Het O2 Focal Compo-set project

Sir Dancelot

Nieuw lid
Zoals aangekondigd in de thread "Pioneer Speakers O2" hierbij de foto's van de door mij en een vriend ingebouwde Focal Polyglass V2 Slimline 16,5cm Compo-set (die van de link is de v3 dus nét ietsje nieuwer dan de v2 die ik heb ingebouwd)

Na de deurbekleding te hebben verwijderd (wat nog een heel gedoe was omdat ik deze manual helaas niet had gevonden!) keken we tegen een wel heel apparte basbox aan!

2189494754_a3584bf103_m.jpg

Zoals je ziet zit de woofer compleet vast in een plastic bak, die op zijn beurt weer aan de deur vast zit gepopnageld! Hoe dit ooit vervangen moet worden bij een dealer in geval van garantie oid is me een raadsel....

Sir Dancelot

Nieuw lid
We waren zo geschokken van de construktie dat we besloten alléén de tweeter en de crossover te vervangen. Het is tenslotte een leasebak! Hieronder zie je 2x de de Skoda tweeter met een weerstandje erop die moet doorgaan voor crossover! Daaronder de nieuwe Focal tweeter en de nieuwe Focal crossover:

2189495172_4de0d43292_m.jpg
2188707011_73fc071675_m.jpg

2188707155_bd31926a1a_m.jpg
2188707223_20ebeca49e_m.jpg

Sir Dancelot

Nieuw lid
Maar éérst ff testen nauurlijk! En dat viel een beetje tegen. Hoog was idd een heel stuk beter/strakker/gedetailleerder en warmer, maar midden en laag sloegen daardoor nu als een tang op een varken! Dus dan maar moed verzamelen en het mes erin!

2189494824_356416029f_m.jpg
2188706647_b15fdb4f7b_m.jpg

Achter de papieren conus vandaan komt een wel erg exotische construktie! De magneet blijkt in de plastic bak vast te zitten zonder schroeven of wat dan ook. Het is één prefab geheel!

Sir Dancelot

Nieuw lid
Rest niets anders dan met de betonschaar het plastic te lijf gaan...

2189494958_afd3ed73eb_m.jpg
2188706837_203c71043b_m.jpg

Gzd hebben de Focals slimlines neodynium magneten. dat betekend dat ze met een veel kleinere magneet dan normaal een minstens net zo krachtige bas kunnen ontwikkelen. Het voordeel is in dit geval ook dat hij makkelijk in het ontstane gat past, zonder dat we hoeven te gaan vijlen...

Nu nog een hoop montage kit om hem weer luchtdicht te krijgen en een paar parkertjes die we nét door de plastic bak heen draaien zodat de woofer niet wegzakt:

2188706933_eb7ea544b7_m.jpg

Je ziet hier ook de crossover hangen. Die paste precies onder de woofer naast het lampje aan de binnenzijde vd portier. We hebben verder wél de bestaande bedrading tot aan de woofer gebruikt en daarvandaan draden getrokken naar de crosover en daarvandaan terug naar de woofer. 1x de woofer in en 1x op de oude 'doorlus' naar de tweeter.

Nu konden we de oude setup in de bestuurdersdeur vergelijken met de nieuwe setup in de bijrijdersdeur deur. En het resultaat mag er zijn! Nu hoor je écht hoe goedkoop de standaardspeakers klinken. Het hoog is schel en dof en het midden enorm blikkerig en de bas mat en dof. Vooral de radio klinkt met de nieuwe speakers héél veel beter, maar natuurlijk ook het CD gedeelte.

De Blaupunkt headunit (Stream) is zeker sterk genoeg en van meer dan voldoende kwaliteit. Wél acht ik het noodzakelijk om de tweeters uit de achterdeuren te verijderen en de fader 100% naar voren te zetten. Maar wat een verbetering!!!

Wel zitten de Focals nu dusdanig vast in de deuren, dat ik aan het einde van de lease ze helaas achter zal moeten laten...en terugplaatsen is natuurlijk ook onmogelijk geworden!

Steve

Senior Member
Ziet eruit als een hele hoop werk maar mooi gedaan.
Ben blij voor je dat het nu ook een stuk beter klinkt.

Heb je misschien ook de full foto`s online staan zodat we iets kunnen inzoomen :)

Sir Dancelot

Nieuw lid
Hebben we ook overdacht, maar dan raak je veel baskast kwijt en wordt de ruimte idd te weinig (zwarte stalen balk) en sluit het ook niet meer mooi aan met de bekleding...

2188706837_203c71043b.jpg

Steve

Senior Member
Dat is jammer en had misschien iets aan werk gescheeld.
Ik ga het geluid eerst maar even afwachten voordat ik de mijne onderhanden ga nemen.

Ik plaats alleen een subwoofer in het reservewiel erbij (yep zo`n antiek pioneer ding :) )
Dat wil ik doen via een high to low converter afgetapt via de achter speaker draden.

cvegreen

Forumguru
Als ik dat zo bekijk ga ik maar tevreden zijn met het geluid dat er uit de standaard speakers komt bij mijn fabia of ik schiet in paniek als ik zoiets ontdek. Ik zou het niet eens aandurven om een speaker stuk te snijden. Verder ziet het er wel een hele verbetering uit. Hopelijk loont je werk ook .

Steve

Senior Member
Ben vandaag even wezen praten bij Ralva in Arnhem en het blijkt dat er kant en klare spacers verkocht worden voor de VAG groep.
Dit is exact hetzelfde als er nu in de deur panelen zitten met het verschil dat je er elke 16,5cm speaker in kunt monteren (let wel op de diepte) wat de max is weet ik nog niet maar de monteur vertelde me dat hij nog geen composet was tegen gekomen die niet paste.

Hier een linkje naar de spacer http://www.caliber.nl/product_info.php?cPath=36_197&products_id=1030

Type is Caliber RAS 3204 en is verkrijgbaar tussen de 15 en 21 euro online.

Oude spacer even de popnagels uitboren met een 8,5mm boortje en de nieuwe kun je zo weer vast schroeven.

Ik ga mezelf is even verdiepen in de speakers die ik eventueel zou kunnen monteren :)

Bovenaan Onderaan