Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?


  • Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,

wellicht is het al eerder benoemd maar om nu 2360 reacties door te lopen......

Binnenkort gaan we weer op wintersport, met welke bandenspanning heb ik de meeste grip in de sneeuw? De afgelopen jaren nooit problemen gehad maar heb eigenlijk geen idee met welke bandenspanning dat was. Het betreft de snowtrack 2 van vredestein.

Groet XIL
 

piair1982

Forumguru
Zul je proefondervindelijk moeten testen. Ik persoonlijk zet ze op 2,5 bar rondom. Iets hoger dan aangeschreven maar rijd mijns inziens fijner.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Heb ik laatst zelf ook gedaan. Met steeds wat hogere snelheid fors remmen op weg met aangereden sneeuw (tot aan 80 km/u). Ging prima, snel tot stilstand en koersvast
 

Canon-Eye

Forumguru
Doe mij dan maar die winterbanden op een 4x4 - dan heb je 't pas echt voor mekaar...

Serieuzer: deze vergelijkingstest is natuurlijk wel aardig, maar echt veel heb je er in de praktijk niet aan als je niet nèt toevallig voor de keuze staat om een andere auto aan te schaffen die keuze biedt uit 2- en 4-wiel aandrijving. En ik maak me sterk dat de meeste mensen NIET voor die keuze staan.

Voor de semi-wetenschappelijke volledigheid had ik daarom graag in dezelfde test ook de twee logische alternatieven gezien, namelijk de 4x4 met winterbanden en de voorwielaandrijver op gewone banden. Dát zou resultaten kunnen opleveren waarmee we uit de voeten kunnen - al is het maar om het steeds weerkerende welles/nietesgeneuzel over nut en (of) noodzaak van winterbanden achter ons te kunnen laten.
 

mikehotel

Actief lid
Als 4x4 ervaringsdeskundige is dit in mijn ogen een onzinnige test. Zomerbanden in sneeuw is per definitie drama, en dan is 4x4 voor de gemiddelde automobilist eerder een gevaar dan een genot. En de resultaten van die remtest heeft helemaal niets te maken met wel of geen 4x4. Het zijn de banden die dat verschil uitmaken, niet het aandrijfconcept (een 4x4 remt net zo goed/slecht als een fwd). Dat is het enige dat deze test duidelijk maakt.
Het was veel beter geweest om een 4x4 op zomerbanden en een 4x4 op winterbanden naast elkaar te zetten. Dan rijdt de auto met winterbanden ineens met twee vingers in de neus fluitend weg, remt net zo goed als de getoonde FWD met winterbanden.
 

mikehotel

Actief lid
@Canon-Eye: nou, volgens mij heb jij het over een 4x4 met winterbanden en een FWD met zomerbanden. Ten opzichte van mijn verhaal mis ik in jouw betoog dan toch twee aangedreven achterwielen ;).
 

Canon-Eye

Forumguru
Toch nog ietsje beter lezen, Mike.
Ik gaf aan welke aanvulling ik graag bij de test had gezien.
Als ze dat hadden gedaan, dan zouden er dus 2w FWD en 2 4x4's getest zijn en dan had je per aandrijvingsvariant dus het effect van de zomer- en winterbanden in beeld gekregen:

Voor de semi-wetenschappelijke volledigheid had ik daarom graag in dezelfde test ook de twee logische alternatieven gezien, namelijk de 4x4 met winterbanden en de voorwielaandrijver op gewone banden. [...]
 

Constant

Erelid
@Marco: maar volgens mij is dit de eerste keer dat een rechter zich daarover in strafrechtelijke (!) zin zo duidelijk uitspreekt.
 

Skoody Boo

Actief lid
De rechtbank vindt, net als de officier van justitie, dat ze niet stapvoets had mogen rijden, maar had moeten stoppen voor de haaientanden voor het fietspad. Dan had ze er alles aangedaan om het ongeluk te voorkomen.

Het gaat niet alleen om of gladheid wel of geen excuus is, maar breder of de vrouw er genoeg aan heeft gedaan om het ongeluk te voorkomen. Was zij gestopt voor die haaientanden, dan had zij dat wel.

Ik kan mij voorstellen dat er ook situaties mogelijk zijn waarbij de autobestuurder er wel alles aan heeft gedaan een ongeluk te voorkomen, en dus gladheid dan wel als overmacht wordt gezien.
 

Constant

Erelid
Daar ging de zaak dus wel om, mevrouw reed stapvoets, toen ze plotseling moest remmen, ging ze glijden. DE VERDEDIGING VOERDE GLADHEID AAN ALS EXCUUS, want de bestuurder reed al zeer langzaam (langzamer dan stapsvoets is er niet) en werd verrast door de gladheid. De enige manier om glijden te voorkomen, is tijdig stoppen en daarmee wordt gladheid als excuus niet geaccepteerd. Ik vind dat een zeer goede uitspraak van de rechter, mensen moeten hun eigen verantwoordelijkheid accepteren in plaats van roepen dat het hun is overkomen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan