Heeft engine Flush echt zin?

Goedenavond,

Ik ben van plan om de olie te gaan verversen van de auto dit weekend. Nu zei de garage dat het handig was om te gaan Flushen met een adaptief. Ik ben nou benieuwd wie dit al een keer heeft gedaan en of het echt zin heeft. Want ik zie veel goede en slechte verhalen hierover. Het gaat om een Octavia 3 vrs diesel uit 2013 en 172000 km op de teller.
 

hemi24

Forumguru
Schoonmaakazijn erbij?
(mijn standpunt is duidelijk denk ik..?)

Doe dan gewoon lekker jaarlijks nieuwe (longlife)olie en filters, denk ik dan.

:sleep:
 

Captain Hook

Forumguru
Dat de garage dat 'handig' vindt, lijkt me nogal wiedes --> meer kosten/hogere factuur.

Wat is trouwens 'flushen met een adaptief"???
 

Captain Hook

Forumguru
Dan bedoel je waarschijnlijk iets heel anders...
'toevoeging' oftewel additief.

Ook zo'n melkkoe; waar is het bewijs dat zoiets echt werkt?
 
@Captain Hook additief bedoelde ik. Laten we het maar op een lange drukke dag houden…

Dat bedoel ik dus, waar is het bewijs. Ik heb al op een aantal forums gelezen dat ze goede ervaringen hebben, maar toch zijn er argumenten waarom je het niet moet doen. Zoals dat de kleinere olie kanalen verstopt kunnen raken door het loskomend vuil.
 

Tees

Donateur
Ik geloof er niet zo in. Als je problemen ervaart kan t geen kwaad om zoiets een keer te proberen, maar anderszins geldt wat mij betreft "If it ain't broken, don't fix it".
Beter zoals @hemi24 al aangaf, LL olie erin en jaarlijks verversen. Doet ondergetekende ook.
 

Highway

Forumguru
Mijn mening: er zitten voor - en nadelen aan zo een flush.

Indien er vervuiling in de motor zit (niet goed onderhouden, iets aan de hand geweest/onderdeel stuk geweest waardoor bijv. de verbranding niet ok was en de olie extra vervuild is geraakt) dan zou een flush nut kunnen hebben.

Met zo een additief in de olie, wordt de motor gestart en na een bepaalde tijd uitgezet en de olie wordt afgetapt. Tijdens het lopen van de motor lost het flushmiddel bepaalde vervuiling in de motor op.

Voordeel - je kan mogelijk meer vervuiling verwijderen uit de motor. Daardoor kan de motor wat rustiger lopen.
Nadeel - doordat er (meer) vervuiling los komt, kan deze ook ergens in de motor terecht komen en juist een oliekanaal verstoppen.

Een flush moet je correct gebruiken - anders kan het schade veroorzaken.

Bij de bijv. 1.8 tsi (die ik heb) is olieverbruik een probleem (is op een later moment opgelost in mijn auto door revisie). Het olieverbruik kon ik iets verminderen door de motor te flushen. Hierdoor werd er wat vervuiling bij de olieveren verwijderd (oorzaak van het olieverbruik). Het doet zeker iets, maar het is zeker geen wondermiddel.

Voor mijn 1.8tsi is vaak het advies om hoge kwaliteit olie te gebruiken en deze om de 15 000 (i.p.v. 30 000) te vervangen. Dan is een flush niet nodig. Ook in goede olie zitten nl. additieven om de motor schoon te houden.
 

Eltjo

Forumguru
En verversen na een echt lange (vakantierit). Net hier in PL de olie laten verversen, na verspreid over een aantal dagen 800 + paar keer 200-300 km gereden te hebben. Dan rijdt die al soepeler en nog wat meer met nieuwe olie.
Een (diesel)motor vindt korte stukken minder, maar ook als je zoals ik toch regelmatig 100 km en meer rijd in NL merkt je goed het verschil na zo’n lange vakantierit (met ook nog eens hoge buitentemperaturen).

Ik sluit me aan bij wat hierboven geschreven is. Je misschien zelfs kans dat je met losgekomen vuil b.v. een turbo om zeep helpt.
 
Nog even een update. Ik heb met collega’s overlegd en er voor gekozen om geen additief te gebruiken met het vervangen van de olie. Verder heb ik een dikkere olie gebruikt ivm het olie verbruik wat de auto heeft. Dus nu is het afwachten wat hij doet.
 

hemi24

Forumguru
Is experimenteren met afwijkende olie niet gewoon een verwoede poging om het einde proberen te rekken..?
In mijn beleving bevorder je met toepassen van dikkere olie enkel de slijtage?
 

Tees

Donateur
Ik ben het wel eens met @hemi24 dat het uitstel van executie is. Maar ik zou dikkere olie zeker niet gelijkstellen aan extra slijtage. Integendeel, een dikkere olie geeft juist een betere smering vanwege de dikkere oliefilm.
Nadeel ervan is dat het verbruik wel ietsjes omhoog kan gaan, aangezien dat ook ietsjes meer weerstand creërt doordat die dikkere olie wel aan de kant geduwd moet worden door alle bewegende delen.
Bij m'n vorige wagen werkte het behoorlijk goed om van 5W30 naar 5W40 over te stappen, ging van 1L op 1500 km naar iets van 1 op 6000. Zo'n groot verschil had ik niet verwacht toen.

Wat voor olie heb je er nu eigenlijk in gedaan? 5W-40?
 

hemi24

Forumguru
@Tees : volgens mij komt die dikkere olie juist op de momenten dat de slijtage het hoogst is pas later op de juiste plek; met andere woorden : nog méér slijtage..!
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Dat klopt. Het is natuurlijk niet de oplossing van het probleem, want dan moet het blok waarschijnlijk uit elkaar. Maar misschien scheelt het wel iets. Voor de keuze van de olie het ik aantal bedrijven gebeld en het probleem voor gelegd. Waarbij grotendeels van de bedrijven adviseerde om 10w40 te gaan gebruiken.
 
Bovenaan Onderaan