Het einde van de Octy

Arreslee

Senior Member
Helaas moet ik afscheid gaan nemen van mijn Octavia 2 Combi 1.9 tdi uit 2005.
Na 613.000 km is er drijfstanglagerschade.
Ik heb noch de ruimte noch de tijd om er een ruilmotor in te hangen.
Nu is dit niet het enige wat er aangepakt moest worden om hem door de APK te krijgen, maar wel de duurste.
Dus na 11 jaar en 438.000 km (ongeveer) afscheid.

De opvolger is al gekocht.
Een 2.0 TDI Combi uit 2007 met 288.000 km. (Budget was niet ruimer.)

Ben toch verwend geraakt aan de ruimte en de luxe.

Dus ik blijf nog even hier rondhangen.

Groeten,
Edwin
 

JeSko

Forumguru
613.000 km... Jezes, die heeft zijn dienst gedaan en mag, terecht en wellicht, op rust.
 

brepus13

Forumguru
Zeker respectabel! Welke onderhoudsinterval heb je aangehouden en welke olie heb je gebruikt? Heb je verder nog bijzondere kosten gemaakt in al die km’ers?
 

Jessedew

Senior Member
Geen schande dat ie dan afgeschreven is. Ach jij koopt een auto tenminste om er mee te rijden, er zijn genoeg forummers die de Skoda meer aandacht geven dan de vrouw, heb ik zo het idee kom zelf nog net niet in die richting

Hopelijk komt je nieuwe aanwinst weer nrt zo ver als de vorige!
 

JPs_OC2

Donateur
@Arreslee > Altijd jammer als je afscheid moet van een auto waar je lang lol van hebt gehad.
M'n complimenten voor de behaalde, zeer respectabele, kilometerstand. :thumbsup:

Op naar de volgende -tig duizend kilometer! :jaja:
 

VAG-man

Forumguru
Geweldig dat je het zo lang volhoudt met dezelfde auto. Mooie kilometerstand heeft Octy gehaald. Toch voor een diesel niet echt hoog.

Veel plezier met de volgende Octy.
 

Cordoba

Forumguru
Jammer dat de oude Octavia het loodje heeft gelegd, maar gezien de leeftijd en vooral de km-stand geen schande.
 

CDK

Forumguru
Balen, maar het is al uitzonderlijk hoever de Octavia het geschopt heeft. Sterkte met het verwerken van het verlies ;)
 

Arreslee

Senior Member
Dank voor alle mooie woorden.
Het is maar een auto.

Zeker respectabel! Welke onderhoudsinterval heb je aangehouden en welke olie heb je gebruikt? Heb je verder nog bijzondere kosten gemaakt in al die km’ers?

@Brepus ,Als onderhoudsinterval heb ik gekeken hoe ik APK kon combineren met onderhoud. De auto stond op 30.000 km variabel en meestal gingen er 35-40 dkm overheen tussen de beurten. De auto is behalve voor distributiewissel en koppeling wissel altijd naar de Skoda dealer geweest. Voor de 2 andere zaken was de dealer gewoon veel te duur.
Behalve de normale slijtagedelen was er weinig geks. De wiellagers zijn vorig jaar met 566 dkm vervangen.
Dat is wel jammer. Maar als ik alles aan onderhoud zo bij elkaar optel en dan deel door het aantal km, dan zit zo ik globaal op 4,5 ct/km aan onderhoud.
Type olie, Ik gebruikte Castrol Edge 5W-30 FST. Kocht altijd per 15 liter. Het olieverbruik was niet schikbarend, maar zeker niet 0.


Weet je toevallig de motorcode die er in hing? Was dit een 1.9 TDI met roetfilter?

@Renkie , de motor is een motor BJB. Er zit een roetfilter op die naderhand is aangebracht. volgens mij was dat naar aanleiding van een subsidieregeling die toen gold. Maar dat was al door de vorige eigenaar gedaan.
Echter als ik op de buis klop, dan klinkt deze enorme hol. dus of het roetfilter fysiek nog aanwezig is dat durf ik niet te zeggen, ik heb het roetfilter niet laten verwijderen / bypassen.
 
Bovenaan Onderaan