Het grote winterbanden topic: winters 2016-2019

Status
Niet open voor verdere reacties.

Canon-Eye

Forumguru
Mijn inziens is het puur de investering om een tweede set wielen aan te schaffen, een garagekrikje, eventueel een momentsleutel erbij en je bent klaar.
Had c.q. heb ik allemaal, totdat het voor mij geen nut meer had.
Omdat ik er geen behoefte (meer) aan heb om de extremere gebruikscondities op te zoeken waarin die (door geslaagde publiciteitscampages er kennelijk succesvol in gehamerde) 'mega'-verschillen een praktische rol gaan spelen en ik het gewissel dus niet meer de moeite waard vond, heb ik mijn set winterwielen weggegeven aan een zoon die volcontinuediensten draait en de zomerbanden vervangen door CrossClimates.
Iedereen blij - in mijn omgeving dan toch... :pardon:
 

0ri0n88

Forumguru
Daar ben je helemaal vrij in @HarrieSkoda
Laatste winters hadden we zo goed als geen sneeuw en de dagen dat het onder de 7 graden was kon je ook op 1 hand tellen. Kan zo weer anders zijn hoor, maar ik ben uitermate tevreden over de huidige 4seizoenenbanden. Geen vergelijk met vroeger en zomer en winter rij je er prima op.
Ieder zijn ding.
 

laagvlieger

Forumguru
Is het rijden met oude banden (vanaf 7 jaar) trouwens een afkeurpunt? Volgend jaar bereikt mijn auto die leeftijd, op dit moment hebben de originele zomerbanden nog 4 mm en de winterbanden 6,5 mm. Dus ik zou in theorie nog 2 a 3 jaar verder kunnen ...
 

EdK

Forumguru
Dus ik zou in theorie nog 2 a 3 jaar verder kunnen ...
Theorie wel....
Maar controleer die banden eens voor de gein en dan niet alleen loopvlak maar ook de wangen.
Ik had achter ook nog de Dunlops van fabriek erop zitten en bij het langslopen telkens was de profiel dikte ook nog steeds ruim binnen de 2mm ( officieel 1,6 )
Maar toen ik op bepaald moment eens goed keek zag ik dat de wangen vollll met haarscheuren zat.
En dit was uiteindelijk voor mij de reden om ze toch te vervangen, en bij afhalen bleken die haarscheuren best nog diep door te lopen.
Dus uiteindelijk was ik wel blij met mezelf ( komt niet zo vaak voor ) dat ik de keuze had gemaakt om ze toch te vervangen.
Winterbanden moet ik in deze nog controleren, weet dat de profieldiepte's nog voldoende zijn, maar ga ze zeker op de wangen controleren.
En zijn die ook slecht dan gaan de stalen velgen de verkoop in met banden op eigen risico !!!
 

laagvlieger

Forumguru
Theorie wel....
Maar controleer die banden eens voor de gein en dan niet alleen loopvlak maar ook de wangen.

Natuurlijk een goede tip, maar controleren van loopvlak en wangen doe ik al na elke bandenwissel. Tot op heden ziet alles er nog prima uit. Dus er is niets wat mijn ongerust maakt. Enkel als de keurmeester mij gaat afkeuren op de leeftijd van die dingen zou ik natuurlijk wel moeten ...
 

EdK

Forumguru
Enkel als de keurmeester mij gaat afkeuren op de leeftijd van die dingen zou ik natuurlijk wel moeten ...
Keurmeester zal jou niet afkeuren als jonge god hoor !
Maar ik weet niet hoe de keurings eisen in het belgische zijn mbt de banden.

Maar bezuinigen op banden is de (*) domste bezuiniging die je kunt doen hoor !!!
De ellende is vaak dat hetgene wat er uit voort kan komen net op een moment komt dat je het niet verwacht.
En als je het kunt na vertellen dan kun je vaak vertellen dat de wagen veellllll schade heeft of zelfs totall loss is !!

(*)= AUB niet persoonlijk nemen !!!
 

