Het licht dimt !!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

RSlogo

Actief lid
Ik rij bijna altijd met het licht aan. Nu valt mij op, dat als ik stop een fractie later het licht vanzelf dimt, dit gaat gepaard met een klik onder het dashboard.
Vertel, wie weet meer!
ahum.gif
 

Pim

Lid
Ik ken het verschijnsel van heel lang geleden bij een Mondeo stationcar, een 1.8 85kw, waarbij het het inschakelen van de airco was. Met de airco uit had je het niet. Zodra je stil staat neemt de rijkoeling af, en klapt de airco compressor aan.
 
Je rijdt met lichtschakelaar op dimlicht.
Je remt af tot stilstand en dan hoor je een klik onder het dashboard.
Tegelijk gaat het licht op stadslicht.
De lichtschakelaar blijft gewoon op dimlicht staan.
Als je weer gaat rijden gaat het dimlicht weer vanzelf aan.
Heb ik het probleem zo goed verwoord?
 
Dat hebben veel auto's. Als de motor loopt wordt de electriciteit opgewekt door de dynamo. De boordspanning is dan veelal hoger dan 12 Volt omdat er tegenwoordig veel stroomverbruikers in een auto zitten.
ot.gif
Dat is ook de reden dat veel lampjes stuk gaan want die zijn berekend op 12 Volt.

Bij stationair toerental is de spanning lager dan bij hoger toerental (waarbij de spanningsregelaar hoger staat afgesteld dan max. 12 Volt) en dat zie je dus aan de lampjes. Je kunt voor de zekerheid twee zaken (laten) controleren:
1. De boordspanning bij verschillende toerentallen. De dealer zal weten welke marges normaal zijn;
2. Het stationair toerental. De dealer weet precies wat het juiste toerental is en of dit eventueel is af te stellen.
 

RSlogo

Actief lid
Hij gaat binnen kort voor de beurt, dan zal ik het vragen/aangeven. Ik zal jullie vertellen wat de dealer gedaan heeft.
bye.gif
 

AGTon

Forumguru
Lijkt mij niet echt een veilige zaak als je in het donker rijd. Wat zal de politie er van zeggen als je lampen ineens gedimd worden?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan