Het grote winterbanden topic: winters 2016-2019

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rataplan

Forumguru
Wielen wisselen doe je in nog half uurtje. Dit doe ik natuurlijk niet iedere week, maar als het langere periode zacht weer is in winter ga ik niet doorrijden op m'n wintersloffen en vice versa.

Met rijders en bestuurders bedoel ik niet het wisselen van banden maar manier van rijden en het aanvoelen van de auto. Nu is een Skoda sowieso al niet een echte rijdersauto, dan kun je beter een BMW nemen.

Bestuurder stuurt auto domweg van A naar B. Een rijder haalt driving fun uit z'n auto en wilt dus vermogen en plakkende banden.
 

0ri0n88

Forumguru
Wielen wisselen doe je in nog half uurtje. Dit doe ik natuurlijk niet iedere week, maar als het langere periode zacht weer is in winter ga ik niet doorrijden op m'n wintersloffen en vice versa.
Ik heb voor de gothard gestaan met 2 graden en sneeuw en aan de andere kant was het 20plus en stralende zon. Wordt een beetje omslachtig wisselen dan.
Als je wil wisselen wissel je en zo niet dan niet. Er zijn ook mensen die de huidige (lees meest recente) 4seizoenen banden wel kunnen waarderen en als je niet zo extreem veel km per jaar maakt is het een heel goed alternatief. Anders ben je met 10 a 15k per jaar veel te lang in het bezit van zowel je winter als je zomerbanden. Om dan meteen te spreken van een rijder en bestuurder gaat wat ver vind ik zo.
 
Laatst bewerkt:

johnboy

Donateur
Ik heb zitten googlen naar nieuwe winterbanden voor onder mijn Kodiaq. Ik heb nog mooie lichtmetalen velgen liggen van mijn eerdere Alhambra die er onder passen, welliswaar 17 inch maar dan met de voorgeschreven banden ook geschikt voor normale sneeuwkettingen.

Ik zie, dat de Continental Wintercontact TS850P eur 50 per band duurder zijn van de 4-seizoenenband Vredestein Quatract 5 (eur 108 per band), beide in SUV uitvoering met velgbescherming.

Beide banden komen goed uit tests bij winteromstandigheden, kreeg het idee om de Quatracs te kopen (die voldoen ook aan de eisen van winterbanden in bijv. Duitsland), daar kan je ook nog met warmer weer mee rijden...
De huidige zomerbanden met velgen wil ik nog niet weg doen :-).

Ik zie dat @Rosinfield en @Corné de Kluijver goede ervaringen hebben, lijkt mij een goede deal :jaja:.
 

0ri0n88

Forumguru
kreeg het idee om de Quatracs te kopen (die voldoen ook aan de eisen van winterbanden in bijv. Duitsland)
Kan je rustig nemen. Heb ze ook bijna 2 jaar onder mijn o2 gehad en reed er het hele jaar op.
In winterse omstandigheden doen ze het ook meer dan prima. :thumbsup:
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
Leuk voorbeeld hoe vierseizoensrubber nu goed van pas kan komen!
Stel je rijdt nu rond in de Alpen, bent over de Duitse Autobahn daarheen gegaan, prachtig zomers weer, af en toe eens een regenbuitje, zomerse temperaturen, soms een zand/modderweggetje om bij een parkeerplaats in een afgelegen dal te komen. En dan ineens, sta je midden in de sneeuw!

NU:
STLVIebcam01.jpg GGWebcam01.jpg

Maar ja, de echte rijder zou natuurlijk meteen z'n winterbanden laten monteren en dat zomerrubber pas weer beneden in het dal terugschroeven. Toch? :jaja::D

1ste beeld is van de webcam op de Stelvio pas.
2de beeld is van de webcam op de Grossglockner Hochalpen Strasse. (Edelweiss)
 
Laatst bewerkt:
Ikzelf heb onder de O3 voor de zomer de premium contact 5 en voor de winter heb ik destijds, vorig jaar, de TS860 gekocht. Beide in 17 inch, 225 breed.

Voor het werk nu 2 verschillende autos gereden. Eerste keer met droog zonnig weer; VW polo met quatrac 3. Draaide ermee de snelweg op in een U bocht met iets van 40-50 ofzo en ze begonnen te piepen.. nu is de polo stuk lichter dan mijn o3 maar ik vond het maar niks.

Keer daarop met VW golf station, volle belading spanning op 2.6 bar. Daar gewoon rustig mee gereden, door het gewicht leek het wel wat beter te zijn.

