Het grote winterbanden topic: winters 2016-2019

Status
Niet open voor verdere reacties.

CDK

Forumguru
Ik gebruik de Quatrac 5 als winterband (m’n Kodiaq is daar op verzoek op afgeleverd) Wettelijk gezien voldoet hij ook aan de norm, daarom de M&S codering en het sneeuwvlokje. Testen hebben uitgewezen dat deze band naast de winter ook in de zomer prima presteert en normaal slijtgedrag vertoont.
 

Canon-Eye

Forumguru
Voor de CrossClimates geldt hetzelfde en ik ben er zeer tevreden over. Vooral het gedrag op nat wegdek is uiterst prettig - en dat hebben we in deze contreien toch veel meer dan sneeuw van betekenis.
 

Bakkertje

Forumguru
@internetboarder ja je moet er tegenwoordig vroeg bijzijn als je een over een jaar een Kodiaq wilt rijden. Dat zou betekenen dat ik nu zo'n beetje moet gaan bestellen en winterbanden dus nu al actueel worden. Al die stress hier in huize Bakker met testritten wel of geen derde zitrij en als het even meezit dus geen winterbanden. Dat compenseert die derde zitrij in ieder geval in de kosten ;)

Mijn Passat staat nu op Conti's (met contiseal) en die slijten vrij vlot naar mijn idee en bij deze auto heb ik ook weer dat de linker voorband aan de binnen kant heel hard slijt ..?
 

CDK

Forumguru
Maar goed dan ben ik weer verplicht om Conti eronder te leggen ?!
En daar ben ik nu juist net vanaf omdat ik de Vredesteins toch echt stukken fijner vind rijden..
Oké zijn welliswaar nog geen all season

Nee hoor @EdK, het alternatief heb ik al voor je gepost toen je deze week een platte band had. ;)
 

Rataplan

Forumguru
Ik woon in Dld en onze Octavia heeft die mooie witte platen ipv gele.

Regelgeving Oostenrijk en Dld zijn net iets anders, maar M+S voldoen in Dld.
Doorgaans rijdt men ermee "von O bis O". Dus van oktober tot Pasen (Ostern), maar is geen verplichting. Het gaat om de winterse omstandigheden.

Zelf heb ik altijd twee setjes op velg; makkelijk zelf wisselen. Zomerbanden rijden fijner dan winterbanden en kunnen regenwater ook prima afvoeren.
Winterwielen zijn bij mij altijd twee maatjes kleiner dan de zomerwielen (nu respectievelijk 16" en 18").

Eventuele obstakels in sneeuw beschadigen zo niet de velgen.
 

Bakkertje

Forumguru
@Rataplan dat is zoals velen het doen en als je echt winterse omstandigheden hebt ook het beste denk ik. Volgens mij zijn de goede all season banden anno 2017 een compromis tussen winter en zomerband en daarmee eigenlijk beter toegespitst op de Nederlandse omstandigheden.

Voor mij blijft voorop staan dat een band nooit het rijgedrag volledig kan compenseren. Oftewel, je zult ten alle tijden je rijstijl aan moeten passen naar de omstandigheden en dat geldt voor elk type band. Dat gezegd hebbende denk ik dat voor mij een allseason band prima zou zijn onder een Kodiaq. De auto zal in de zomer niet uitnodigen om hard de bocht door te gaan dus die echte zomerband zal ik (maar dat is persoonlijk) niet missen. Wat dat betreft zal ik de doordraaiers op de snelweg nog gaan missen waar ik met m'n Passat lekker doorheen kan.
 

Canon-Eye

Forumguru
Nog niet eens zo heel lang geleden kenden we - zeker in NL - het hele fenomeen winterbanden helemaal niet. Iedereen reed gezellig het hele jaar rond op dezelfde banden en van een massale trek met de auto naar wintersportgebieden was ook nog geen sprake. Sterker: het was al behoorlijk bijzonder toen ik twee stuks van de pas geïntroduceerde Uniroyal 'regenband' op de achteras van mijn eerste NSU Prinz-4L legde (hoe hollands wil je het hebben?)...

Ik heb het sterke vermoeden dat "iemand in de bandenindustrie" op de briljante gedachte is gekomen om de m+s banden, die in landen met echte winterse omstandigheden al wel ingeburgerd waren, ook in andere landen te gaan propageren. Dat zorgde voor een heleboel extra bedrijvigheid.
Zodoende is er toen een ontwikkeling in twee richtingen op gang gekomen: specialisatie naar de zomer- en de winterband. En ze hebben de massa nog grotendeels meegekregen ook, geholpen door het toenemende grensoverschrijdend toerisme, ook in de winter. In mijn beroepsmatig actieve jaren heb ik daar ook braaf aan meegedaan, mede omdat ik onverwacht moest kunnen uitrukken naar een crisislocatie in binnen- of buitenland, ongeacht de toestand van weer of wegdek.
Het naijleffect daarvan heeft nog een paar jaar doorgewerkt na mijn pensionering, maar inmiddels ben ik wel genezen... :D ...en ben ik blij met de doorontwikkeling naar kwalitatief steeds betere allseason banden die voor mijn gebruik - en dat van heel veel andere medelanders - ruimschoots voldoen onder vrijwel alle omstandigheden die zich in onze omgeving kunnen voordoen. Resterende problemen los je op door aangepast rijgedrag - en als het echt te gek wordt kan ik nu gewoon thuisblijven.
Trouwens, doorontwikkeling? Je kunt ook zeggen dat ten opzichte van een jaar of 30, 40, 50 geleden de cirkel weer gesloten is... :pardon:
So what's new???
 

Bakkertje

Forumguru
Ik kan je verzekeren dat dat uitstekend gaat met de Quatracs 5 (en een verlaagd onderstel in mijn geval)

Dat geloof ik graag, maar met een hoog op de poten Kodiaq zal dat naar mijn verwachting toch anders zijn. Overigens vond ik de S2 Greenline ook al niet echt uitnodigen tot snelle bochten, in tegenstelling tot de huidige Passat die daar meer voor in is :angel:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat zou wel eens mee kunnen vallen; met mijn Yeti had ik tenminste helemaal niets te klagen over wegligging en bochtengedrag
 

HarrieSkoda

Forumguru
Het wordt weer bijna tijd voor een winterbanden topic 2017-2018.

Zelf ben ik voor mijn O3 ook nog op zoek naar kwaliteit winterbanden, waarbij ik reeds ervaringen heb met Continental wintercontact & Dunlop wintersport winterbanden. De Continental wintercontact TS860 staat voor alsnog op het verlanglijstje, mits er een nog betere uit de test gaat komen.

Even inhakend op de all-season banden discussie;

Als je zelf even logisch beredeneert kom je inderdaad tot de conclusie dat een all-season band een compromis is tussen zomer- en winterband.

Mede doordat mensen 'geen zin hebben' of het 'teveel werk vinden' om van zomerbanden naar winterbanden te wisselen, zouden all-season banden een uitkomst kunnen zijn voor hen. Wat ik ook wel eens zie en absoluut niet kan begrijpen is dat mensen 2 zomerbanden en 2 winterbanden op de auto hebben liggen.

Een zomerband kan simpelweg niet alle eigenschappen hebben die een goede winterband heeft.
Een winterband ten opzichte van een zomerband viceversa!

De compound van de zomerbanden wordt in de winter mega hard. Daarbij is de zomerband ook voornamelijk ontwikkelt voor de waterafvoer.

De winterbanden slijten in de zomer enorm hard, omdat deze met de zogenaamde lamellen in het wegdek 'hapt'. Daarbij kunnen winterbanden water ook slechter afvoeren als een zomerband.

Bovenstaande is ook gewoon terug te zien in de verschillende tests (en op slipbanen in de praktijk).

Mijn inziens is het puur de investering om een tweede set wielen aan te schaffen, een garagekrikje, eventueel een momentsleutel erbij en je bent klaar. En daarbij ben je niet meer afhankelijk van de bandenboer.

Mij is het die investering en kortere remweg ten opzichte van een all-season band dubbel en dwars waard. Daarbij leg ik de winterbanden er (zelf) ook pas op als het onder de 7 graden blijft.

Enige nadeel is dat je dus 2x zolang met je banden kunt rijden waardoor je met 'oudere (DOT)' banden rondrijdt. Sommige zien dit ook weer als een voordeel en kijken niet naar de DOT-code.

Het telkens omleggen van zomer- en winterbanden op dezelfde velgen raad ik overigens ten zeerste af ivm. de onnodige extra slijtage die je de banden dan toebrengt.
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Bammmmmm!
Je slaat de spijker keihard op de kop @Rosinfield :thumbsup:
Daarom rij ik in de winter op de Qutrac 5 banden, doen het in een strenge winter vele malen beter als een zomerband en daar komt bij dat in het geval van een zachte of zeer zachte winter je er ook prima mee uit de voeten komt.
Nu kan ik perfect preventief wisselen op een mooie dag in oktober en ze er op een even zo mooie dag in maart er weer onder vandaan halen ;)
 

EdK

Forumguru
Mijn inziens is het puur de investering om een tweede set wielen aan te schaffen, een garagekrikje, eventueel een momentsleutel erbij en je bent klaar. En daarbij ben je niet meer afhankelijk van de bandenboer.
Wel die investering is er hier allang al uit hoor, en trouw elk jaar aan het wisselen geweest....
Maar ik afgelopen winter en de winter daarvoor me vele malen afgevraagd of het niet te warm was voor winterbanden.
En de enkele keer dat ik in Duitsland kom in de winter periode ..... dan stel ik het wel uit of gok het er op.

En dat gokken bedoel ik dan met 4 seizoensbanden.
Na met twee wagens trouw winterbanden sets gehad te hebben , ben ik nu op punt beland dat zodra de nieuwe wagen besteld word ik deze vanaf dealer geleverd wil hebben met Vredestein 4 seizoens banden.

Die ontwikkeling van 4 seizoen banden is zo snel gegaan de laatste jaren dat je bijna geen concessie's meer doet, en hij gewoon elk jaargetijde zijn werk goed doet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan