Help!!! greenline loopt op 3 poten.

Vandaag een hele leuke dag gehad met de kinderen bij blotevoetenpad in Opende. Op de weg naar huis de Oc op de cruise 120 km/h. Plots met veel stotteren gaat de oc in de noodloop. Even stoppen op de vluchtstrook, auto even uit een weer aan. maar de auto blijt op 3 cilinders lopen. ANWB er bij en treft code P0203 (open circuit injector - cylinder 3). Rustig (in de noodloop en op 3 cilinders) naar huis gegaan.

De eerste vragen die nu door mijn hoofd spoken:
Wat zou het kunnen zijn? Injector kapot?
En iemand idee wat dat zou kunnen kosten.
Waar zou ik het beste heen kunnen, gewoon naar mijn dorpsgarage waar hij in onderhoud is, of direct naar een injector/diesel specialist oid?

het gaat om een O2 1.6tdi uit 2010 met 272.000 km

Wie denk er met mij mee...
 

EdK

Forumguru
Denk zomaar dat er een verstuiver defect is.
2 Weken terug met de zakelijke Caddy, rij op cruise op de A4 en ook in één keer op drie pitten
eerste beste parkeerterrein gestopt en dealer gebeld die me zei dat ik rustig rijdend ( 70Km /pu ) de laatse km wel naar hun kon rijden.
Ook uitgelezen en bleek de verstuiver te zijn.

Kosten ? werkgever betaald.
Maar is afhankelijk van hoe makkelijk de verstuiver loskomt....
 
Zou gewoon naar de lokale dealer gaan voor zoiets..

Vanaf gerritspeek:
foutcode: 16587 P0203
(de overeenkomstige 'oude VAG code' is: 01251)

Deze foutcode is 'Generic OBD' (voor elke autofabrikant dezelfde omschrijving en betekenis). De onderstaande verschijnselen / oorzaken / oplossingen zijn specifiek voor VAG-auto's; voor andere automerken kunnen die in detail afwijken.

nl Brandstofinspuitventiel Cilinder 3 (N32) storing in het circuit
du Einspritzventil Zylinder 3 (N32) elektrischer Fehler im Stromkreis
en Injector Cylinder 3 (N32) Circuit Malfunction
Extra info bij de foutcodes.

Let op: onderstaande gegevens zijn niet afkomstig van het VAG concern, wel uit talloze andere bronnen. Volledig en foutloos kan dus niet worden gegarandeerd.

Blijf kritisch nadenken.
Mogelijke verschijnselen:

  • Storingslampje (MIL) brandt
  • Verminderd vermogen
  • Moeilijk(er) te starten
  • Motor aarzelt
Mogelijke oorzaken:
  • Bedrading en/of aansluitingen van/naar de injector maken geen contact of maken sluiting naar plus of massa
  • Injector defect
  • ECU defect (onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk)
Mogelijke oplossingen:
  • Check / repareer bedrading en aansluitingen
  • Check / vervang injector
  • Check / vervang ECU
 
Bedankt voor de reacties. Wat denken jullie, direct door naar een specialist of eerst even naar mijn eigen garage?
 

Cordoba

Forumguru
Altijd lastig op afstand beoordelen waar je het beste naar toe kunt gaan, zeker omdat wij je 'eigen garage' niet kennen. Als je echt een deskundige garage hebt, kun je daar naar toe, maar ik zou JB autoservice in Dieverbrug zeker overwegen (dat is één van de betere Vag-deskundigen, en zit in het noorden van het land).
 

EdK

Forumguru
beetje bovag garage moet het uit kunnen voeren.
als die verstuiver makkelijk loskomt is het geen grote klus.
Komt hij niet los of breekt hij met het eruit halen dan zijn ze kwa tijd wat langer bezig...
 

Cordoba

Forumguru
@EdK verstuiver vervangen is niet zo'n probleem, maar als ik de foutcode bekijk, mag je niet uitsluiten dat het probleem bijvoorbeeld in de elektrische bedrading voor de verstuiver zit (zie ook de post van @Disaster-Master ) en ik betwijfel of elke Bovag-garage dat snel vindt en oplost.
 

EdK

Forumguru
wel @Cordoba als ik de tekst lees van topic starter dan lijkt dit verhaal heel erg veel op wat ik 2 weken terug had met de bedrijfs caddy.
Dus tsja aan de hand van disaster zijn post kun je wel het ergste meteen denken, maar ik denk dat het allemaal wel los loopt.
Kapotte verstuiver komt wel vaker voor hoor bij diesels....
Dus tsja met 272K op de teller kun je wel naar de dealer maar een goede bovag garage kan het ook wel oplossen en blijkt het niet alleen de verstuiver te zijn dan kun je altijd nog naar de dealer... toch ?
 

Cordoba

Forumguru
Wat heet 'het ergste denken'? Bedrading repareren lijkt me minder ernstig dan verstuiver vervangen. Overigens @EdK weet je toevallig of je ook dezelfde foutcode had?
 

Arjann

Forumguru
Inderdaad mee eens @EdK. Elke elektrische storing kan veroorzaakt worden door bedrading of een ecu. Maar de ervaring leert dat een verstuiver storing bij een CR in 99% van de gevallen een kapotte verstuiver betekent.
 

EdK

Forumguru
Overigens @EdK weet je toevallig of je ook dezelfde foutcode had?
Niet naar gevraagd !
belangrijkste op dat moment voor mij was wanneer die klaar was.
En tsja bij Heron Zaandam kom je echt niet de garage in...
Mag je koffie drinken tussen die dure audi's.......en heb maar tijdschrift zitten lezen over de Rapid die er toevallig lag op tafel....
 
Update: Auto staat nu bij Diesel Centre Noord in drachten. Morgen of overmorgen komt men met een diagnose. Hou jullie op de hoogte.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

vaggie

Lid
Idd grote kans op defecte verstuiver. Komt helaas vaker voor bij de 1.6 TDI met Siemens verstuivers. Mij is het ook overkomen maar had het geluk dat ik nog een week garantie had.... Die dingen zitten dacht ik rond de 680€ en dan zit ie er nog niet in. De verstuiver heeft overigens een code die in de ECU moet worden aangemeld.

Gr,
Vaggie
 
Probleem opgelost!
Electrische storing in de injector.
Injector is vervangen. Schijnt vaker voor te komen bij de injectoren van Siemens, al dus de specialist. Kosten: 550 euro inclusief BTW. Viel mij nog mee.
 
Bovenaan Onderaan