Hello, i am back...

Vlaar032

Senior Member
Na iets van anderhalf jaar vreemd gegaan te zijn met een Renault Clio ben ik weer terug bij het merk.
Dit keer met een Fabia hatch uit 2015 in twee kleuren druk (wit/zwart) 1,4 tdi.

Koop contract getekend en ik kan hem dinsdag 9 april ophalen. Huidige km stand is 159.000. Ik moet er alleen nog een afneembaar trekhaakje onder laten zetten.
Er zit van alles op en aan, dus ik ben erg benieuwd hoe het gaat bevallen! Het was ws door de diesel een koopie, maar ik vind het prima, met mijn kilometrage.
 

Vlaar032

Senior Member
Afgezien van de 3 cyl 1,4 tdi rijdt deze wagen fijner en stiller op de snelweg. De Clio heeft veel wind geruis en rijgeluiden. En het dash en interieur van de Fabia zijn echt een klasse beter. Zelfs een temperatuur meter! Al jaren zonder moeten doen lol.
De rechter voorstoel moest hoogte verstelbaar zijn. Dat is echt 'n zoekplaatje in deze klasse 2e hands.
De Renault was alweer op de 222000 km. En eigenlijk zat er eea aan duur onderhoud aan te komen.
Voor het trekgewicht van de Fabia van 1100 kg moet alleen de caravan afgekentekend worden van 1200 naar 1100 kg.
Maar leeg is ie 950 kg dus dat lukt wel. Ik verplaats die doorgaans ook leeg en alleen in NL.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Voor het trekgewicht van de Fabia van 1100 kg moet alleen de caravan afgekentekend worden van 1200 naar 1100 kg.
Nergens voor nodig! *)
Je moet alleen zorgen dat het feitelijke gewicht (onder de as) de 1100 kg niet overschrijdt. De kogeldruk blijft hierbij buiten beschouwing, maar die weegt uiteraard wel mee bij de trekauto: ook die heeft immers een Maximaal Toegestane Massa die niet overschreden mag worden.

De MTM van je 1200kg-caravan en Fabia tezamen zal de 3500 kg niet overschrijden, dus ook met rijbewijs B is er geen vuiltje aan de lucht.

*) Sommige mensen zijn bang voor eventuele discussies met anderstalige koddebeiers en laten om die reden de caravan "terugkeuren" (komt overigens geen keuring aan te pas, is puur administratief), maar dat is wettelijk gezien helemaal niet nodig.
Meer informatie over wat er op[ dit gebied nu wel en niet mag vind je o.a. op Caravantrekker.nl.
 

Bakkertje

Forumguru
Welkom terug!

@Canon-Eye volgens mij mag het maximale gewicht op kenteken van een aanhanger alleen hoger zijn dan het maximaal toegestane trekgewicht als je een E achter B rijbewijs hebt.

Ik vraag me ook af of je wel verzekerd bent in dit geval..?

Edit: https://www.caravantrekker.nl/info/rijbewijs_B_of_BE.php

Het gaat dus om de papieren gewichten en niet de werkelijke gewichten, oftewel, je moet wel degelijk het maximale gewicht van de caravan verlagen..
 

VAG-man

Forumguru
@Vlaar032 Wat is er mis met de 3 cilinder 1.4 TDI? Ik had deze ook in mijn Audi A2. Erg fijne motor. Soms wel wat rumoerig, maar zuinig, pittig en betrouwbaar. Zeker als je deze laat tunen.
 

Canon-Eye

Forumguru
@Bakkertje , rijbewijs B is altijd voldoende indien de papieren maximum toegestane massa's van auto en aanhanger samen opgeteld de 3500 kg niet overschrijden. Dát is wat ik hiervoor al aangaf en wat ook staat op de pagina van jouw linkje.

Lees ook nog even deze: https://www.caravantrekker.nl/info/maximaal_trekgewicht_auto.php

Daar vind je, als je wat doorscrolt, meer over het maximum gewicht van de caravan. Het toegestane gewicht (MTM dus) mag best hoger zijn dan het maximum trekgewicht van de auto, alleen kun je dat dan niet volledig benutten want op de weegbrug (alleen onder de assen) mag het maximum trekgewicht van de auto niet worden overschreden. De kogeldruk is in dit verband niet van belang - maar nogmaals: die weegt letterlijk wel mee v.w.b. het totaalgewicht van de auto (en mag natuurlijk ook niet het gestelde maximum overschrijden. Alleen is dat laatste onderweg lastig vast te stellen als je het instructieboekje hebt thuisgelaten: het staat hooguit op het typeplaatje van de trekhaak maar dat is vaak lastig af te lezen zonder vuile knieën te krijgen...
 

Vlaar032

Senior Member
@VAG-man in mijn 92-JDT-2 Fabia was de 1,4tdi een sterke motor, maar wel een lawaai papegaai als pomp verstuiver.
Ik had géén Greenline versie, de gewone maakt wat meer toeren en had ook een hoger trekgewicht.
Om hem iets te temperen in toerental en lawaai had ik er banden onder gedaan met een iets hogere wang lol. Dat scheelde.
Kan mogelijk zijn dat hij in een A2 minder toeren maakte met een andere bakreductie.

De 1,4 tdi die in de nieuwe Fabia ligt is een common rail, niet meer geheel van gietijzer en heeft een veel stillere loop.
Hier staat er wat over, tweede deel en linker foto. Is wel Audi, maar hetzelfde blok.
https://www.greencarcongress.com/2014/11/20141114-a1.html
Bij de proefrit deed ie het prima, gelijk een stuk snelweg gepakt haha, dus ik heb er nu wel weer vertrouwen in.
 

Jozz81

Lid
Welkom. Leuke kleurencombinatie. Die zie je volgens mij niet zo veel.
Ik herken je ervaringen met de Renault Clio wel. Ik heb er 5 jaar een geleased. Windgeruis had ik ook last van. Hij was vooral goedkoop in de lease, door de 14% bijtelling.
 
Bovenaan Onderaan