Hello!

Ik heb me zojuist geregistreerd omdat ik op zoek ben naar een Octavia 3. In 2022 was ik op zoek naar een auto en overwoog serieus een Octavia te kopen, maar uiteindelijk liet ik me verleiden door een Peugeot 308 uit 2014. Helaas kwam deze met de beruchte PureTech 1.2 motor en die verbruikt olie als een gek. Ik heb geaccepteerd dat ik een grote fout heb gemaakt met deze aankoop en ben weer op zoek naar een auto. Even overwoog ik een Toyota Auris vanwege de betrouwbaarheid, maar de bagageruimte is te klein voor mij. Dus nu ben ik echt gefocust op het vinden van een mooie Octavia, bij voorkeur van een betrouwbare bron, omdat ik na 2 jaar met de Peugeot echt een auto wil hebben die ik kan vertrouwen.

Als je tips hebt, laat het me weten. Ik heb al een paar proefritten gemaakt en mijn wensenlijstje is:

• Octavia Kombi 2017+
  • 1.0 TSI is genoeg vermogen, maar ik heb geen bezwaar tegen een grotere motor
  • handgeschakeld of automaat, beide zijn OK
  • Rond de 100.000 km
  • 15.000 euro
  • met Android Auto
  • voorparkeersensoren zouden fijn zijn
  • trekhaak (of een goedkopere auto + trekhaak installatie)
Alvast bedankt!

Smeeuwis

Donateur
Welkom hier, succes met de zoektocht. Ik heb twee O3’s gehad en was er zeer blij mee. Fijne ruime auto.

@hemi24 @Pindasaus de Style Business van 18-19 had parkeersensoren voor en achter als standaard incl. de parkeerassistent.

Welkom. Wellicht is deze geschikt? Anders is dasweltauto wel in algemeen een goede site om te zoeken.
Ik hoorde gisteren voor het eerst over DasWeltAuto. Is er op het forum een consensus over of het de moeite waard is? Hoe verhoudt het zich tot de BOVAG-garantie?
Welkom!

'Parkeersensoren voor' kon je alleen krijgen bij de opties 'parkeerassistent' of 'trailer assist', die beide niet goedkoop waren. Ik denk dat je een stuk meer keus hebt als je deze wens laat vallen. Zie de prijslijsten:

Prijslijst Octavia 2018
Prijslijst Octavia Business 2018
Bedankt, dit is erg nuttig. Ik heb tot nu toe behoorlijk wat auto's met voorparkeersensoren gezien. Mijn vriendin is eraan gewend geraakt in onze huidige auto en zei dat ze die ook graag in de nieuwe auto zou willen hebben.

Trouwens, ik zie heel weinig Octavia's met een achteruitrijcamera. Maar het zou vrij eenvoudig moeten zijn om die later toe te voegen, toch?

Herperduin

Forumguru
@suchyy Garantievoorwaarden zijn wisselend en altijd de moeite waard om door te nemen. In mijn eigen zoektocht naar een Octavia Combi ook hier uitgebreid naar gekeken. Zeer veel verschil in welke garantie je krijgt en ook wat ze soms (extra) vragen voor garantie. Mijn eigen ervaring is dat Bovag het uitgebreidst is. Garantie hebben en krijgen is overigens nog wat anders dus ook goed kijken naar hoe je relatie is met de verkopende partij. Ik heb zelf uiteindelijk bij mijn eigen garagebedrijf gekocht en daar ben ik gerust op eventuele snelle oplossingen. Als ik hoor / lees dat het bij dealers soms paar weken duurt voordat ze überhaupt tijd hebben om auto uit te lezen dan ben ik niet direct overtuigd van kopen bij een dealer. Wat mij wél opviel is dat auto’s die bij dealers stonden, optisch allemaal in geweldige staat waren terwijl bij andere autobedrijven iets vaker gebruikssporen waren te zien. Die laatste vind ík niet erg en kan je zelf met aandacht voor auto ook grotendeels weg krijgen.
De 1.0 tsi bevalt zeer goed en parkeersensoren voor mis ik nog niet maar kan me voorstellen dat het wel extra prettig is. Camera is zoals @EdK zei prima achteraf ingebouwd worden en is wel fijner dan sensoren.
Mocht je vragen hebben, laat maar weten. Staan nu weer wat meer combi’s te koop binnen jouw budget dan toen ik zocht. Ik heb er een met 118.000km op teller gekocht want én vertrouwen in mijn garage én de 1.0tsi is wel betrouwbaar gebleken ondertussen. Voor mij krachtig genoeg en lekker zuinig (eerste 4000km gemiddeld 1:20).

Antera

Donateur
@suchyy laat je niet tegenhouden door geen parkeersensoren/camera of trekhaak. Dit kan er naderhand zonder problemen opgebouwd worden zoals origineel. Compleet kopen is altijd goedkoper dan later erop bouwen maar het is zeker wel mogelijk.

Contact me via whatsapp even dan kunnen we dat bespreken

Dank voor je reacties. Ik heb rondgekeken naar de auto's op de markt en tot nu toe is mijn mening over "nice to have" zaken:

• Achteruitrijcamera -> bijna nooit inbegrepen en lijkt iets dat gemakkelijk zelf toe te voegen is, dus geen factor bij het zoeken naar een auto.
  • Trekhaak -> idealiter zou ik een auto willen kopen die er al een heeft, maar ik denk dat ik ook een deal kan sluiten waarbij de verkoper deze voor mij installeert. Een verkoper vertelde me 750/950 voor een vaste/verwijderbare trekhaak. Dus als ik een goedkopere auto zonder trekhaak vind, kan ik vragen of ze deze installeren.
  • Voorparkeersensoren -> het lijkt erop dat deze later installeren een gedoe en duur zou zijn? Boren in de bumper, veel kabels trekken? Weet je hoeveel het kost om dit te doen? Idealiter zou ik een auto kopen met voorparkeersensoren al geïnstalleerd.
  • LED-verlichting, ik vond mijn LED-koplampen op de Peugeot echt fijn, dus ik hoop dat ik een Octavia met LED-verlichting kan vinden.
Als het om garantie gaat, denk ik dat het een potentieel frustrerend onderwerp is. Toyota biedt 10 jaar garantie op hun aandrijflijn, dus als ik een Auris zou kopen, zou ik ervoor zorgen dat de garantie nog steeds geldig is bij Toyota en ik zou gerust zijn dat ze deze respecteren.

Maar bij het lezen over BOVAG vond ik meningen dat als de garage het niet eens is met jou of iets onder garantie gerepareerd moet worden en je het betwist bij BOVAG, ze vaak de kant van de garage kiezen. Ik weet niet hoe AutoTrust vergelijkt, maar ik zag het ook aangeboden.

Verder ben ik bang dat zaken zoals olieverbruik niet duidelijk gedefinieerd zijn. Ik zou kunnen zeggen dat ik het niet leuk vind dat de motor 1 liter per 3000 km verbruikt, maar de garage kan zeggen dat dit normaal is.

Tenslotte hebben alle gebruikte auto's in theorie toch al 1 jaar garantie, dus waarom zou ik dan nog eens 999 euro uitgeven voor 1 jaar BOVAG-garantie? Of 500 voor een garagegarantie als de auto in theorie al gedekt is?

Ahh, nog een vraag, is deze sectie leeg of heb ik geen toestemming om de geadverteerde auto's te zien?

Herperduin

Forumguru
@suchyy Heb ik online ook gezien toen ik nog zocht. Zie er optisch goed uit alleen kleur is gruwelijk lelijk maar dat is iets persoonlijks ;)
Verder wel genoeg opties en meer kilometers dan je oorspronkelijk zocht (121.000 versus max 100.000).

Arjan1985

Forumguru
Mooie bak. Kan weinig geks vinden op een zwart puntje op de lak na boven het lampje. Andere foto zie je hem ook. Kan ook vuiligheid zijn. Puntje om af te dingen.
En een bijna lege benzine tank.
IMG_5532.png

@suchyy Heb ik online ook gezien toen ik nog zocht. Zie er optisch goed uit alleen kleur is gruwelijk lelijk maar dat is iets persoonlijks ;)
Verder wel genoeg opties en meer kilometers dan je oorspronkelijk zocht (121.000 versus max 100.000).
Is jouw auto ook niet wit? ;)

Toen ik "Rond de 100.000 km" schreef, bedoelde ik +/- 20.000, dus 80.000 zou mooi zijn, 120.000 minder mooi maar ook OK.

Helaas verschijnen recentelijk alle auto's ver van mij, en deze zaterdag heb ik geen tijd, dus ik kan geen proefrit maken in de auto waarnaar ik hierboven heb gelinkt.

Vandaag verscheen deze slechts 20 km van mij vandaan: link

Uit de beschrijvingen lijkt hij best goed, veel extra functies, twee sets wielen, garantie (ik heb om details gevraagd), maar 140.000 km is best veel. Ik vraag me af of ik moet proberen de prijs omlaag te onderhandelen of dat de kilometerstand te hoog is en ik gewoon geduldig moet wachten op een betere gelegenheid.

Arjan1985

Forumguru
Ik zou gaan kijken. Maar beste bekijk je op een kijkdag meerdere auto’s. Dan heb je echt vergelijkingsmateriaal.
Slechts 20 km is wel lekker in de buurt. Is wel particuliere verkoop. Heeft voor en nadelen.
140.000 is ie net ingereden. Wat is de reden van je eis? Prijs bij verkoop in de toekomst?

Niet echt de wederverkoopprijs in de toekomst, maar de wens om de auto de komende 5/7/10 jaar te rijden. Als ik 15.000 km per jaar rijd, zal ik in slechts 4 jaar 200.000 km bereiken.

Ik kocht mijn vorige 2 auto's ook toen ze rond de 140.000 km hadden, de Focus MK1 uit 2003 heeft nu 270.000 km en rijdt nog steeds (een vriend van mij heeft hem nu), en ik probeer van de Peugeot af te komen met slechts 165.000 op de teller.

Bovenaan Onderaan