Het Greenline groene schakel topic

ta-bas-co

Actief lid
In het grote "wanneer krijg jij je Octavia III" topic stelde @auriga me de vraag hoeveel toeren ik draaide bij een bepaalde snelheid. Omdat in dat topic geen wildgroei met reacties van dien aard wilde laten ontstaan ben ik dit topic maar begonnen.

Zuinig rijden kan af en toe ten koste gaan van trekkracht onderin. In mijn eerste kilometers, ik zit nog net onder de 800, is mijn ervaring dat je moet vermijden om onder de 1500RPM uit te komen. Zodra je daaronder schiet is optrekken echt een crime.

Kort door de bocht, 50KM/H: 3; 60-70KM/H: 4 ;80-100KM/H: 5; >120KM/H: 6

Wat is jullier ervaring? Hebben jullie nog tips om lekker te kunnen blijven rijden, maar evengoed het verbruik zo laag mogelijk te houden? Kortom hoe schakel jij in je Skoda Octavia III Greenline uitvoering om zo groen mogelijk te rijden zonder concessies aan rijplezier

Code:
Rijder: @ta-bas-co
Model: Octavia III Greenline Businesslince Combi

Gear    RPM    KM/H
3    1650    50 (soepel)
4    1250    50 (lastig verder optrekken)
5    1550    80 (soepel)
5    ____    100 (soepel)
5    2850    120 (doortrekken)
6    1250    80 (lastig verder optrekken)
6    ____    100 (soepel, maar niet op RPM gelet)
6    1950    120
6    2100    130
6    2200    140

Tabelletje overnemen? Quote dan en haal alles weg behalve wat tussen de CODE-tags staat en vervang dat met je eigen waarden...
 
Laatst bewerkt:

henriz

Forumguru
Ik rij vaak door de polder: kaarsrechte stukken weg. Optrekken is dan nauwelijks nodig en zo gauw ik op snelheid ben schakel ik naar z'n 6 en daar blijft ie. Ook bij 80 km/u. Ik gebruik waar mogelijk de cruise control.
Dat ik bij 1250 toeren absoluut niet kan optrekken is geen probleem als ik toch niet wil optrekken. Wanneer ik dat wel wil, om in te halen of zo, schakel ik eerst terug.
Bij 100 km/u bijvoorbeeld als ik wil inhalen en er zijn 2 stroken per rijrichting, dan schakel ik terug naar 5. Is er 1 strook per rijrichting (en moet ik dus op de 'verkeerde baan' inhalen) dan schakel ik terug naar 4. (en ja, dan kan het zo voorkomen dat ik even de 140 aantik in z'n 4 want ik wil dan snel inhalen)
 

kansberg

Forumguru
-Misschien mag ik mij niet in dit topic mengen omdat ik in een Superb 1.6 TDI met een 5-bak rij. Het komt mij echter wel herkenbaar over, onder de 1500 toeren moet je niet komen, sinds de auto 'geholpen' is gaat het beter maar het zal nooit het favoriete toerengebied worden van de 1.6 TDI.

Ik laat de schakelindicator dan ook voor wat het is en schakel steevast op bij 2000 toeren, behalve van z'n 2 naar drie, dat is een 'huge' gat en trek ik door tot 2200 toeren.

1 naar 2: 10 km/u (vreemd genoeg heeft de auto in z'n 2 geen humeurig karakter onder de 1500 toeren).
2 naar 3: 40 km/u
3 naar 4: 60 km/u
4 naar 5: 80 km/u

Gemiddeld verbruik is 1 : 19,5. Heel netjes voor een 1450 kg zware 'bak' en voornamelijk ritten < 26 kilometer.
 

ta-bas-co

Actief lid
Wat die magische 1250RPM betreft als je dan bij een stoplicht daarbij optrekt hou je iedereen op en heb je het idee dat je amper vooruitkomt.
 

Canon-Eye

Forumguru
Even voor de volledigheid: de Fabia Greenline reageert niet fundamenteel anders.
Beneden de 1500 rpm slapen de meeste paardjes (en Nm) nog.

Dus wat de schakelindicator ook aangeeft, zorg dat je bij het opschakelen niet beneden de ca. 1800 toeren uitkomt zolang je nog aan het versnellen bent, want dan is tenminste 80% van het maximumkoppel ter beschikking.
Bij constante snelheden rij ik tussen 30 en 50 meestal in 3, in 60km gebieden meestal in 4 en op 80km-wegen wel in 5.
 

emilio3333

Forumguru
Mijn schakelgedrag met mijn Leon 1.6 TDI ecomotive

Van 2 naar 3 bij 40 km/h
Van 3 naar 4 bij 60-65 km/h
Van 4 naar 5 bij 80 km/h
Van 5 naar 6 bij 100 km/h

Onder de 100 in 6 vind ik niet fijn rijden en moet de motor echt zwoegen.
Niet echt het idee dat dit heel gezond is voor de motor.
Verder rij ik alleen maar lange afstanden. Rij ik de motor altijd zeer rustig warm op olietemperatuur en na elke rit laat ik de motor minimaal 30 seconden stationair draaien.
Ook al is het een leasebak. Heb wel respect voor de techniek en blijft het allemaal gezond en lekker rijden.
 

auriga

Forumguru
In mijn huidige auto (vw bora 1.9 TDI /96kW 310Nm@1800rpm 6versn.) rij ik heel schakellui.
Bij normale rijstijl schakel ik bij ong. 1900rpm op. (Invoegen op snelweg tot ong. 2500 rpm om terug te vallen naar max koppel rpm) en rij zo vlot met het overige verkeer mee. Verbruik is hierdoor gemiddeld rond 4.6 l/100km
Wat ik zo lees zal ik straks toch iets minder 'lui' moeten gaan rijden om nog een beetje vooruit te komen met de greenline
 
Laatst bewerkt:

auriga

Forumguru
Inmiddels zo'n 2800 km in de Greenline Combi vertoefd. Op de vlakke weg zonder haast is het schakeladvies te doen, maar echt oppakken doet de motor inderdaad pas vanaf zo'n 1700 toeren.
Ik merk wel dat ik vaker in de bak moet roeren om fatsoenlijk koppel te houden. Met name de 6 is onder de 100 niet echt zinvol meer.
Inhaal akties op 80 km wegen dienen in ieder geval zorgvuldiger gepland te worden. Paardjes zijn er wel, maar het duurt wel even voor ze bij de les zijn (turbo/eco gat?)
Ik begin er langzaam aan te wennen en vooral het comfort te waarderen. Wat een fijne toerwagen op de snelweg!
 

Joske

Forumguru
BBMThumb.jpg


:deuk::deuk::deuk:
 

Remakil

Forumguru
trek het magische JD doosje er maar eens vanaf dan kom je heel wat meer met het pookje door de versnellingen aan het roeren.

Dat heb ik al eens moeten doen, na een ander "geweldig" advies van jou... :deuk: ;)
Man, man, man, wat een ellende was dat toen. Als je gewend bent dat er ook echt iets gebeurd, als je dat pedaal intrapt en je ineens merkt dat het op gang komen een heel ander verhaal geworden is. Vooral een lang verhaal... normaal de snelweg op, gas op de invoegstrook en met 130-140 er op rijden... nu ineens, tergend langzaam voor je gevoel en net de 120 aantikken... :banghead:

Nee, doe me dan die magic box in werkende toestand maar... ;)
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan