Hemelbekleding panoramadak sluit niet helemaal

lawewing

Forumguru
Hallo mede-forummers,

Ik heb even een vraag, waarop ik het antwoord nog niet gevonden heb op het forum of elders op het internet (maar dit kan ook aan de gehanteerde zoektermen liggen).

Al geruime tijd ben ik de eigenaar van een Octavia 3 stationwagon uit 2013 met panoramadak. Onder het panoramadak zit de hemelbekleding die open en gesloten kan worden. Dit werkte tot voor kort prima. Sinds gisteren sluit de hemelbekleding niet helemaal. Hij komt tot ongeveer 95% en stopt dan. Het laatste stukje gaat hij niet dicht. Heeft iemand dit wel eens eerder gehad en is er een (simpele) oplossing voor?

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties!

Groeten,
Jurjen
 

Gbn

Actief lid
Als de hemelbekleding niet helemaal sluit, vindt de auto dat het dak nog een eindje open staat.
even dubbel checken of je dak dicht is, daarna nog eens proberen

Gerard
 

lawewing

Forumguru
Hallo Gerard,

Grappig dat je dat opmerkt. Een paar weken geleden wilde mijn dak even niet meer dicht, pas na een paar pogingen lukte dat. Sindsdien heb ik het dak niet meer durven openen. Het dak is wel dicht, want ben gisteren nog door de wasstraat gereden zonder waterballet in de auto. Maar het zou natuurlijk goed kunnen zijn dat de auto nog 'denkt' dat het dak niet goed gesloten is. Ik probeer morgen eens het dak te openen en te sluiten. Fingers crossed ;)
 

dieselslurper

Senior Member
Ik heb het ook een paar keer gehad met mijn O3, dat het dak weer open ging, het schoot dan naar de kierstand.

Als je de knop dan op dicht hebt staan en je die naar "beneden" trekken net als met het sluiten van de kierstand, alleen dan vasthouden, gaat het dak dicht. Meestal duurt het een paar keer, gaat dicht en gaat weer open, knop los en knop naar beneden, etc. Uiteindelijk sluit het dak alsnog en is daarna weer prima te gebruiken. Zonnescherm sluit daarna ook weer prima.
 

lawewing

Forumguru
Hartelijk dank voor de reacties.

Vanochtend heb ik met behulp van de afstandsbediening de hemel bekleding helemaal dicht gekregen. Knop sluiten ingedrukt houden totdat de hemelbekleding helemaal sluit. Daarna werkt het systeem weer als normaal, gelukkig!
 

Gbn

Actief lid
Grinnik.
En wat doet die functie als eerste... je panoramadak sluiten, en als die dicht is, dan gaat je hemelbekleding dicht.

Gerard
 

jongetje

Forumguru
Als het dak niet sluit en elke keer open wipt moet je gaan rijden. Soms als de auto net beetje schuin staat wil hij niet dicht. Heb ik ook soms last van.
 

prosier

Forumguru
Ik had laatst dat mijn pano dak ook niet dicht wilde. Alsof bijna bij dicht, de knel blokkering erin kwam, en dan ging ie weer een stukje op kier.

Las ergens dat de boel opnieuw gesmeerd zou moeten worden... ?! (indien ja, ik zoek nog een guideline ;) )
 

SuperBeeb

Forumguru
Bij smeren weet ik dat je moet opletten welk smeermiddel er is gebruikt. Er schijnen twee soorten te zijn (details weet ik niet), die je niet door elkaar kunt gebruiken. Is me ooit verteld toen mijn dak niet goed meer sloot (wat door de dealer is verholpen).
 

prosier

Forumguru
Kijk, hier moeten we meer van zien te weten. Wie heeft hier kennis van? :D Ik zou graag zelf eens een service beurt doen aan het pano dak.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

catch me

Forumguru
Het schijnt wel een "apart" smeermiddel / vet te zijn, had het nagevraagd bij de dealer, nog geen echt goed antwoord op gekreken, wil het bij mijn dak ook doen, ook voor de elektrische achterklep, de "motoren" zeg maar.
Iets van WD40 o.i.d zou misschien ook wel kunnen, weet alleen niet of dat dan weer rubbers etc aan kan tasten, en meestal is die werking van korte duur vindt ik
 

prosier

Forumguru
Klep motoren heb ik gedaan met siliconenspray, gewoon op de buis die aan de buitenkant zichtbaar is en inschuift. Geen id of t de juiste methode is...

Voor het pano dak vind ik het iets kritischer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ertromp

Forumguru
De glij oppervlakken die gesmeerd moeten worden bij je panoramadak doe je met G 052 172 A1 ook wel Krytox genoemd. Is voor rubbers en de andere delen
 

prosier

Forumguru
Flesje besteld op ebay voor 36 euro incl verzend.

Nu nog iemand een werkplaats handboek ofzo hoe het pano dak te servicen? :D
 

catch me

Forumguru
krijg net van maatje van me door bij de VAG dealer dat voor panodak is het G 052 172 M2

Deze G 052 172 A1 is voor de EOS ....
 

ertromp

Forumguru
Ook de A1 is voor het panodak van bijvoorbeeld de Skoda. Die M2 is een vervolgnummer maar identiek
 
Bovenaan Onderaan