Hemelbekleding Fabia I raakt los

Hoi allemaal,

Ik merkte vorige week op dat in mijn Faabje uit 2001 de hemelbekleding begint los te raken bij beide handgrepen (voorportieren) en bij mijn binnenverlichting. Het is nog niet heel ernstig, maar hebben meerdere mensen hier last van gehad? Zo ja, hoe hebben jullie dit opgelost?


Alvast bedankt!



Met vriendelijke groet,

Dennis.
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb het wel losgehad aan de randen van het hemeltje (om microfoonkabel naar interieurverlichting te trekken, en om 2 extra verlichtingsunits boven de achterdeuren te plaatsen, maar eigenlijk nooit last gehad van spontaan loskomen. Je kunt even in het topic van mijn oude Fabia kijken of je daar nog foto's vindt. In mijn geheugen zat het vastgeklikt en bij de handgrepen vastgeschroefd. Dus misschien de deurgrepen losschroeven, hemeltje op zijn plaats drukken en handgreep weer vastzetten.

Ook de binnenverlichting bij de spiegel kun je even loshalen om alles weer netjes vast te zetten. (Eerst glaasje er uit wippen, lampjes er uit en dan kun je de kruiskopschroeven loshalen, overigens moet je bij een versie zonder leeslampjes net de andere (lange) zijde openwippen dan bij de versie met leeslampjes).
 
Hoi @Cordoba

Ik lees op het ''world wide web'' dat er meer mensen last hebben van dit euvel (niet alleen Skoda). Er zit een soort oranje coating/foam onder de bekleding, waar de lijmlaag op zit. Deze begint kennelijk na, in mijn geval twintig jaar, los te komen. Ik zal eens kijken wanneer ik tijd heb. Wellicht dat de grote temperatuursverschillen van de afgelopen tijd het euvel hebben doen versnellen.


Gr,

Dennis.
 

Tees

Donateur
Ik heb de hemel nooit los gehad, hetzelfde als @Cordoba, wel een carkit ingebouwd en een lampje midden achter, maar nooit los. En verder onderschrijf ik zijn verhaal van de clips en de handgrepen.
Wat betreft die lijmlaag: ik ben midden achter geen lijm tegen gekomen, tussen de hemel en het dak zat alleen een laag van ongeveer 1 cm isolatiemateriaal. Als er ergens lijm zit, dan zit dat alleen aan de randen. Ook voor andere modellen geldt volgens mij dat je de hemel altijd aan de rand los kan maken door 'm uit de clips te trekken.
 
Ik heb de hemel nooit los gehad, hetzelfde als @Cordoba, wel een carkit ingebouwd en een lampje midden achter, maar nooit los. En verder onderschrijf ik zijn verhaal van de clips en de handgrepen.
Wat betreft die lijmlaag: ik ben midden achter geen lijm tegen gekomen, tussen de hemel en het dak zat alleen een laag van ongeveer 1 cm isolatiemateriaal. Als er ergens lijm zit, dan zit dat alleen aan de randen. Ook voor andere modellen geldt volgens mij dat je de hemel altijd aan de rand los kan maken door 'm uit de clips te trekken.
Hoi,

Naar mijn weten zit het toch een soort van vastgelijmd aan die tussenlaag. Als je er op drukt, dan is echt nog een beetje kleverig. Ik zal binnenkort eens kijken. Ik denk dat er een misverstand is ontstaan. De hemel zelf komt niet naar beneden, maar het grijze stofje waar je tegenaan kijkt: @Cordoba @Tees.

Gr,

Dennis.

Online met Tapatalk
 

Cordoba

Forumguru
@Dennis1989 Als ik je goed begrijp komt het bekledingslaagje los van het isolatiemateriaal? Ik weet dat ik destijds de bedrading voor de interieurverlichting achter over de bekleding naar achteren heb gelegd, en denk ook over de isolatielaag heen, maar dat weet ik echt niet meer. Ik weet wel dat ik mijn onderarm over het hemeltje heb kunnen krijgen, om zo de bedrading te zoeken.
 

Tees

Donateur
Ik interpreteer m weer anders dan Cordoba en meer zoals Bakkertje: het gaat als ik het goed begrijp dus om de onderste (/buitenste) laag van de hemel, de lichtgrijze/beige stof?
Daarachter zit nog het harde materiaal dat de stevigheid van de hemel geeft, en daar weer achter het isolatiemateriaal (van dat geperste, gemêleerde materiaal).

En als we het inderdaad daarover hebben, dan snap ik je opmerking over de lijm, die zit inderdaad met een beetje gelige lijm vastgelijmd. Als die op een paar plekken loskomt, zou ik m zo snel mogelijk weer een lijm tussen doen. Alleen weet ik niet zo goed welk soort lijmher beste zou zijn. Iets als Bisonkit zou goed kunnen werken, maar misschien weet @Bakkertje wat voor soort lijm er bij hem gebruikt is?
 
Ik interpreteer m weer anders dan Cordoba en meer zoals Bakkertje: het gaat als ik het goed begrijp dus om de onderste (/buitenste) laag van de hemel, de lichtgrijze/beige stof?
Daarachter zit nog het harde materiaal dat de stevigheid van de hemel geeft, en daar weer achter het isolatiemateriaal (van dat geperste, gemêleerde materiaal).

En als we het inderdaad daarover hebben, dan snap ik je opmerking over de lijm, die zit inderdaad met een beetje gelige lijm vastgelijmd. Als die op een paar plekken loskomt, zou ik m zo snel mogelijk weer een lijm tussen doen. Alleen weet ik niet zo goed welk soort lijmher beste zou zijn. Iets als Bisonkit zou goed kunnen werken, maar misschien weet @Bakkertje wat voor soort lijm er bij hem gebruikt is?

Juist! Ik bedoel echt de lichtgrijze stof die ietwat loskomt. Ik ga eens kijken wat er mogelijk is! Thanks!
 

Tees

Donateur
Lijmspray dacht ik ook aan, maar voor kleine reparaties is dat niet praktisch (en zie die spuitkop maar in die kleine ruimte aan de rand van de hemel te krijgen). Als de hemel er helemaal uit is en je grote stukken moet verlijmen zou ik dat wel aanraden, maar als het maar om 10x10cm oid gaat, zou ik toch een tube of pot pakken met een kwastje oid.
 
Ik heb dit euvel nu inderdaad ook in de Fabia, die is van 2000 en door de grote temperatuurs verschillen tegenwoordig laat de lijmlaag tussen het stof en de foamlaag los. Ik heb dit ook in mijn andere VAG, Golf 3 uit 1993 gehad.
Het enige wat echt helpt is om de hemel er compleet uit te halen, de stof eraf te trekken(voor zover het nog vast zit) dan heb je alleen de foamlaag nog aan de hemel zitten, dat kan je het best voorzichtig met een staalborstel verwijderen, zorg wel dat je de hemel niet beschadigd of scheurt! Nu heb je een kale hemel waar weer een nieuwe schuimrubberen laag op geplakt moet worden(let op neem nu wel High Temperature spuitlijm die tot 110 graden bestendig is) en daarna de hemelbekleding weer op de schuimrubberenlaag plakken. Dit is geen klusje die je eventjes doet, tenminste als je het echt goed wilt doen.
Wil je nog een stap verder kijk dan even op mijn Golf forum topic pagina 17 https://www.vwforum.nl/viewtopic.php?f=6&t=139346
 
Bovenaan Onderaan