Hatchback 1.5 TSI Brilliant Silver afgeleverd

Skoda user1970

Actief lid
De opvolger van de 1.6 TDI uit 2016.
Nieuw draadje om de ervaringen te delen.

Het voelt een beetje als thuiskomen in je net verbouwde huis.
Alles is nieuw, het ruikt nieuw maar de basis voelt vertrouwd.
De eerste kilometers zijn inmiddels gemaakt en er zijn al wat dingen ontdekt.

  • Sfeerverlichting dashboard en portieren: Een leuke gimmick om vooral in het donker mee te "spelen". Alle kleuren eens uitgeprobeerd en de kleur is ook zichtbaar in de Maxidot en het navigatiescherm.
  • LED verlichting voetenruimte: In tegenstelling tot de oude gloeilampjes zie je dit overdag nauwelijks. In het donker echter wel. Vond de oude gloeilampjes wat meer "huiselijk" aandoen, LED ziet er wat meer high tech en moderner uit.
  • Spraakversterking: Dit zou ervoor zorgen dat je als bestuurder ook achterin verstaanbaar bent. Werkt op zich goed. Als je het volume van de spraakversterking erg hoog zet klinkt het een beetje alsof je in een glazen fles praat. Wel hilarisch volgens de achter passagiers
  • Coming home / leaving home verlichting: Nog niet werkend gekregen. Het zou toch moeten zijn dat bij het uitstappen en sluiten van de auto de koplampen / achterlichten nog even blijven branden. Dan wel aangaan als je de auto opent. Werkt dit alleen met de afstandsbediening of ook door het aanraken van de portiergreep (KESSY)?
  • KESSY: was hier altijd wat huiverig voor vanwege mogelijkheid tot onverwacht openen of sluiten. Het lijkt allemaal goed te werken door het aanraken van de portiergreep opent of sluit alles zoals het hoort. Wel makkelijk als je met volle handen snel naar binnen wil.
  • DSG-7: Mijn eerste auto met automaat. Optrekken en schakelen gaat erg soepel. Flippers op het stuur zijn een beetje Playstation achtig maar handmatig ingrijpen gaat wel snel zo. Sportstand houdt de toeren wat langer vast lijkt het voordat wordt overgeschakeld.
  • Achteruitrijcamera: Is erg handig. Wel wennen om op het schermpje te "durven" vertrouwen.
  • Eindelijk dan toch de 17 inch Stratos velgen.
Tot op heden erg tevreden over de kleurwijziging naar zilver. De belijning van de auto lijkt dan mooier uit te komen dan met een donkere kleur. We gaan rustig door met kilometers maken.

Iedereen een fijn weekend toegewenst
 

Bijlagen

  • Sfeerverlichting.jpg
    Sfeerverlichting.jpg
    71,1 KB · Weergaven: 121

hemi24

Forumguru
Van harte met de nieuwe wagen!

Lichtschakelaar wel op AUTO stand staan voor de CH/LH?
Anders in het menu kijken of de tijd niet op “0” staat.
 

Skoda user1970

Actief lid
Door alle Lockdown beperkingen relatief weinig kilometers gemaakt.

Tot dusverre geen problemen. Wel een nieuwe "feature" ontdekt.
Bij te dicht naderen van een obstakel tijdens achteruitrijden grijpt de auto zelf in (remt).
Wel heel veilig natuurlijk; maar door de ruime veiligheidsmarge werd ik er toch door verrast.
(Kon nog makkelijk dacht ik :jaja:)

Wat opvalt is het schakelmoment door de kickdown.
Eerst waanzinnig veel toeren maken en dan pas terugschakelen vind ik zelf wat minder elegant.
(Motorgeluid is dan wel erg nadrukkelijk aanwezig.)
Schakel daarom zelf handmatig terug en dan pas het gas erop.

Ben nog aan het twijfelen om de DSG te laten herprogrammeren.
Is een leaseauto en wil geen discussies met betrekking tot garantie.
Over het algemeen schakelt de automaat soepel.
Vergeleken met mijn vorige 1.6 TDi is er duidelijk meer power aanwezig.

