Henrik's Skoda Octavia III Combi

Henrik

Forumguru
Op 4-1-2018 heb ik mijn Skoda Octavia Combi gekregen.
Nou ja, "mijn" auto is het niet. Hij is van Athlon. Maar ik beschouw hem als mijn eigen auto.

Inmiddels, op 2-5-2018 heb ik er ongeveer 19.500 KM op staan. Een tripje naar Kopenhagen heeft daar mede aan bijgedragen. Maar verder rijd ik ook wel een goede 1.000 KM per week voor mijn werk.

Ik ben nog steeds erg tevreden over de auto. Vooral de praktische bruikbaarheid is geweldig. De kofferruimte, de ruimte op de achterbank voor de drie dames die daar doorgaans bivakkeren, maar ook de ergonomie voorin vind ik uitstekend. Hoewel ik heel af en toe nog zoekende ben naar de goede zitpositie (mede door de hoge rand van het bestuurdersportier, waar ik mijn linkerarm vaak laat rusten).

De grote pluspunten die ik tot nu toe ervaar:

+ Ruime auto
+ Degelijke kwaliteit
+ Overwegend mooie materialen
+ Fantastisch navigatie- en multimediasysteem (Columbus 9,2")
+ Slimmigheidjes die bij Skoda horen, zoals paraplu, ruitenkrabber en zaklampje
+ Ik vind het gewoon een heel mooi model, zeker in het zwart
+ Sportstoelen, onderdeel van dynamic pakket, bevallen uitstekend
+ Comfortabele reisauto, een echte kilometervreter
+ LED koplampen, die hebben me echt verbaasd. Wat een bak licht geven die zeg!
+ Standaard heeft de O3C een omkeerbare kofferbakmat. Heb ik al een paar keer gebruikt. Slim!

Zijn er dan geen minpuntjes? Jawel hoor:

- Ik heb bewust voor DSG gekozen, maar ben nog niet helemaal enthousiast. Doet te veel zijn eigen wil.
- Brandstofverbruik valt me wel een beetje tegen, ligt ook aan mijn rijstijl denk ik :bloos:, maar 1 op 16,6...
- Ik kom uit een Ford, heb dus wel het een en ander op het onderstel aan te merken...:)
- Er zit zo nu en dan een klein rammeltje in m'n dashboard, moet ik nog even naar laten kijken
- Elders op dit forum las ik over de rumoerigheid tussen 120-130 km/h. Herken ik wel een beetj

Ik ben over-all heel erg tevreden met de Octavia. Gek genoeg wat dit voor mij altijd een beetje een wanna-have auto. Dus toen de mogelijkheid zich voor deed, was ik er snel uit wat ik zou kiezen. De gunstige (lease)prijs voor de DSG was daarbij zonder meer doorslaggevend. Toch weet ik niet of ik op de volgende wagen weer DSG zou kiezen. Ik vind eigenlijk dat de automaat te vaak onlogische schakelmomenten hanteert. Ook als ik hem in M zet, dan nog schakelt 'ie bijvoorbeeld zelf te snel terug naar de 1e versnelling en kan ik pas veel te laat weer doorschakelen naar 2. Dat soort kleine dingetjes. Daarbij heb ik 1 probleem; omdat het niet mijn eigen auto is, wil ik er eigenlijk geen geld in steken, anders waren er al lang drie zaken op de verlanglijst gekomen. Te weten verlaging, tuning en DSG aanpassing. Maar ja, dat gaat dus niet gebeuren. Wel heb ik een afspraak bij @Antera staan om nog wat aanpassingen in de software te laten doen.

Gisteren heb ik nog wel een kleine aanpassing gedaan waar ik enthousiast over ben. Heb het logo aan de achterzijde zwart gemaakt (met plastidip). Foto's:




En nog wat foto's van de wagen zelf:




Ik ga uit van nog heel veel plezierige kilometers en probeer af en toe een update te plaatsen.
 

Horkje

Forumguru
Kale kont, luxe kentekenplaten zonder reclame en zwarte emblemen. Ik zeg mooie bak!

Ik herken veel van je positieve punten.
 

Henrik

Forumguru
Kale kont, luxe kentekenplaten zonder reclame en zwarte emblemen. Ik zeg mooie bak!

Ik herken veel van je positieve punten.

Thnx @Horkje
De kale kont is voor mij altijd een "eis". Ik heb overigens ook nog niet 1 x meegemaakt dat de dealer dit bij aflevering goed deed. Stond altijd nog reclame op de platen. Dus steeds bij aflevering moesten de kentekenplaathouders nog gewisseld worden... :nono:
 

CDK

Forumguru
Als je een paar honderd euro uit zou willen geven..., dan kan je de DSG bij TVS in Varsseveld volledig naar wens laten herprogrammeren :jaja:
 

Henrik

Forumguru
I know, maar in alle eerlijkheid heb ik het er nu niet voor over.

Heb vandaag nog geprobeerd om het via de lease-maatschappij voor elkaar te krijgen, maar die gaven aan dat ze eerst goedkeuring van de importeur moesten krijgen. Toen ben ik maar snel gestopt... :stop: :D
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Adibo

Actief lid
Op 4-1-2018 heb ik mijn Skoda Octavia Combi gekregen.
Wel heb ik een afspraak bij @Antera staan om nog wat aanpassingen in de software te laten doen.

Mooie bak hoor! Heb ik ook proefgereden. Kids waren helemaal weg van de ruimte en ambilights :)

Je zegt dat je software laat aanpassen. Mag ik weten wat je gaat doen en wat zegt LM van de aanpassing? Ik zou straks die van 'mij' ook willen tunnen of iig kijken wat de aanpas mogelijkheden er zijn.
 

Henrik

Forumguru
@Adibo mijn kinderen waren ook helemaal weg van de ambilights. In de praktijk willen ze het eens in de 4 weken nog een keer aanpassen, maar verder staat 'ie altijd op dezelfde kleur.
Ik wil met name wat instellingen softwarematig aan laten passen. Dat gaat dus niet over het aanpassen van de motorsoftware (tunen of chippen), want daar is de LM niet zo'n voorstander van, zacht uitgedrukt ;).
Maar @Antera kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je interieurverlichting altijd aan staat, dat bochtenverlichting wordt ge(de)activeerd, etc etc. Dat soort instellingen. Overigens zijn er meerdere die dat kunnen hoor, ik weet niet waar je woont? Misschien is er wel iemand dichter bij jou in de buurt.

In dit draadje vind je meer info over de mogelijkheden voor de Octavia.

Ook voor de Karoq is er al een draadje opgezet zie ik.
 

ertromp

Forumguru
Leuk om je ervaringen te lezen en de DSG is als je het er financieel voor over hebt wel wat aan te programmeren
 

Henrik

Forumguru
Vandaag was het zover, ein-de-lijk kregen @Antera en ik de agenda’s uitgelijnd ;) en zijn de volgende aanpassingen gedaan:

  • wimpers aan bij DRL
  • achterlichten aan bij DRL
  • rechterspiegel laten zakken in achteruit (werkt helaas niet goed, komt exemplarisch voor)
  • bochtenverlichting dmv mistlamp uit laten schakelen (geen potje die gele lampjes onder de heldere LED koplampen)
  • needle sweep
  • auto op slot als motor draait
  • ramen nog steeds kunnen bedienen als contact uit is
  • gasrespons naar “sport”, reageert nu iets eerder op aanraken gaspedaal
  • comfortknipperen naar 4x
  • off-roaddisplay geactiveerd
  • lap-timer / stopwatch geactiveerd
  • Dashboardverlichting altijd aan
Een aardig lijstje vind ik, waar ik heel blij mee ben. Mark ging echt als een razende tekeer op die laptop. Ik kon gewoon niet bijhouden hoe snel hij alles instelde. Top werk geleverd. Thanks! :rockon:
 
Laatst bewerkt:

Henrik

Forumguru
Zo, ik heb even wat dingen getest voor de vakantie. Vorige week heeft de O3 z’n eerste 30.000km beurt gehad. Niets aan het handje, hij is nu weer klaar voor de vakantie die er over een tijdje aan zit te komen.

Ik had mijn universele dakdragers pas uitgeleend, maar kwam er bij terugkomst achter dat die niet betrouwbaar meer zijn. Dus nieuwe dragers gehaald, op maat voor de Octavia:


Het zijn dragers van het merk Aguri. Echt een aanrader als je nog goede dakdragers zoekt die mooi staan en (zeer!) stil zijn.

Vervolgens de koffer erop gezet om te zien of alles past:


Ja, het past. Laat de vakantie maar komen! Jammer dat wachten altijd zo lang duurt, maar de voorpret is ook wel leuk... :yeehaa:
 
  • Leuk
Waarderingen: MaxN
Bovenaan Onderaan