0ri0n88

Forumguru
Of de auto altijd buiten staat (in de zon) of binnen waar het donker en koel is maakt ook een verschil natuurlijk ...
Het zijn jou banden. Een reservewiel van die leeftijd prima, maar 4 rubbers van meer als 8 jaar oud zou ik er niet onder willen (zeker niet in België no offense). Het is je enige contact met de weg en waardeloos om op te bezuinigen. 4 nieuwe wieltjes en je kan er weer 7 jaar tegenaan. Profiel zegt niet zoveel omdat rubber sws oud wordt ongeacht of die binnen staat of in het zonnetje.
 
Laatst bewerkt:

HarrieSkoda

Forumguru
Zoals @EdK al aanhaalt; banden drogen uit. Ongeacht of ze donker staan of vol in het zonlicht. Dit komt door de weekmakers die erin verwerkt worden.

Eveneens volledig mee eens dat besparen op banden de slechtste keuze is die je kunt, het is namelijk het enige contact tussen de auto en het wegdek. Maar zover ik het forum al heb gelezen, is dat hier onder de leden niet aan de orde.

Door mijn vorige bericht kunnen sommige mensen misschien denken dat ik aandelen heb in winterbanden; nee dat is niet zo. Wel staat veiligheid bij mij erg hoog in het vaandel. Als ik soms zie hoever mensen met hun (versleten) banden nog doorrijden is het vragen om problemen. Het jammere hiervan is dat iemand anders als henzelf hier dan de dupe van wordt.

Veelal komen de oude bandjes voor bij aanhangers/caravans/vouwwagens. Die worden weinig gebruikt tov. van een auto, waardoor het profiel van deze banden nog erg goed zal zijn, maar de wang van de banden vol met haarscheurtjes zit.
Ik zeg niet dat iedereen zo is, maar vreemd waar die klapbanden in vakantietijd toch allemaal vandaan komen... (oude banden, haarscheurtjes, zwaar beladen, verkeerde bandenspanning, etc.)

Afijn, wellicht zijn de vier seizoensbanden inmiddels zo goed doorontwikkeld dat ik mijn mening nog moet bijstellen. Maar de ervaring die ik tot nu toe heb; 4 seizoensbanden = 4 x niks en dat in verband met de onderbouwing in mijn vorige bericht.

Totdat me het tegendeel bewezen wordt en een 4 seizoensband dezelfde remafstand als een winterband heeft in winterse omstandigheden, dan ben ik om.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat zal niet snel bewezen worden, omdat winterbanden het dan simpelweg beter doen. Dat zal niemand hier bestrijden. Het punt is alleen, hoe lang heb je die winterse omstandigheden. En dan nog, wanneer het alleen gaat om de temperatuur die beneden een bepaalde waarde zakt, lijkt me er nog weinig aan de hand. Hooguit dat je je rijgedrag wat aan moet passen. Echt winterse omstandigheden zoals hevige sneeuw, waarbij winterbanden eigenlijk een must zijn, komen nog veel minder vaak voor. En dan kun je de auto ook laten staan. En heb je een wintersport allergie zoals ik, dan zijn die 4 seizoens banden een prima compromis. 4 x niks vind ik daarom wel erg kort door de bocht en van enige robuuste onderbouwing is nou ook niet bepaald sprake
 

Canon-Eye

Forumguru
Hooguit dat je je rijgedrag wat aan moet passen.
En dáár zit nou precies een veel belangrijkere veiligheidsfactor dan de vraag of er onder bepaalde omstandigheden iets meer of juist iets minder grip is bij de ene bandensoort (of -merk!) t.o.v. een andere.

Waar het om draait is: je rijgedrag steeds aanpassen aan de wisselende omstandigheden, in het volle bewustzijn van de beperkingen die de beschikbare uitrusting (banden, aandrijving voor/achter/4x4, etc.) je stelt.

Zo kunnen bv. de allerbeste winterbanden in een stoere brede maat bij sneeuw en gladheid per saldo toch best minder presteren dan een smallere 4-seizoenenband, als gevolg van het grotere contactoppervlak en daarmee de lagere druk per vierkante cm. Niet heel erg. zolang je er maar bewust rekening mee houdt.
Alleen lees je daar nou nooit eens wat over in die propagandastukken tests, dat maakt het niet makkelijker natuurlijk...
 

