Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?


  • Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

hemi24

Forumguru
Na montage van de zomerbanden een vraag aan andere rijders die in het "gelukkige" bezit zijn van de Continental WinterContact TS 830 P :wat is jullie ervaring met de koersvastheid van je wagen i.c.m. dit type band? Ik had namelijk zelf heel erg last van een zwabberende auto, zelfs bij bandenspanning van 3 bar rondom en sinds de zomerbanden weer gemonteerd zijn is het zwabberende (zijwindgevoelige) weggedrag zo goed als verdwenen...
 

Constant

Erelid
Ik heb het broertje TS810 en nergens last van, auto rijdt koersvast bij alle snelheden. Bandenmaat 225/50/R17. Mijn spanning is 2,5 bar op alle vier de banden. Op m'n voorwielen mag ik trouwens niet hoger dan 2,5 bar doen volgens de fabrieksspecificaties.
 

Noord26

Forumguru
Hier ook TS830's eronder gehad de afgelopen winter in 16". Prima band hoor. Rondom 2,5bar, gewoon rechtuit wanneer stuur los is.
 

wanderer

Senior Member
met een klein beetje moeite had je dat zelf kunnen vinden, maar ja liever lui dan moe?

De bandbreedte van deze 16" Continental WinterContact TS830 winterband bedraagt 205mm en de bandhoogte is 113mm (55% van 205 mm). Per band is het maximale draagvermogen 615 kilogram. Deze band verdraagt een maximumsnelheid van 210 km/uur.
 

Rallye

Forumguru
@hemi24: ik heb dezelfde Conti's op 17 (225/45/17)". Mijn auto rijdt inderdaad iets minder strak op winterbanden (ook op de Vredestein die ik daarvoor had), maar zwabberen, nee.

Overigens: als je de spanning op drie bar zet, gaat hij dan niet juist zwabberen? Je contactvlak met de weg is dan immers veel minder.
 

hemi24

Forumguru
Heb vrijwel alles geprobeerd tussen 2 en 3 bar, maar ik ben nog niet erg gecharmeerd van de conti's, naast het zwabberen bleven ze ook erg onrustig qua balancering. Het leek of er telkens weer onbalans terug kwam, na het balanceren bij verschillende bedrijven.
 

mikehotel

Actief lid
Ik heb de afgelopen winter met erg veel plezier rondgereden met de 830P onder de S2C. in mijn beleving een bijzonder prettige band en herken niets van zwabberend weggedrag. De maat is 225/40 R18 met 2.8 bar.
 

Captain Hook

Forumguru
Wat ook een rol kan spelen: hoogteslag in één (of meerdere) van je band/velg combinaties. En dat krijg je lang niet altijd (vrijwel niet) weggebalanceerd...
 

rafa

Nieuw lid
Winterbanden Octavia 2 > Octavia 3

Misschien iets om rekening mee te houden:

op mijn vraag (via twitter) of de 15 inch winterbanden van de Octavia 2 ook passen op de Octavia 3 kreeg ik het antwoord dat de velgen niet op de nieuwe Octavia passen. De ET-waarde is namelijk anders.
 

Bakkertje

Forumguru
@rafa De ET-waarde hoeft niet 100% identiek te zijn om te passen..
Vuistregel is dat deze niet meer dan 5 af moet wijken. De O2 heeft een ET waarde van 47, de Teron velgen die je onder een O3 kunt bestellen hebben een ET waarde van 49, volgens mij moet het dan ook gewoon passen. Er is overigens maar 1 manier om daar zeker achter te komen, gewoon passen. De wielen van de O2 komen 2 mm verder naar buiten dan de O3 wielen.

Uitleg over ET waardes
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan