Het "zal ik een iV kopen" topic

groentesoep

Nieuw lid
Ik overweeg een superb 1.5tsi phev aan te schaffen als mijn huidige auto het begeeft. 133km WLPT vind ik echt wel de moeite. Haal je daar - zoals jij hierboven - 30% vanaf om de accu te sparen dan wordt het natuurlijk al weer flink minder. (Ik meen wel dat het minder beroerd was voor de accu om een enkele keer dat je de volle mep nodig hebt vlak voor de rit naar de 100% te laden. Dat zou ik op zich wel willen managen. )
Ik vraag me af of er nog addertjes onder het gras zitten als je echt zoveel mogelijk zuiver elektrisch wilt rijden, en of je ook 100% controle hebt dat de verbrandingsmotor toch niet even aanspringt in bepaalde situaties. (Dat zou ik jammer vinden; ik zou het liefst die verbrandingsmotor per keer opwarmen dan ook een tijd echt gebruiken, en juist niet regelmatig wat incidentele koude toeren die je motor verslijten en een hoop stikstof en andere rommel opleveren.) Kan jij - of iemand anders - daar meer info over verschaffen?
- 115pk is mooi, maar het is natuurlijk ook bijna 2000 kg als je moet invoegen. Is dat vlot genoeg?
- benzine veroudert, dus af en toe zul je die voorraad toch even moeten verversen. Maar hoe vaak?
- wat blijft er nou van die WLPT over als je een flink deel van de rit ook 100 of 120km/u rijdt?
- en de echte addertjes zijn natuurlijk punten die ik niet weet te verzinnen :-)

Laatst bewerkt door een moderator:

ertromp

Forumguru
Ten eerste een WLTP km opgave haal je nooit in de praktijk. In deze weersomstandigheden en temperatuur rond de 21 graden en max 100km/h rijden kom ik met mijn Tiguan eHybrid (zelfde accu als de Superb iV) ca. 100km. Onder weg natuurlijk niet te veel harder/zachter rijden en geen forse wind tegen.
Als je zoveel mogelijk elektrisch wilt rijden waarom een hybride en geen EV?
Gebruik brandstof zonder of met zo min mogelijk ethanol in een hybride. Bijvoorbeeld een brandstof met een octaangehalte van 98. Als je dan een keer in het halve jaar tankt is prima.
Met alleen die 115pk elektromotor kun je heel vlot van de plaats af komen omdat er gelijk een berg koppel beschikbaar is. Als je de batterijlading vast zet en je zet de versnellingshendel op S dan rijdt je bijna continue gecombineerd E en B.
En ja de B motor zal wat vaker aan/uit gaan maar er is natuurlijk in de basis al rekening gehouden met o.a. de juiste oliesoort die dat aan kan.

Bovenaan Onderaan