100-serie Help we hebben een skoda rapid gekregen . . . . .

Brik

Nieuw lid
Jawel, mijn vrouw moet haar rijbewijs nog haalen. Maar er staad al reeds een auto voor de deur.
Gekregen voor nop van een vriendin. Het beestje is al twee jaar zonder groote gebreken door de keuring heen gerold en we hopen dat tie dat over 5 maanden weer doet.
Er is helaas weinig onderhoud aan de motor gedaan, als hij maar reed. Benziene verbruik blijkt aan de hooge kant te zijn. En vanmiddag klapte er een slang van de koeling, gelukkig makkelijk te vervangen.

Heeft er iemand nog tip's wat te doen met deze auto kwa onderhoud e.d. ik hoor het graag.
 

Brik

Nieuw lid
Het was me al snel duidelijk geworden waarom de stationair zo hoog liep en daarmee ook het benziene verbruik. De choke kon niet helemaal dicht, De kabel bleef tegen de memramdoos hangen. Na de kabel wat naar beneden te hebben afgebogen kon de choke wel helemaal dicht. Hierdoor loopt de motor stationair op 800 toeren, veel beter dan de voorgaande 2100 toeren.

Motor olie en filte ververst, dat was ook geen overbodige luxe. Hierdoor loopt tie ook een stuk lekkerder.

Nu moet ik gaan kijken of de Fan van de radiator het nog doet. En even een handmatige schakelaar er tussen zetten.

En de kachel slaat niet aan. Ik heb gehoord dat het een behoorlijke klus is om deze te vervangen.
 

Bart

Lid
Re: We hebben een skoda rapid gekregen . . . . .

Goed om te horen dat je een aantal problemen hebt opgelost, inderdaad verklaard het chokegebeuren het hoge brandstofverbruik.
Overigens is het stationair toerental daarnaast handmatig aan de carburateur af te stellen, d.m.v. een schroef.

Vervolgens doet de kachel het niet, verwarmt deze niet, loopt de aanjager niet? Je hebt het overigens alleen over de voorruit, dus de zij- en onderventilatie-openingen geven wel warmte af?
Wanneer de kachel niet, of niet voldoende, verwarmt, dan zou er dus iets mis kunnen zijn met de toestroom van koelvloeistof. De kachel werkt namelijk d.m.v. koelvloeistof.
Peil te laag, of verstopte slangen of dichtgeslibte kachelradiateur? En, heb je ook het koelsysteem geheel ontlucht?
Om de kachel geheel te vervangen is het nodig om het dashboard uit te bouwen, alsmede alle daarop aangesloten slangen los te maken. Dit kost inderdaad wel enige tijd, maar het is geen ingewikkeld werk.

Zoals bij Škoda meestal het geval is, is de oplossing vaak heel eenvoudig. Ik zou als ik jou was daarom alleerst het koeilvloeistofpeil en de toe- en afvoer naar de kachel bekijken. Gezien je eerdere probleem met een gebroken slang, zou ik dus even wachten met het uitbouwen van de kachel en eerst het gehele koelsysteem goed nakijken. Wanneer er sprake is van verstoppingen, zou het goed mogelijk kunnen zijn dat de kachelradiateur de fout is. In dat geval moet de kachel alsnog uitgebouwd worden.
Hoe is het overigens met de conditie van de koelvloeistof gesteld, is deze ooit ververst?
Hoe is het gesteld met je koelvloeistoftemperatuur onderweg?

Mocht je ertoe overgaan het koelsysteem geheel na te kijken (een juiste koeling is bij deze Škoda zeer belangrijk) overweeg dan inderdaad het vervangen van een aantal slangen en wellicht de thermostaat en –schakelaar.
De handmatige schakelaar dient ervoor de ventilator in te schakelen voordat de temperatuur al te hoog oploopt in bijvoorbeeld files of bergachtige gebieden. De automatische schakelaar is afgesteld op een te hoge temperatuur.
Omdat de afstand tussen radiateur en motor zo groot is, kan de koelvloeistof bij de motor al een temperatuur van meer dan honderd graden bereiken, voordat de ventilator voor in de auto aanspringt. Maak je overigens niet al te veel zorgen, wanneer de koelvloeistof goed kan doorstromen (radiateur, waterpomp, slangen) is er geen probleem. Met zo’n elf liter koelvloeistof zijn deze Škoda’s eigenlijk al overgekoeld.

Hopelijk heb ik je hiermee wat verder kunnen helpen.
 

Brik

Nieuw lid
Re: We hebben een skoda rapid gekregen . . . . .

In de radiator zat waarschijnlijk een luchtbel, na goed ontluchten deed hij het wel.

Het hooge stationaire toerental was te weiden aan de schoke die 1/3 open bleef staan, dit is reeds verholpen.

De van van de radiator is nu handgeschakeld, nu moet ik de thermostatische klep bij de waterpomp nog terug plaatsen. Op dit moment komt de moter slecht op temperatuur, zelfs met mooi weer.

