Het grote onderdelen schoonmaak topic

milanseegers

Forumguru
Bij het terug monteren van onderdelen tijdens het sleutelen aan mijn fabia kwam ik flinke vuiligheid tegen (aan: wielophanging, remzadels, in motorruimte) wat ik heb verwijderd (hogedruk, staalborstel, veel doeken, poetsolie etc.).

Aangezien ik na het sleutelen de onderdelen het liefst opgeknapt en z.g.a.n. weer terugplaats ben ik benieuwd of jullie dit doen en hoe jullie dit aanpakken? Een soort van 'onderdelen detailling' of 'detailling van dat wat je niet kunt zien' :deuk:.

Misschien ben ik de enige gek die dit leuk vind, misschien hoort dit niet eens in de categorie detailling :fool:. Maar ik ben wel erg benieuwd naar jullie tips, tricks en ervaringen op dit gebied.

Om te beginnen zou ik graag willen weten hoe je het beste rubbers (duurzaam) kunt reinigen (koppelingen, dichtingen, homokineet etc..)?
 

ertromp

Forumguru
Zwaar vervuilde metalen delen ontvet ik met een speciale ontvetter van Eurol (de HF protect). Rubbers worden er als je het kort gebruikt niet aangetast al is mijn werkwijze wel dat bij werkzaamheden aan afdichtingen ik ze altijd vervang en niet terug plaats.
En voor remzadels pak maar een goede spuitbus remmenreiniger. De naam zegt het al :D
 

smutzkanone

Forumguru
idd remmenreiniger op veel onderdelen, als het maar niet in kleur gespoten is, daar kan remmenreiniger erg op reageren.
Ik gebruik veel engine cleaner van autoglym.
als een onderdeel veroest is pak ik mn zandstraal pistool, straal ik het onderdeel blank en zet er een laag hammerite op.
 
Bovenaan Onderaan