Re: We hebben een skoda rapid gekregen . . . . .
Goed om te horen dat je een aantal problemen hebt opgelost, inderdaad verklaard het chokegebeuren het hoge brandstofverbruik.
Overigens is het stationair toerental daarnaast handmatig aan de carburateur af te stellen, d.m.v. een schroef.
Vervolgens doet de kachel het niet, verwarmt deze niet, loopt de aanjager niet? Je hebt het overigens alleen over de voorruit, dus de zij- en onderventilatie-openingen geven wel warmte af?
Wanneer de kachel niet, of niet voldoende, verwarmt, dan zou er dus iets mis kunnen zijn met de toestroom van koelvloeistof. De kachel werkt namelijk d.m.v. koelvloeistof.
Peil te laag, of verstopte slangen of dichtgeslibte kachelradiateur? En, heb je ook het koelsysteem geheel ontlucht?
Om de kachel geheel te vervangen is het nodig om het dashboard uit te bouwen, alsmede alle daarop aangesloten slangen los te maken. Dit kost inderdaad wel enige tijd, maar het is geen ingewikkeld werk.
Zoals bij Škoda meestal het geval is, is de oplossing vaak heel eenvoudig. Ik zou als ik jou was daarom alleerst het koeilvloeistofpeil en de toe- en afvoer naar de kachel bekijken. Gezien je eerdere probleem met een gebroken slang, zou ik dus even wachten met het uitbouwen van de kachel en eerst het gehele koelsysteem goed nakijken. Wanneer er sprake is van verstoppingen, zou het goed mogelijk kunnen zijn dat de kachelradiateur de fout is. In dat geval moet de kachel alsnog uitgebouwd worden.
Hoe is het overigens met de conditie van de koelvloeistof gesteld, is deze ooit ververst?
Hoe is het gesteld met je koelvloeistoftemperatuur onderweg?
Mocht je ertoe overgaan het koelsysteem geheel na te kijken (een juiste koeling is bij deze Škoda zeer belangrijk) overweeg dan inderdaad het vervangen van een aantal slangen en wellicht de thermostaat en –schakelaar.
De handmatige schakelaar dient ervoor de ventilator in te schakelen voordat de temperatuur al te hoog oploopt in bijvoorbeeld files of bergachtige gebieden. De automatische schakelaar is afgesteld op een te hoge temperatuur.
Omdat de afstand tussen radiateur en motor zo groot is, kan de koelvloeistof bij de motor al een temperatuur van meer dan honderd graden bereiken, voordat de ventilator voor in de auto aanspringt. Maak je overigens niet al te veel zorgen, wanneer de koelvloeistof goed kan doorstromen (radiateur, waterpomp, slangen) is er geen probleem. Met zo’n elf liter koelvloeistof zijn deze Škoda’s eigenlijk al overgekoeld.
Hopelijk heb ik je hiermee wat verder kunnen helpen.