Het vs-topic

Gieliovd

Forumguru
Leuke tests, Youtube staat er vol mee. Grappig hoe veel test O3's in het wit gepresenteerd worden.

Goede keuze ;)

@Mondeo: dat is een aanfluiting zeg! Ford 6000CD in het dash, draaiknoppen voor de ventilatie (kom op!).. Ding komt rechtstreeks uit 1998.

Verder, de A3 komt echt matig uit de test, klein!

Al met al, kan niet wachten op donderdag om mijn eigen test te doen :D
 

Oogje

Senior Member
Tja... Een O3 vergelijken met een Mazda6 of een Mondeo? Dat zijn beiden auto's uit een heel ander segment en die vergelijking zou je dus niet moeten mogen maken. Als je die twee nou met een Superb vergelijkt... De Octavia is een C segmenter, zoals de Golf, Jetta, A3, Focus, Megane, Mazda3, BMW1, V40, Auris, Astra etc.
 

MothMan

Actief lid
Waarom zou je die niet mogen maken? Mijn lease-budget gaf ook ruimte voor een Mazda 6 en een Mondeo. Die auto's zitten dan wel in het D segment, maar de O3 zit daar toch ook bijna in?
Met het uitzoeken van mijn O3 keek ik ook naar beide auto's, maar ook naar een Passat, i40, v50/v60 etc. Ik vergelijk dan ook die auto's met elkaar, net als de presentatoren van de filmpjes.
Uiteindelijk was het verschil met een Passat te klein om het verschil in lease-tarief te verantwoorden (zeker qua ruimte, kwaliteitsbeleving en rijden), de i40 te lomp, de v50/v60 te klein en de Mondeo te oud. De Mazda 6 is mooi, maar heeft moeilijke optie-combinaties. Een A4 ook mooi, maar veel te duur voor een 'nette Golf'. Laten we qua ruimte een A3 maar helemaal niet vergelijken met een O3.
 

MothMan

Actief lid
Overigens zegt de RDW dat de Octavia in het middensegment (D) valt, *for what's worth*

Lekker belangrijk.....
 

Rick

Senior Member
Tja... Een O3 vergelijken met een Mazda6 of een Mondeo? Dat zijn beiden auto's uit een heel ander segment en die vergelijking zou je dus niet moeten mogen maken. Als je die twee nou met een Superb vergelijkt... De Octavia is een C segmenter, zoals de Golf, Jetta, A3, Focus, Megane, Mazda3, BMW1, V40, Auris, Astra etc.
Onderscheid tussen C en D segment komt vaak voort uit een verschil in platformen tussen de twee segmenten. Met het MQB platform van VAG is dat onderscheid er in ieder geval tussen C en D segment niet meer. Er wordt ook vrij gevarieerd in de wielbasis, wmb het beste argument om een auto in C of D segment in te delen.
Dus eens met @MothMan. De Octavia is veel beter vergelijkbaar met de Passat dan met de Golf qua ruimte en zit er qua wielbasis precies tussen in.
 

res-q

Senior Member
Duitse multitest tussen Skoda Octavia Combi, Ford Focus ST, Hyundai i30 Kombi, Kia Ceed SW, Opel Astra ST:
 
Bovenaan Onderaan