk een pompverstuiver
Carrec.nl modificeert die kop met stalen ringen waar de pompverstuivers in komen waardoor hij niet meer uitslaat, is geen goedkope klus ook nog een lekkende EGR en gelijk de distributie gedaan omdat de boel toch open lag.
 
Dank voor alle tips, ik heb deze met de garage besproken. Ik ben maar eens begonnen met een flesje dieselreiniger in de hoop dat dit het probleem zou verminderen. Na een 300-400 km nog geen merkbare verbetering (ook geen zwarte rookpluim te zien), hoewel ik het idee heb dat de motor wel iets soepeler aanslaat.
De tip van Afloskapitein bespreek ik dit weekend met de garage.
 
Bovenaan Onderaan