Helaas beginnend roest.........!

Leon54

Actief lid
Na een grondige wasbeurt en de auto in de was zetten, ontdekte ik tot mijn schrik een plekje met beginnend roest, dit aan de onderzijde van de rechterachterdeur. Plekje zit helemaal onderaan de deur aan de scharnierzijde, hier is een rubber strip op de deur gemonteerd. Zeer gering, maar het zit er wel ! Het betreft een Yeti van 7/2012. Ik heb de auto nieuw aangeschaft, heeft 50000 km gelopen en is altijd netjes onderhouden (handgewassen), ook heeft de auto nooit schade gehad. Heb de klacht gemeld bij de dealer in Heerenveen en heb foto's meegestuurd. Ben erg benieuwd naar de reactie van de dealer..... Las o.a. op Autozine al eerder meldingen van roest op de deuren van een Yeti en kon dat toen bijna niet geloven en nu overkomt het mezelf.... Al vele nieuwe auto's gehad, meestal uit de VAG-stal, maar nog nooit (beginnend) roest bij een auto van net 4 jaar oud.
Ik heb geprobeerd foto's aan dit topic toe te voegen, maar dit lukte niet. Bestanden zijn blijkbaar te groot...?
Ben benieuwd of er meer Yeti rijders zijn die dergelijke problemen hebben.
 

ertromp

Forumguru
Ook op Skodacommunity bij onze Oosterburen staan toch wel wat problemen vermeld over roest specifiek op de deuren.
Ben benieuwd naar de reactie van je dealert

Hieronder wat foto's van Skodacommunity betreffende een Yeti met roest problemen specifiek op de deuren

image9.jpg

image10.jpg

image11.jpg

image8.jpg


image4.jpg image5.jpg
 

0ri0n88

Forumguru
Ik heb geprobeerd foto's aan dit topic toe te voegen, maar dit lukte niet. Bestanden zijn blijkbaar te groot...?
Ik doe dan een screenshot maken en die uploaden dan gaat het wel.
Balen van de roest :mad: benieuwd naar de reactie van de dealer.
 

fabtdi

Lid
Ik wil niet rot doen maar op het duitse Yeti forum is dit een veel voorkomend probleem. Schijnt een probleem te zijn tot ongeveer bouwjaar 2012 althans ik heb nog niet veel jongere exemplaren voorbij zien komen.
http://www.yetiforum.de/wbb3/index.php/Thread/6691-ROST-an-den-Tueren/
In duitsland zijn al vele deuren onder garantie vervangen.
Mocht je dealer moeilijk doen of zeggen dat je de eerste en enige bent, het duitse item is inmiddels gegroeid tot meer 500 bijdragen en als je zoekt zijn er nog meer items over roest aan de deuren bij de Yeti.....
 

Leon54

Actief lid
Plekje lijkt het meest op de eerste foto van ERTROMP, alleen dan een stuk of 2 van die blaasjes en bruine roest. De lak is er (nog) niet af. Plekje zit dan bij mijn auto precies in het hoekje.
 

Leon54

Actief lid
Roest…..Yeti rijders opgelet !!!!!!
Bij nadere inspectie van de auto, ontdekte ik nog een plekje op de linker voorportier ditmaal. Ook dit plekje zat weer tegen het rubber dat de voor en achterdeur dicht. Ook dit plekje zit weer helemaal onderin, onder de deurkruk zeg maar. Bleek een deel van de lak te zijn weggesleten en (vlieg)roest te zijn opgetreden. Hier kon ik de roest wegpoetsen, maar de lakbeschadiging bleef natuurlijk.
Zoals gezegd, het probleem voorgelegd aan de dealer van den Brug te Heerenveen. Daar was inmiddels nog een soortgelijke klacht binnengekomen. Zij zijn het probleem gaan onderzoeken, mede nadat ik heb had geattendeerd op meerdere klachten op Autozine.nl en een Duitse fora, waar vele klachten van roest aan de deuren werden gemeld. Met dank aan mede forum leden “fabtdi” en “ertromp”.
http://www.yetiforum.de/wbb3/index.php/Thread/6691-ROST-an-den-Tueren/
De dealer heeft contact gezocht met de importeur. Naar nu blijkt heeft Skoda het probleem blijkbaar inmiddels onderkend. Het probleem schijnt te liggen aan het rubber dat tussen de voor en achterdeur zit. Dit is te hard of de vorm van het rubber is niet helemaal goed. Inmiddels heeft er blijkbaar eind 2012 een modificatie aan dit rubber plaatsgevonden en komt het probleem niet meer voor. Ik zal de schade nogmaals tonen bij de dealer heb ik afgesproken. Men heeft al toegezegd de schade te zullen repareren, dus het geheel of gedeeltelijk spuiten van de deuren en het vervangen van genoemde rubbers, anders komt het probleem geheid terug. Er is hier dus geen sprake van roest van binnenuit, maar roest ten gevolge van mogelijk schuren tegen een te hard of verkeerd gevormd rubber.
Heb je dus een Yeti van voor 2013, leg dit dan voor aan je dealer. Mogelijk kunnen zij op garantiebasis de rubbers vervangen voordat er roestproblemen ontstaan. Misschien toch ook even je portieren controleren op genoemde plaatsen op het ontstaan van lakslijtage gevolgd door roest !

Volgens de dealer is de modificatie van het rubber doorgevoerd 192 exemplaren nadat die van mij van de band rolde. Dit bleek uit het productienummer.....
 
Laatst bewerkt:

fabtdi

Lid
Helaas heb je dan net te vroeg jouw Yeti gekregen, 200 auto's later en er was niets aan de hand.
In elk geval mooi dat het probleem wordt opgelost en je weer een mooie Yeti krijgt :thumbsup:
 

Leon54

Actief lid
Vandaag bij de dealer langs geweest. Ze hebben foto's van de schade en van de gehele auto gemaakt. Voorts hebben ze de lakdikte gemeten en foto's gemaakt van het onderhoudsboekje en de kilometerstand. Het geheel gaat naar de importeur. In het slechtste geval moeten zij de auto ook nog een keer bekijken. Als het hele proces is doorlopen, wordt er een herstelafspraak gemaakt.
 

tatraman

Nieuw lid
heb het probleem ook gehad en volgens skoda nederland was het geen roest van binnenuit. Dus viel het niet onder de garantie. Het kwam volgens hun door steenslag en lakgarantie is maar twee jaar, dus geen vergoeding. Volgens de autospuiter kwam het wel degelijk van binnenuit, toen hij een schade aan de auto moest spuiten, maar Skoda wilde er niet aan en heb maximaal coulance regeling er uit kunnen slepen. Derde schade voor mij, derde voor pon en een derde voor de dealer. Maar het voelt wel zuur en neem het zeker mee in mijn beoordeling wat mijn volgende auto word. Er zijn gelukkig meer merken die hun klanten wel serieus nemen....
 

Leon54

Actief lid
Skoda erkent nu het probleem, mits de schade onderaan de deur zit en tegen het middelste rubber. Dit schijnt slijtage aan de lak te veroorzaken en vervolgens de roest. Ik begrijp dat je na dit soort ervaringen het vertrouwen in een bepaald merk wat kwijtraakt. Ik was zelf ook erg teleurgesteld in de kwaliteit die ik op zich erg hoog had.....
 

EdK

Forumguru
Af en toe het idee dat Skoda te snel groeit en dat er hierdoor kleine foutjes worden gemaakt met grotere gevolgen.
En ik hoop voor ze dat ze dit weten te ondervangen anders gaat ze dit op de lange duur klanten kosten.
En een goede naam ben je in mum van tijd kwijt , maar duurt jaren voor je die opbouwt....
 

turboturbo

Forumguru
Zo'n geval van roest /slijtende lak heb ik op mijn O1 ook. De deurrubbers aan de bovenkant van de achterdeuren zorgen aan beide kanten voor kale plekjes op de carrosserie. Precies op de plekje zit een verdikking van de deurrubbers oid, waardoor die daar waarschijnlijk net iets te dik of te hard is (geworden)

Zouden ze nou de hele deur opnieuw spuiten? Dat lijkt me een kostbare aangelegenheid voor Skoda.
 

Leon54

Actief lid
Ik heb geen idee hoe ze de deuren zullen herstellen. Ik wacht het maar af en zie het resultaat wel als ik de auto weer op kan halen. Ik laat jullie weten hoe het resultaat eruit ziet en of ze inderdaad de hele deuren hebben gespoten. Maandag a.s. breng ik de auto en woensdag kan ik de auto weer ophalen.
 

Leon54

Actief lid
Auto weer retour gekregen. Lijkt netjes hersteld. Deuren zijn (gelukkig) niet in zijn geheel gespoten. Reparatie lijkt gedaan middels zgn spot-repair methode dus kleine stukjes zijn gespoten en uitgeneveld met blanke lak. Al met al schat ik dat er nog geen 20 cm2 is gespoten. Rubbers aan beide zijden zijn vervangen en voelen iets softer aan zo lijkt het. Nu maar hopen dat de problemen niet weer de kop opsteken en de beschadigingen/roest uitblijven. Al met al netjes opgelost door de dealer van den Brug in Heerenveen.
 
Laatst bewerkt:

RvR

Lid
Heb vanmiddag roest beneden (niet onder) de stootrubbers van beide voorportieren ontdekt na een bezoek aan de wasstraat. Auto is van augustus 2010 en tweedehands gekocht. Het gaat om een goed onderhouden auto. Vraag me nu wel af waar ik moet zijn. Bij de dealer die de auto nieuw aan 1e eigenaar leverde of bij de importeur. Heb gelezen dat op de Yeti 12 jaar plaatwerk garantie zit voor roest van binnenuit, maar weet niet of dit klopt. Ben bang dat de importeur dit als een oorzaak van buitenaf zal aanmerken. Mijn indruk is dat ieder steenslag putje al snel tot roestvorming leidt; net alsof de wagen niet goed in de grondlak staat.
 

Leon54

Actief lid
Ik zou de dealer eerst eens proberen. Bij mij riepen ze ook snel dat het geen roest van binnenuit was, maar ten gevolge van lakslijtage en de lakgarantie is na 2 jaar afgelopen.... Na wat aandringen wilden ze uiteindelijk uit coulance iets doen, maar toen kwam het genoemde bericht van de importeur die een bepaalde klacht onderkende. Toen was de reparatie snel een feit.
 

RvR

Lid
Ben bij de dealer geweest (Holdinga, Almere). Conclusie: steenslag. Volgens hem gewoon bijwerken met lakstift. Bood aan hierbij te helpen in de werkplaats. Mooi aanbod. Hoop wel dat zijn conclusie de juiste is....
 
Bovenaan Onderaan