We kwamen er achter dat de Caberateur benziene lekte bij de benziene ingang. De druppels hoorde je verdampen op het blok. Dit was gelukkig simpel te verhelpen door een boutje wat strakker aan te draaien.

Voor de rest lekt de auto een beetje aan de voorkant als het regend, hier moet nog even naar gekeken worden voordat ik er vloerbedekking in leg.

Tijdens het reiden heb ik het iedee dat de versnellingsbak een zoemend geluid maakt alsof je in een propellor vliegtuig zit.

En als laatste, de kilometerteller registreert de gereden kilometers niet meer, ook de dagteller heeft het begeven. Gelukkig kunnen we nog wel zien hoe hard we gaan.

Dat was het voor nu z'n beetje, laat beinnekort vast meer hooren.
 

Karstieman

Forumguru
Re: We hebben een skoda rapid gekregen . . . . .

Klinkt alsof je nog genoeg werk ermee hebt ! /forum/images/graemlins/smile.gif
 

Bart

Lid
Re: We hebben een skoda rapid gekregen . . . . .

Zo te horen ben je al aardig aan het knutselen met je nieuwe Skoda.

Als je niet weet wanneer de thermostaat voor het laatst gewisseld is en als de motor slecht op temperatuur komt, dan is vervanging verstandig. Als de thermostaat (gedeeltelijk) blijft openstaan, loopt de motor op den duur schade op. De thermostaat bevindt zich aan de vliegwielzijde van de motor en dus niet bij de waterpomp.
Controleren dus, en uiteraard weer goed ontluchten (je kent de procedure?).

Als de brandstofslang aan de carburateur lekt, kan ook de conditie van de slang te wensen over laten. Steviger vastdraaien kan het probleem tijdelijk verhelpen.

Waar dringt regenwater de auto binnen? Het komt inderdaad nogal eens voor dat er lekkage is bij de deurrubbers of de rubbers rond de voorruit.

Zoemend geluid in de versnellingsbak kan van alles zijn, vrijwel zeker slijtage. Eventueel zou je kunnen proberen de versnellingsbakolie te vervangen om gruis e.d. te verwijderen.

Tenslotte; de kilometerteller is niet Skoda's sterkste punt. Jouw genoemde probleem komt vaak voor. Volgens mij heb ik er nog een liggen.
 

Hetzer

Forumguru
Re: We hebben een skoda rapid gekregen . . . . .

@ brik ; Dat heb ik nu nooit ! , ik krijg nooit zomaar een auto /forum/images/graemlins/grin.gif
,wanneer kunnen we de foto's verwachten?
 

Brik

Nieuw lid
Re: We hebben een skoda rapid gekregen . . . . .

Thermostaat klep terug geplaats en de toevoerslang vervangen. De vorige was op twee plaatsen gescheurt mede door een snijdende slangen klem. Heel het koel systeem leeg laten lopen en nog wat nieuwe klemmen op oude slangen gezet. Kreeg er daarna maar 6,5 liter water in, zelfs ontluchten wou niet helpen. Totdat we een eindje aan het reiden waaren, de van brienenoordbrug optrokken en de motor over verhit raakte. Waarschijnlijk een groote luchtbel in de radiateur. Gelukkig genoeg water bij de hand.

Binnenkort gaat het beestje naar de garage, Autoservice Schuiten aan de Taborstraat als ik me niet vergis. Om in ieder geval even een expere er naar te laten kijken en zowizo de ontsteking en de kleppen af te laten stellen.

De lekkage van water komt inderdaad van de portieren vandaan.

En Bart, fijn om te hooren dat je mischien nog een kilometer teller heb liggen. Als je er voor zou willen kijken, graag.

Ik zet binnenkort wel wat fotos van het wagentje op de site. Vanwegen het vele gesleutel zit ik stukken minder achter mijn computer.
 

Brik

Nieuw lid
Re: We hebben een skoda rapid gekregen . . . . .

De Rapid is naar de garage geweest om de kleppen en de ontsteking af te laten stellen. En het heeft gewerkt. Iets meer vermogen en ze loopt gewoon veel lekkerder.

Alleen de versnellingspook, die heeft een beetje last van kuuren. Als je hem in z'n 3 zet dan kan je de pook helemaal van uiters links naar uiterst rechts bewegen zonder enige moeite.
Ook moet je erg goed controleren of die daatwerkelijk in zijn 1ste versnelling staat. Hij wil er soms niet goed in of schiet dan perongeluk in z'n 3e. Wat erg vervelend is met optrekken. Hetzelfde probleem met z'n 5e.

Graag zou ik willen weten waar dit aan licht en hoe dit te verhelpen danwel te verbeteren is.

Voor de rest loop het wagentje goed en hebben we er tot nu toe veel plezier mee gehad.
 

stoepman

Nieuw lid
Re: We hebben een skoda rapid gekregen . . . . .

Lees mijn verhaal/antwoord op Skodaclub Nederland
Groet
Evert
 
Bovenaan Onderaan