Bakkertje

Forumguru
@laagvlieger laatst is onze Beetle afgekeurd op een band die te oud was, niet vanwege de leeftijd maar de haarscheurtjes in de band. Die band had nog meer dan genoeg profiel maar was toch gewoon op.

@Rosinfield de spijker op z'n kop! In Nederland waar de wegen schoongemaakt worden en gestrooid ben ik van mening dat je (bijna) net zo goed op een zomerband kunt rijden. Het hele gebeuren rondom wisselen vind ik ieder keer echt een gedoe. Vandaar ook mijn vraag.
En ja als je de sneeuw op gaat zoeken heb je goede winterbanden nodig (en kettingen!), maar dat doe ik dus niet en daarom denk ik dat ik eens voor de allseason ga bij mijn volgende auto ..
 

laagvlieger

Forumguru
Maar bezuinigen op banden is de (*) domste bezuiniging die je kunt doen hoor !!!


(*)= AUB niet persoonlijk nemen !!!

Haha dat doe ik zeer zeker niet :D


Het zijn jou banden. Een reservewiel van die leeftijd prima, maar 4 rubbers van meer als 8 jaar oud zou ik er niet onder willen (zeker niet in België no offense). Het is je enige contact met de weg en waardeloos om op te bezuinigen. 4 nieuwe wieltjes en je kan er weer 7 jaar tegenaan. Profiel zegt niet zoveel omdat rubber sws oud wordt ongeacht of die binnen staat of in het zonnetje.

Het gaat momenteel om banden van 6 jaar oud, ik probeer dus wat vooruit te kijken. Ik ben ook even gaan zoeken naar maximale leeftijd van autobanden, overal zie ik 10 jaar voorbijkomen (zelfs bandenfabrikanten). Nu wil ik ook geen 10 jaar oude banden, maar 8 jaar zou ik wel durven als wangen en loopvlak er goed uitzien. Ja zelfs in mijn land!
 

Rataplan

Forumguru
Afhankelijk hoe het weer is, wissel ik wielen meerdere keren om in een winter.

Lezend in dit topic kom ik wederom tot de conclusie dat je autobestuurders en autorijders hebt...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Afhankelijk hoe het weer is, wissel ik wielen meerdere keren om in een winter.

Lezend in dit topic kom ik wederom tot de conclusie dat je autobestuurders en autorijders hebt...
En wat is het verschil? Autorijders houden van wielen verwisselen? Of hebben een wielwissel dwangneurose? Ik ga er tenminste voor het gemak maar van uit dat je jezelf dan tot de autorijders rekent, maar zelfs dat is niet duidelijk in deze nietszeggende enigszins provocerende reactie. Dus gaarne enige nadere uitleg en onderbouwing.
 

Captain Hook

Forumguru
Afhankelijk hoe het weer is, wissel ik wielen meerdere keren om in een winter.
Als je compulsieve behoefte tot bandenschoeiselwissel (mooi scrabble woord!) is ingegeven door de heersende weersomstandigheden, dan zou ik aanraden om een aanhangwagen met een extra set banden + benodigde bandenwissel installatie mede te nemen. Dat voorkomt dat je onderweg in een situatie terechtkomt waarbij de momentele klimatologische omstandigheden niet passend zouden zijn bij het gemonteerde rubber... :pieker:

Maar ff serieus; dat is toch gewoonweg ondoenlijk? Zo heb ik talloze malen meegemaakt dat bij vertrek op een locatie er sneeuw ligt en de temperatuur onder nul, terwijl enkele honderden kilometers verderop, het zonnig is, droog wegdek en temperaturen tegen de 20 graden... Wat doet men dan? Terstond bandenwissel? Lijkt me niet realistisch. :koffie:

Vandaar dat aanpassing van het rijgedrag van de homo sapiens die het voertuig commandeert, in afhankelijkheid van de omgevingscondities en de technische en fysieke staat van het vehikel, me meer rationeel en verstandig lijkt.
Één van de redenen waarom de huidige moderne quattro stagioni banden een goede keuze kunnen zijn. Maar alles valt en staat met de beslissingen en handelingen die het stukje weke massa tussen stuur en hoofdsteun doet. :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan