Het einde in zicht van de Yeti en nog ff wachten op de F3 combi

EdK

Forumguru
Na bijna 7 jaar rijden in een Yeti Ambition 1,4TSI werd het wel weer eens tijd voor wat anders en kleiners.
En door de economische malaise en hierdoor een jaar van me UWV geld geleefd te hebben is toen de inruil niet gedaan.
Maar een jaar terug kwam de keuze van oprijden en dan een nieuwe wagen nemen of nu inruilen en nieuw en kleiner aanschaffen.
En daar de Yeti een heelllll fijne wagen is werd hij mij toch te duur mbt de wegenbelasting en de verzekering.
Daar ik 7 jaar geleden de ruimte en hoogte nodig had, was dit nu ook niet meer het geval.
Dus na bij Dacia / Suzuki en Lexus ( 2e hands ) gekeken te hebben kwam ik uiteindelijk toch weer terug bij Skoda.
En hier werd het de keuze Rapid Spaceback of Fabia combi is het uiteindelijk de Fabia Combi Drive met bijna alle opties geworden ( geen panodak )
En ja door het tijdgebrek om te gaan praten bij de dealer werd de 1,2TSI opeens standaard een 1,0 TSI 3 cil.
met 95PK omdat ik handbak blijf rijden. ( DSG mooie techniek maar niets voor mij )
Dus tsja de PK's en Nm van de Yeti zijn wat minder geworden maar de bedoeling is om bij VAG Techniek de fabriekstuning naar 115Pk te nemen en zodoende toch weer een beetje het Yeti gevoel terug te krijgen.

En zaterdag a.s is het dan zo ver dat de Fab3 opgehaald kan worden, heb hem al zien staan in de oude Audi showroom waar ik helaas niet in kon.
Maar goed die laatste dagen gaan we zeker wel doorkomen en nog genieten van de Yeti.

Tsja en als ik dan kijk naar de problemen die ik met de Yeti heb gehad dan is dit eigenlijk NUL
In de 7 jaar zit nog steeds de zelfde accu erin, heb ik een half jaar terug de twee fabrieksbanden ( Dunlop ) eraf laten halen vanwege droogte scheuren in de wangen.
Is er in de garantieperiode een nieuwe veiligheidsgordel in gezet aan de bestuurderskant vanwege dat de gordel begon te rafelen.
Maar verder heb ik dus nooit enig motorisch probleem gehad met de wagen waardoor ik langs de kant van de weg belande.
Hij heeft me vele malen naar Duitsland / Frankrijk / Noorwegen en Wales gebracht.
Heeft dienst gedaan als camper, achterstoelen eruit air matras met slaapzak er in en pitten maar.
En ja die achterstoelen ga ik zeker missen, begon met die systeem met de RR en daarna in de Yeti en het is en blijft voor mij het mooiste systeem van stoelen voor elke wagen.
Het opklappen / per stuk eruit kunnen halen en als ik op een vliegerfestival was haalde ik er ook vaak één uit die ik dan op een kleed op het gras zette en hierdoor heerlijk kon zitten onder genot van een biertje of wat sterkers.
Verder alle jaren me naar werk en weer naar huis gebracht in alle weersomstandigheden.
Dus tsja een fijne wagen kan ik zonder meer zeggen.
Hij gaat straks met net geen 100K terug naar de dealer waar hij telkens zijn 30K beurten heeft gehad en de laatste jaren zijn APK's
Wat me wel altijd is tegen gevallen is zijn verbruik, daar ik lange tijd op de 1 op 13,7 Km zat werd hij de laatste jaren om één of andere reden toch dorstiger en is het totaalverbruik uiteindelijk geëindigd op een 1 op 13,4 Km.
In de tijd is er een 7300 liter euro 95 ingegaan en heeft hij een kleine 17.000 Kg CO2 de lucht ingeblazen.
Maar goed ik kreeg nog een mooie prijs terug bij de dealer dus 2 maanden terug dus maar de Fab gekozen.
En ook die zal zeker weer gaan bevallen na een gewen periode, want ja de instap zal weer lager zijn, het kijkveld over de wagens zal verdwijnen. Maar alles went uiteindelijk en zo niet dan kijken we over een 4 a 5 jaar weer eens verder en is de kleinste Skoda SUV die nog moet komen dan wel een mooie optie om aan te schaffen ( nieuw of één met de kop er af )

Maar goed de Fab combi is een flink uitgebreide versie met zijn pakketten.
Hier een opsomming:

Skoda Fabia Combi Drive 1.0 70Kw / 95Pk TSI met 5 bak hand
Kleur: Cappucino Beige
Antia 16" LM velgen met Vredestein Quatrac 5 banden.
dakrailing Zilverkleurig
voorstoelen met ballen en billen verwarming.
Licht en Zicht pakket
Tech Pakket
Volwaardig reservewiel
DAB radio ontvanger
Achterbumper beschermfolie doorzichtig.

Dan heeft superskoda ook nog één en ander geleverd wat al klaar ligt om gemonteerd te worden zodra de wagen er is.

Orgineel kunstof spatlappen voor en achter.
Voor de voorramen de ouwe lullen schermen zodat we lekker met raampje open kunnen rijden met regen zonder water binnen te krijgen.
De Rubber kofferbakmat met het FFFFF motief
Dorpel instap bescherming voor en achter
Motorkap gasveren
en de achteruit rij camera dat een appart projectje word en waar ik zeker geen haast mee ga maken.

En dan in verschiet een afspraak met Neunen voor de fabrieks update naar 115Pk

Verlaging ? Misschien, ligt geheel aan hoe ik zelf de wegligging ervaar met de OEM vering.
Valt deze me tegen dan gaan we hier eens naar kijken.
Maar word dan zeker niet alleen een verensetje van Eibach , maar een complete op elkaar afgestemde set van schokbreker / veren.

En ongetwijfeld zal ik op bepaald moment wel weer lekker gaan hobby'en met de Ledverlichting IN de wagen en misschien naderhand aan de buitenzijde.

En de VCDS kabel zal wel weer op bepaald momet aangekoppeld worden om ten eerste de camera aan te melden en om te kijken wat er nog aan verdere mogelijkeden is om in en uit te schakelen.

Maar goed nog even enkele nachten door zien te komen en vrijdag zoals afgesproken met dealer de gehele wagen nog ff uitzuigen en een wasbeurtje aan buitenzijde geven en dan zaterdag in den ochtend met dikke tranen afscheid nemen van Yetje en met een lachend gezicht met Fabje weer een nieuwe relatie beginnen..

Foto's ??? ach zullen ongetwijfeld komen, maar duurt het te lang dan gewoon ff google gebruiken en dan kun je massa's aan foto's vinden van de Fab 3 combi
 

Skoda-MAN

Forumguru
@EdK Leuk verhaal geschreven over de Yeti en zijn opvolger.
Alvast gefeliciteerd met je nieuwe bolide, het lijkt mij een prima keuze. Ik heb ook zo'n 3 cilinder torretje en het is een genot. Ik begrijp nog steeds niet waar die 4e cilinder voor nodig was, die maakte alleen maar herrie en slurpte alleen benzine volgens mij. :banghead:
Geniet zaterdag van de feestelijke overdracht. :bloemen:
 

EdK

Forumguru
Ik heb ook zo'n 3 cilinder torretje en het is een genot
Ik heb een 3/4 jaar terug denk ik even in Polo gereden met een zelfde motor.
Wist niet dat het een 3cil 1 liter was op dat moment, daar kwam ik sávonds thuis achter toen ik gegevens op vroeg bij RDW
Maar was verrast in positieve zin daar ik tijdens ritje dacht in een 1,2 te rijden.
Ter info: was wagen die op zaak stond voor algemeen gebruik en terug naar dealer moest
 
D

Deleted member 24009

Alvast veel plezier en veilige kilometers gewenst met de nieuwe aanwinst!
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

clapton

Senior Member
Heb vorig jaar de overstap van een Yeti naar een Fabia gemaakt. Het is in het begin even wennen v.w.b. De lagere zit maar ik kan je verzekeren dat de Fabia kwaliteit genoeg heeft om de die ‘goeie ouwe’ Yeti te doen vergeten.:jaja:
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Rosinfield

† In Memoriam
Ik vind mijn huidige F3 (en vorige F2) beter rijden dan destijds de Yeti. Wel met verlaging moet ik eerlijkheidshalve toevoegen
 

ertromp

Forumguru
Leuk om te lezen @EdK dat de Yeti je zo goed bevallen is.
Je hebt weer een mooie ride aangeschaft en persoonlijk vind ik de F3 super in zijn verhoudingen en mooier dan de Rapid Spaceback.
Nog bedankt voor de 17000kg CO2 want de zomers worden steeds beter :D en af en toe een regenbuitje is ook niet verkeerd en dat met dank aan jou en je Yeti :cheers:

Veel succes en eerst maar eens ervaren wat je wellicht nog aan het onderstel wilt doen en veel veilige km's.
Voor nu aftellen dan maar
 

CDK

Forumguru
Sterkte Ed met het afscheid nemen zaterdag en veel plezier met je nieuwe liefde toegewenst!
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
De 3 cilinder heb ik onlangs geprobeerd in een Golf Variant (vervangauto van de garage) en vond het echt goed rijden. Vlot, stil en soepel. Dat gaat niet tegenvallen in je F3C!

Sterkte met het wachten en vooral veel plezier zaterdag!
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
Heb vorig jaar de overstap van een Yeti naar een Fabia gemaakt. Het is in het begin even wennen v.w.b. De lagere zit maar ik kan je verzekeren dat de Fabia kwaliteit genoeg heeft om de die ‘goeie ouwe’ Yeti te doen vergeten.:jaja:
Al wat jaren terug ben ik begonnen met de Fab 1 combi dus weet dat ik er zeker geen slechte wagen aan heb aan deze fabia.
En alles went nadat je 4 builen op je kop hebt opgelopen de eerste periode.

En heren dank voor de reacties en zaterdag gaat zeker geen rouwdag worden hoor.
@ertromp geen dank hoor voor de mooie dagen, de buitjes regen etc vanwege me uitstoot.
Ik heb er zelf ook plezier aan gehad....:D
 

leon-cupra

Forumguru
Proficiat met de F3 :thumbsup:
Dat beige is een superkleur voor te onderhouden. Je ziet quasi niet dat hij vuil wordt.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Canon-Eye

Forumguru
Dat beige is een superkleur voor te onderhouden. Je ziet quasi niet dat hij vuil wordt.
Eens! Heb nu al 10 jaar deze kleur op 2 opvolgende auto's, wat op zichzelf een reden kan zijn om toch eens wat anders te kiezen - maar tot nu toe bevalt het nog steeds goed.
 

Cordoba

Forumguru
Al wat jaren terug ben ik begonnen met de Fab 1 combi dus weet dat ik er zeker geen slechte wagen aan heb aan deze fabia.
En alles went nadat je 4 builen op je kop hebt opgelopen de eerste periode....

Heeft Superskoda geen airbag om die bulten te voorkomen?
Veel plezier alvast met de Faab Ed. Behalve het kleine blokje is de F3 volgens mij ook lichter dan de F1 dus zal wat beter presteren met die 70 pk (zolang ie nog niet naar Nuenen is geweest).
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Bovenaan Onderaan