Vandeweek was het feest, miezerig weer, reed nu in een andere vw golf station, ook weer met diezelfde banden, ik reed 25-30 op een bocht af naar rechts, was al aan het afremmen, en uit diezelfde bocht kwam op dat moment iemand binnen in de bocht, dus op mijn weghelft, aangereden dus ik trapte het pedaal vol in en meteen gleed de auto door.. keek mn collega aan; en die was van dezelfde mening. Zijn echt k*t banden..

Ik wee nie of die quatrac 5 zoveel beter is dan de 3, maar voor mij was het weer bevestigd waarom ik prive dus niet met 4 seizoen rijd.
 
Laatst bewerkt:
Sorry hoor , maar ik ben daar echt niet mee eens disaster master. Vind het geweldige banden voor in het winterseizoen mee te rijden .
Maar iieder zijn mening natuurlijk
 

HarrieSkoda

Forumguru
Vandaag reclamefolders binnen gehad.

September is Continental maand bij Euromasters. Wat houdt dat in; gratis montage en balancering van je nieuwe Continental winterbanden.

Voorbeeld; Continental ContiWinterContact TS860 205/55/R16 91H = €380,- voor 4 nieuwe banden inclusief montage en belancering.

Heb deze banden hoog zitten, dus twijfel of ik deze niet gewoon op mijn 16" 'originele Skoda' velgen zal leggen.. keuzes keuzes.
 
Prijs is goed; zowel bij pneus als delticom zijn die banden in die maat 86 euro; pakweg 350 per set. Doorgaans rekenen banden montage bedrijven 15 euro per wiel en dan is de aanbieding van euromaster goed.

Je kunt eventueel je zomerbanden los verkopen en een complete set zomerwielen aanschaffen in bijvoorbeeld 17 inch of de banden bewaren en dan in de zomer een andere set wielen kopen. Ik heb destijds een set wielen via superskoda gekocht met korting.

Met een extra set heb je niet 2x per jaar die wisselkosten. Is toch samen al gauw zo'n 100-120 euro per jaar.
 

0ri0n88

Forumguru
Vandeweek was het feest, miezerig weer
dus ik trapte het pedaal vol in en meteen gleed de auto door..
:pieker:kan dit niet met iedere band gebeuren en was een beetje meer afremmen niet een betere optie met 25 km per uur in een bocht?
Daarnaast is de 3 een ouder type en niet echt meer te vergelijken met de 5.(die veel allrounder is als de 3)
Ieder zijn keus hoor.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Ik reed recht op de bocht af, op dat moment en was al aan het afremmen. Daarbij was de bocht wel naar rechts maar ik ging eigenlijk schuin links een woonwijk in..
 
Laatst bewerkt:

0ri0n88

Forumguru
Maakt het verhaal er niet makkelijker op @Disaster-Master
Vol gas in een bocht naar rechts linksaf de woonwijk in. Op dat moment zijn je aangedreven wielen aan het remmen, vervolgens versnellen, sturen en dat allemaal op nat wegdek. Niet gewoon verkeerd ingeschat? Profiel nog wel juist icm bandenspanning?
 

Canon-Eye

Forumguru
Dit soort discussies is gedoemd te verzanden in een eindeloos welles-nietes-jamaartoch en je zult niet snel (of beter: vrijwel nooit) iemand van zijn of haar eenmaal ingenomen standpunt zien afstappen, ongeacht de mate waarin alle details over en weer worden uitgekauwd.
Dan denk ik al snel: "Jij krijgt gelijk, doe mij maar een ijsje" :jaja: en ga vervolgens gewoon af op mijn eigen gevoel en vooral ervaringen.
Iedereen z'n eigen gelijk - als je je er maar goed bij voelt...
 

eriktv

Forumguru
De beste band bestaat natuurlijk ook niet, net als het lekkerste bakje koffie. Ik ken mensen die heerlijk rondtuffen op LingLong banden en blij zijn met de lage aanschafwaarde+minimale slijtage. Dat zegt genoeg :D

Overigens had ik laatst voor het eerst piepende bandjes (zowel in 1e als 2e versnelling :arghh:) op de S2. Resultaat van snel in moeten voegen op de Fernpass en een TVS-kuur denk ik... En dat was met 235/45/18 Michelins Pilot Sport op een droog wegdek :tegek:
 
Maakt het verhaal er niet makkelijker op @Disaster-Master
Vol gas in een bocht naar rechts linksaf de woonwijk in. Op dat moment zijn je aangedreven wielen aan het remmen, vervolgens versnellen, sturen en dat allemaal op nat wegdek. Niet gewoon verkeerd ingeschat? Profiel nog wel juist icm bandenspanning?
Nee; ik reed nog recht door. De bocht naar rechts kwam eraan, maar daar was ik nog niet, en volgas? Ik was al aan het afremmen vóór de bocht. En in die bocht naar rechts kon je schuin links; daar moest ik in.

@EdK de ABS greep meteen in.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan