Herstelde schade-auto kopen - een zorg?

haassie

Forumguru
Ben een beetje om me heen aan het kijken en heb iets op het oog. Toch VAG hoewel ik mezelf beloofd had hiervan weg te blijven. Vanwege “produkteigenschappen” Maar goed eerst maar eens kijken en zien hoe het rijdt! De auto in kwestie is van 2016 en heeft een panorama dak. Mooi, maar weleens het e.e.a hierover gelezen aangaande afvoerkanalen die dicht gaan zitten met nare lekkages ten gevolge.Is dit bij de generaties 2016-heden nog steeds het geval? Of is het een gevalletje Russisch roulette en vragen om toekomstige problemen.

Nog eentje voor de kenners:
De tsi motoren van deze periode, hebben die nog steeds olieproblemen(volgens mij niet). Is de inspuiting inmiddels veranderd hetgeen ervoor zorgt dat er geen carbon ophoping meer komt op de kleppen. Of nog steeds dezelfde tsi techniek?
 

Snoete

Lid
Heb een Touran uit 2017 met panoramadak en mijzelf vooraf goed ingelezen. Conclusie:

Zorg dat de 4 dopjes aan de onderkant van de afvoerslangen worden verwijderd. Daar is intussen ook een terugroep actie voor geweest volgens mij.

En test 2x per jaar of de afvoerslangen nog open zijn. Ik laat dat bijvoorbeeld bij de bandenwissels doen.
 

Snoete

Lid
Onderhoud dus periodiek doorspoelen van de afvoerslangen en ik dacht per 20000km worden de afdicht rubbers schoon gemaakt en licht ingevet.
 

JeSko

Forumguru
Water is een dingetje bij sommigen inderdaad, maar houd ook rekening met scheeftrekken, is ook wel eens een issue bij sommige VAG's, en geen lachertje, dan faalt één motor of een kabel die niet meer lekker is, en je hele dak trekt schuin, moet dan met de noodklep dichtgedaan worden en hersteld worden. Tijdje terug heeft nog iemand hier het meegemaakt met zijn Superb.

Verder wel genieten, ik kan niet meer zonder. Lekker open gevoel in de auto, snachts zien de kids de sterren, en met mooi weer dakje open en genieten.
 

haassie

Forumguru
Hmmmm....best wel wat aandachtspunten dus, de twijfel slaat al weer aardig toe haha. Als ik ergens niet op zit te wachten is het wel een sluimerend probleem dat zich vroeg of laat de kop op steekt...
 

JeSko

Forumguru
Er rijden natuurlijk hele volksstammen rond zonder problemen met een panoramisch dak, je zal maar net pech hebben maar de kans is klein, laat het voor de aankoop goed nakijken en dwing er een onderhoud op af, en je voorkomt al veel miserie. Ik ben al zo gewoon aan dat pano dak dat ik in een auto zonder haast claustrofobisch word, het rolgordijn is altijd open bij ons, hoeft je dak niet eens open te staan om het gevoel van ruimte boven je te creëren :)
 

EdK

Forumguru
Alles staat en valt met goed onderhoud.
Je weet het van die slangetjes dus als je daar zelf een aandachtspunt van maakt is er niets aan de hand.
Olie pijlen, ruitenwisservloeistof , bandenspanning koelvloeistofpijl zijn ook van die dingen die je periodiek moet controleren en bijvullen, dus tsja met een pannodak komt er dus slangen schoonmaken bij !!

Dus hoef je verder niet over te twijfelen dus !!
 

Snoete

Lid
Dat wou ik ook net schrijven. Als het alleen om het panoramadak gaat hoef je het niet te laten. Uiteraard zoals bij elke auto-koop de onderhoud historie opvragen en controleren. Verder het onderhoud bijhouden dan kan er eigenlijk niets mis gaan.
 

SuperBeeb

Forumguru
Heb wel de indruk dat je het checken van de afvoer en smeren van t dak expliciet moet vragen. Is bij mij volgens mij nooit 'vanzelf' gegaan.
 

Snoete

Lid
Bij mij is het schoon maken en "invetten" van de afdichtingen periodiek na elke 20000 km ingepland.

Naar het controleren en schoonmaken van de afvoeren moest ik idd vragen. Nu staat het 2 jaarlijks samen met de bandenwissels op de kalender...

Het verwijderen van de 4 dopjes hebben ze een 1.5 jaar geweigerd omdat PON nog niet met een schriftelijk advies kwam. Uiteindelijk na aandringen hebben ze het toch gedaan. Een maand of 3 daarna kwam als nog de terugroepactie.
 

haassie

Forumguru
Ik ga morgen eerst maar eens kijken rijden en ervaren en of het echt beter is dan wat ik nu heb...ben benieuwd!

qua tsi motoren mag ik aannemen dat ze vanaf 2016 echt wel beter zijn geworden?

heeft die actie ook nog een code?
 

haassie

Forumguru
Heb al eerder een vast panodak gehad in een lease zafira en dat maakte het geheel nog ruimtelijker dan het al was.

Met open dak in de zon lijkt me heerlijk ja maar zou het ook fijn vinden als mn haar droog blijft bij gesloten dak hahaha.
 

Captain Hook

Forumguru
Het lijkt me dat een beweegbaar panodak een stuk lastiger is qua zorgvuldige afdichting dan een vaste uitvoering.

In onze Roomster zit ook een vast panodak. Maar behalve dat de vogels het een ideaal schijtplatform vinden, is er qua afdichting geen vuiltje aan de lucht.



Al >10 jaar no problemo! :cool:
 

casejunky

Forumguru
Ah laat ik nu net een sup met een panoramisch dak hebben gekocht.

Goed om te lezen dat er lichtelijk onderhoud is aan zo'n dakje.

Ik lees vooral de afvoer slangen? Waar en hoe moet ik me dat voorstellen?
 
Bovenaan Onderaan