Heeft de nieuwe Kodiaq sportline 2022 bandenspanningssensoren ?

Weet iemand of een Kodiaq sportline met 20 inch af fabriek voorzien is van bandenspanningssensoren ? Wordt de bandenspanning in scherm aangegeven ?
 
Volgens mij met sensoren.. ik had in de Superb alleen een melding dat er spanningen verlies was maar nu in de Kodiaq wel degelijk per wiel de bandenspanning zichtbaar.
 

hemi24

Forumguru
Wat zegt de handleiding hier eigenlijk over?
Bij het model van voor de facelift werkte het via de abs-sensoren…
 
Bedankt voor de antwoorden, ga wss andere velgen monteren dan moet ik de sensoren laten overzetten
 

Fmoon

Forumguru
Volgens mij met sensoren.. ik had in de Superb alleen een melding dat er spanningen verlies was maar nu in de Kodiaq wel degelijk per wiel de bandenspanning zichtbaar.
Ik heb soms ook de melding spanning controleren, dan geeft die niet het wiel aan, echter had ik van de zomer een klapband en toen gaf die wel het juiste wiel aan.
 

hemi24

Forumguru
@Fmoon : vanuit de techniek gezien is dat ook wel te verklaren: als alle banden maar genoeg spanning verliezen gaat het systeem uiteindelijk afwijkingen in onwentelsnelheden detecteren bijvoorbeeld bij het nemen van (scherpere) bochten.
Dit is niet direct terug te herleiden naar één specifieke band en daardoor geeft het systeem een algemene melding.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
denk dat je de zin toch iets te negatief tot je neemt, mijn rijcomfort is dat ik via de display continu de bandenspanning kan zien. waardoor je altijd met de juiste bandenspanning kan rijden, waardoor je rijcomfort, je brandstofverbruik en bandenslijtage oke blijft. dat andere systeem ken ik niet, van horen zeggen registreert hij slecht alleen wanneer je lek rijdt en niet de onderlinge bandenspanning.
 

Tees

Donateur
Het systeem via de ABS sensoren is op zich prima, het registreert verschillen op basis van de afrolomtrek. Als die te veel afwijken van wat ingesteld is, geeft ie een melding. Wat ie dus vooral niet doet is de exacte bandenspanning weergeven. Dat is een extraatje idd, wat ik zou waarderen, aangezien ik t nu af en toe zelf meet met een los bandenspanningsmetertje.
Beide systemen geven volgens mij pas melding bij een, naar mijn zin, veel te grote afwijking. Das ook logisch, want het is een veiligheidssysteem, geen 'ideale spanningssysteen'.
 

Canon-Eye

Forumguru
dat andere systeem ken ik niet, van horen zeggen registreert hij slecht alleen wanneer je lek rijdt en niet de onderlinge bandenspanning.
Klopt niet met de praktijk. Ik rij al minimaal 15 jaar met TPMS via de ABS-sensoren (van de F1c daarvoor weet ik het niet meer).
De 2 of 3 keer in al die jaren dat er een melding kwam was er in eerste instantie niks te zien: alle 4 wielen leken op hetveerste gezicht in orde. Toen de melding gereset, maar dan kwam er enkele km later opnieuw een melding en dus alsnog thuis de bandenspanningsmeter van mijn compressor erbij gepakt. Toen bleek er steeds wel degelijk een band met een paar tienden lagere spanning bij te zijn, dus op visite bij mijn bandenboer. Die vond dan in alle gevallen een klein schroefje of spijkertje dat een langzame afloper veroorzaakte: band gerepareerd en klaar.

De moraal van het verhaal: het werkt wel degelijk zoals bedoeld: een lek wordt tijdig gesignaleerd... :jaja:.
En het bespaart gedoe vanwege de sensoren, of extra kosten bij meerdere wielensets.
Ik hoef die spanning niet continu op de display te zien - gewoon thuis op de oprit kan ik dit ook (1x per 4 tot 6 weken) prima controleren en zonodig meteen corrigeren.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
@Marcello59 : dat is dus persoonlijke comfort of gebruiksgemak en staat los van rijcomfort…

Bij exact dezelfde functionaliteit en vierkante banden zal het rijcomfort namelijk een stuk minder aangenaam zijn!
 
What ever, doe niet zo moeilijk, wat ik onder comfort schaar is geheel aan mij, betekent niet dat je het mij eens hoeft te zijn, maar betekent ook niet dat jij jouw mening bij mij kan opdringen. Geniet van de zon.
 

ertromp

Forumguru
Groot nadeel van de druksensoren op de wielen zijn de kosten bij defect/vervanging en wanneer je bandenwissels moet doen.
Enige "comfort" wat je er af haalt is dat je gelijk inzage hebt in je bandenspanning al merk ik zelf dat het drukverlies echt niet met een maand enorme sprongen neemt als je geen lekkages hebt.

Maar blijkbaar raakt je gemoedstoestand niet echt in de comfortzone met die druksensoren
 

Falky

Nieuw lid
Vandaag onze Kodiaq ontvangen.
Erg blij mee natuurlijk maar kan iemand mij verlossen met het antwoord HOE je je bandenspanning kan vastzetten in het nieuwe systeem. Normaliter doe je dit via “set” bij “car” net zoals bij onze oude Kodiaq maar ik kan hem nergens vinden terwijl dit wél in het boekje staat. Ook de dealer begrijpt niet waar de optie is gebleven!
Je ziet alleen per band de spanning en daarna houdt het op.
Je kan kiezen tussen “2 passagiers met koffers” of “4 passagiers met koffers”, volle belading.
Bij optie “4 passagiers” krijg ik op 1 band een foutmelding met te lage banden druk ( 2.7 bar). Bij terugschakelen naar “2 passagiers” niet…..heel apart
@Robbertmol : ik ga morgen even mijn sleutels testen. Ik laat je het weten.
Zou jij eens in je Navi kunnen nagaan of jij de “set” modus van je bandenspanning ook mist ajb.
Thanks!
 

hemi24

Forumguru
Als je sensoren in de banden hebt, hoef je toch niets te “set”-ten?!?
Allen maar zorgen dat je de bandenspanning boven de minimale aanbevolen spanning houdt, lijkt mij..?
 
Bovenaan Onderaan