Herkenningspunten van facelift versie O3

Kan iemand mij vertellen waaraan je de facelift versie van een O3 kan herkennen? Koplampen zegt volgens mij ook niet zoveel omdat er weer opties zijn om die te laten upgraden. Aan de grill misschien? Of aan het VIN nummer? Ik kan nergens een overzicht vinden waar deze versies naast elkaar te zien zijn.

Bedankt alvast.

MiC
 

brepus13

Forumguru
Koplampen kun je niet zomaar even overzetten hoor. Ga er gerust vanuit dat die lampen het meest herkenbare zullen zijn van de facelift modellen. Verder kun je ook uit het bouwjaar wat afleiden ;)
 

brepus13

Forumguru
Gewoon via kenteken? :D

Er zijn diverse RDW achtingen apps waarbij je na invoeren kenteken veel info inzichtelijk krijgt. Zo ook bouwjaar.
 

Cordoba

Forumguru
Bij de facelift van de O3 is niet alleen het streepje lakwerk voor de koplamp toegevoegd, maar ook de vorm van koplamp, voorschermen, motorkap, grill en bumper zijn aangepast. Als je dus niet heel snel door mand wil vallen met een pre-facelift exemplaar dat zich voordoet als facelift exemplaar, moet je de complete neus wisselen, en dat is niet bepaald goedkoop.
 

Rallye

Forumguru
Volgens mij zijn de koplampen, bumper, grille en motorkap anders, de spatborden volgens mij niet. De lampen zijn wel door een streepje bumper in tweeën gedeeld, maar bestaan uit één stuk. Hier kun je het verschil in de motorkap goed zien:

E28E23C3-6974-48A2-B2D4-F5E1A7933E1B.jpeg 4DDA2EDB-C02D-4705-A8A1-5F68A513DA83.jpeg

Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Škoda_Octavia. Meestal gaat het nieuwe modeljaar in in week 22, facelift was in 2017.
 
Laatst bewerkt:

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Bij de facelift van de O3 is het inderdaad heel simpel. Eigenlijk zijn het alleen de koplampen waar je het echt aan kunt zien. De rest is allemaal heel minimaal en op detail niveau.
Dus koplamp uit 1 stuk= pré-facelift. Koplampen uit twee gedeelten = facelift.
Net zoals hierboven beschreven en zichtbaar op de foto's.
Trouwens, ook de grille bevat in het midden een stuk plastic bij de facelift in plaats van lamellen
 

Cordoba

Forumguru
38659_Skoda-Octavia-RS-2017-013.JPG


@Rallye Je brengt me nu aan het twijfelen, ik dacht eerder op foto gezien te hebben dat de koplampunits van de facelift iets verder de hoek om liepen naar het voorwiel, maar op bovenstaande foto's zie ik dat niet.

SKODA-Octavia-Combi-RS-4877_24.jpg
 

Rallye

Forumguru
Ik meen ooit bij de introductie een filmpje gezien te hebben waarin dit wordt uitgelegd. Ik zal eens zoeken.

Edit: zie
, vanaf 20.04. Daar wordt overigens wel iets gezegd over “all new from the A pillar”, maar over de spatborden zegt men dan weer niets. Zou ook wel duur zijn voor de fabriek.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Over de grill zelf wordt (tenzij ik het heb gemist) ook niets gezegd dat ie vernieuwd is met het gesloten middenstuk in de grill. Men geeft in het filmpje ook aan dat de Octavia het best verkopende model van Skoda is, dat betekent dan ook dat de persmallen voor de voorschermen ook behoorlijk versleten zullen zijn. Als je dan de huidige digitale technieken neemt, is het maken van een nieuwe mal minder kostbaar dan dat het in de vorige eeuw was. Ik denk dat je alleen door in ETKA de onderdeelnummers van een PFL en een facelift te vergelijken, voor 100% zeker kunt concluderen of ze wel of niet gelijk gebleven zijn.
 

PizzaPieter

Forumguru
Ik heb een behoorlijke tijd bij een fabriek gewerkt waar auto-onderdelen gemaakt worden van staal/aluminium (Bunschoten).

Persmallen kunnen heel goed heel lang mee, met het juiste onderhoud.

Voor facelifts wordt meestal een compleet nieuwe motorkapmal gemaakt en de spatborden worden een variant van de voorganger (ander knipperlicht gat bijv), maar uit dezelfde, aangepaste set, soms met ergens een extra of aangepaste slag om een snijlijn te wijzigen.

Alleen bij de Exoten zie je nog wel eens compleet andere spatborden, maar dat is eerder uitzondering dan regel
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan