Help!!! Hoe zien deze 22 inch velgen onder mijn auto eruit en is het verstandig?

Thagai

Nieuw lid
Beste leden...

Ik heb jullie expertise nodig. Ik heb de volgende 22 inch velgen gezien en ik wil graag weten hoe ze zullen staan onder mijn zwarte Beer... het is een leasewagen, dus achteraf plaatsen gaat niet. En is het verstandig om 22 inch te halen?

Ik hoor het graag... volgende week Moet ik ze bestellen... Screenshot_20171221-000414.png
 

krikke5150

Senior Member
Het uitzicht is persoonlijk natuurlijk...
Ik vind de velgen van Corné mooi, en dat zijn 20-ers dacht ik... (EDIT 21-ers dus blijkbaar...)
Eens grotere diameter wordt de band te klein, en gaat de wagen net op fietsbandjes staan qua looks... maar nog eens, dat is persoonlijke smaak...
Qua comfort zal je natuurlijk moeten inboeten met de 22-ers.
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
De wielen zullen passen en zeker niet misstaan, maar heb je al nagedacht over de bandjes? De maat die het dichtst bij de originele rolomtrek komt en die hopelijk niet aanloopt op je veerschotel is 265-30-22, Michelin, Continental en Pirelli hebben wel wat in die maat. Reken wel op <300 euro of meer per band Dat zal je leasekosten flink doen stijgen vermoed ik... Dus of het verstandig is dat mag je zelf bepalen :)
 

Bakboord1

Forumguru
Past deze ET waarde eigenlijk wel?
Ik meen dat dit normaal 40 is en dan wijkt 32 wel heel erg af.
Maar eerlijkheid gebied te zeggen dat ik daar weinig van af weet.
Kan iemand dat bevestigen!?
 

Thagai

Nieuw lid
Via hun site zijn dit de banden die ze aanbieden... niet duur moet ik zelf zeggen... maar dat zal je wel waarschijnlijk aan de kwaliteit merken. Wie kanndat beamen...
 

Bijlagen

  • Screenshot_20171221-092132.png
    Screenshot_20171221-092132.png
    509,9 KB · Weergaven: 150

Horkje

Forumguru
Qua bandenlabels ziet het er aardig uit. Die Michelins zouden in ieder geval minder snel slijten als de meeste “B-merken” heb ik mij laten vertellen door de bandenwinkel. Zou in dat geval voor de “A-merken” gaan.

Doe je trouwens nog aan winter / zomer / allseason? Zou ik ook nog even over nadenken.

Qua looks allemaal zeer persoonlijk natuurlijk. Hou zelf van grotere velgen, absoluut.

Onder een flinke SUV denk ik echter dat de minimale hoogte van de band 40 zou moeten zijn. Dat is al een hoogte waarbij je wat voorzichtiger met stoeprandjes enzo moet zijn.

Bij een Kodiaq denk ik dat R20 en 40 hoog echt al behoorlijk “dik” is. Maar goed, R22 is natuurlijk wel nog dikker maar met 30 hoog denk ik dat de verhouding met de SUV uitstraling wat schever wordt.

Succes met kiezen in ieder geval. Ik wacht graag op je foto’s....

:jaja:
 

Horkje

Forumguru
@Thagai ik heb zelf ook eens op die website gekeken maar de twee goedkopere banden zijn qua geluid wel een stuk rumoeriger dan de twee duurdere. En B-label nat wegdek versus A-label nat wegdek ook niet geheel onbelangrijk.

Prijsverschil is trouwens vrij groot hoor. De Nexen 110 per band, de Yokohoma 188 per band, Michelin 283 per band en de Pirelli’s 381 per band.

Looks zijn waanzinnig belangrijk maar zou niet al te veel inleveren op rijcomfort dus minstens die Michelin kiezen. Kan ook niet in je portemonnee kijken maar ben ook wel benieuwd naar het prijsverschil dat je maandelijks tegen komt.

Jammer dat die Novus blijkbaar alleen in 22 inch te koop is en niet in 21 of 20 inch. Zou dat daar voor de zekerheid nog even navragen......
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Past deze ET waarde eigenlijk wel?
Ik meen dat dit normaal 40 is en dan wijkt 32 wel heel erg af.
Maar eerlijkheid gebied te zeggen dat ik daar weinig van af weet.
Kan iemand dat bevestigen!?

Bij mij zitten er spoorverbreders van 20 mm per kant op, dus die 8mm is een peulenschil.
 

CDK

Forumguru
Via hun site zijn dit de banden die ze aanbieden... niet duur moet ik zelf zeggen... maar dat zal je wel waarschijnlijk aan de kwaliteit merken. Wie kanndat beamen...

255-30-22 heeft een kleinere rolomtrek, je teller gaat dus nóg meer afwijken als dat deze standaard al doet. Het is een keuze die je moet maken.... Bij dit soort maten en lage wangen altijd voor Michelin gaan, anders krijg je gegarandeerd spijt!
 

CDK

Forumguru
Onder een flinke SUV denk ik echter dat de minimale hoogte van de band 40 zou moeten zijn. Dat is al een hoogte waarbij je wat voorzichtiger met stoeprandjes enzo moet zijn.

Bij een Kodiaq denk ik dat R20 en 40 hoog echt al behoorlijk “dik” is. Maar goed, R22 is natuurlijk wel nog dikker maar met 30 hoog denk ik dat de verhouding met de SUV uitstraling wat schever wordt.

Bij mij compenseert de breedte de hoogte van de wang, dit is 275/35/21
Platter gaat zeker niet mooier zijn onder een SUV inderdaad.

IMG_0371.JPG
 

Canon-Eye

Forumguru
je teller gaat dus nóg meer afwijken als dat deze standaard al doet.
Je rijdt in dat geval virtueel ook (nog) meer kilometers dan in werkelijkheid.
Dat kan weer nadelig uitpakken in hetzij de onderhoudskosten (beurten vaker dan nodig is), dan wel de af te rekenen meerkilometers (bij lease).
 

boontjeRS

Forumguru
Heb op m'n vorige auto nexen banden gehad in 265/30/19 en moet zeggen dat dit wel een goede band was. Maar ja wie ben ik he, ieder zijn eigen gedacht. :jaja:
 

RonaldSkodiaq

Donateur
Ik vind het storend dat alle snelheidsmeters afwijken van de werkelijk gereden snelheid. Is het mogelijk (VCDS) om dit bij te regelen zodat de snelheidsmeter gelijk loopt met een TomTom of gaat dat alleen door wielen te plaatsen met een grotere rolomtrek? Wat is de afwijking bij Kodiaq bij 130KM?
 

Canon-Eye

Forumguru
Geen enkele snelheidsmeter is blijvend accuraat, simpelweg omdat de rolomtrek van de wielen wijzigt (bv. door slijtage, en daarna weer door montage van nieuwe banden).

Daarom is er al sinds 1977 een Europese goedkeuringseis voor snelheidsmeters die bepaalt dat:
  • de afwijking nooit negatief mag zijn;
  • de afwijking niet groter mag zijn dan 10% van de werkelijke snelheid plus 4 km/u bij enkele gedefinieerde snelheden, waaronder 100 km/u.
Je mag het wel storend vinden natuurlijk - maar er zit wel een zekere logica achter: fabrikanten bouwen een "veilige" afwijking in om altijd aan de goedkeuringseisen te voldoen.

Ik heb om die reden altijd mijn tomtommetje aanstaan, ook als ik de weg toch wel weet, want de tijd en het gps-signaal worden niet beïnvloed door veranderingen aan de auto dus de aanwijzing op de navigatie is per definitie betrouwbaarder dan de snelheidsmeter van de auto zelf.
 

andrehj

Forumguru
Via hun site zijn dit de banden die ze aanbieden... niet duur moet ik zelf zeggen... maar dat zal je wel waarschijnlijk aan de kwaliteit merken. Wie kanndat beamen...
Ehm, 2300 euro voor vier Michelinbanden vind jij niet duur? Volgens mij hebben wij verschillende referentiekaders...
(ik koop altijd 4 banden voor 400 euro, het scheelt toch als je een normale 205/55R16 als bandenmaat hebt).
 

marang73

Forumguru
22 inch ... gaat je flink wat extra kosten in de lease .... zeker in verhouding met het totale leasebedrag.
 
Bovenaan Onderaan