Benzine verbruik is nog niet veel van te zeggen, maar valt in vergelijk met de diesel niet tegen.
Tankinhoud is kennelijk ook groter
 

Skoda user1970

Actief lid
Na een hele lange periode weer eens een update.
Geen nieuws is meestal goed nieuws, maar maak ook nog steeds vrij weinig kilometers door alle Corona perikelen.

Wat valt op:
  1. Verbruik gemiddeld 1l per 15,5 km
  2. Wegligging op hoge (Autobahn) snelheden lijkt minder stabiel dan de vorige Superb III (diesel)
  3. Bij wegrijden vanuit stilstand een beetje "elastiekerig" gevoel.
  4. Achterruit wisserblad maakt snel krakende geluiden en streept enorm.
Wellicht dat een fractie hogere bandenspanning de wegligging kan verbeteren; dat ga ik nog eens uitproberen.
De dealer wees me erop dat door een ingeschakelde "Hill hold" (toets links naast de handrem) het elastiekerige gevoel wordt versterkt.
Deze uitgeschakeld en het lijkt erop dat dit inderdaad invloed heeft.
De vorige Superb was een handgeschakelde en daardoor viel dit kennelijk minder op.
Nieuwe wisserbladen zitten er inmiddels op.

Intussen een halve liter motorolie bijgevuld na 17.000 km. Zeker niet problematisch.
Het instructieboekje is overigens niet erg duidelijk ten aanzien van de te gebruiken olie viscositeit.
Ik heb 5W30 long life olie bijgevuld; dit zou volgens de dealer wel OK zijn.
Ondanks het geringe aantal kilometers zou de olie pas bij 30.000km ververst hoeven worden.

Buiten een nieuwe voorruit (scheur door steenslag) geen andere extra kosten gehad.
De DSG bak lijkt; ondanks de in mijn optiek soms wat vreemde schakelmomenten; betrouwbaar en schakelt zonder schokken.
Daarom nog steeds zeer tevreden over mijn eerste auto met automatische versnellingsbak.
 

Skoda user1970

Actief lid
Heb er nog eens over nagedacht.
Wellicht is de massa van het motorblok van de 1.5TSI lager dan de 1.6 TDI?
Kan even snel geen concrete gegevens vinden.
Had zowel bij de vorige als de huidige geen adaptief onderstel.
Banden zouden zeker ook van invloed kunnen zijn.
Ik ga de bandenspanning nog een keer een paar tienden verhogen en kijken of dit invloed heeft
 

leon-cupra

Forumguru
Wat zijn jouw bevindingen van de 1.5tsi tov de 1.6tdi?
Mijn partner heeft nu ook een superb 1.6tdi handbak. Nieuwe leasewagen is besteld, ook de 1.5tsi maar dan in de Passat. (Heeft geen vrije keuze van motor , is afhankelijk van het aantal kms dat je doet 1 type benzinemotor of 1 type dieselmotor).
 

JeSko

Forumguru
Wellicht is de massa van het motorblok van de 1.5TSI lager dan de 1.6 TDI?

Zowiezo, bij twee vergelijkbare blokken qua cilinderinhoud valt de Diesel altijd zwaarder uit, een Diesel is gecompliceerder, zwaarder gebouwd, en is doorgaans ook groter qua totale omvang, dit komt mede doordat een Diesel grote krachten moet kunnen herbergen.
 

hemi24

Forumguru
Zowiezo, bij twee vergelijkbare blokken qua cilinderinhoud valt de Diesel altijd zwaarder uit, een Diesel is gecompliceerder, zwaarder gebouwd, en is doorgaans ook groter qua totale omvang, dit komt mede doordat een Diesel grote krachten moet kunnen herbergen.

vroeger wellicht…

1648992652292.png
 

Tees

Donateur
Waar staat de afmeting en gewicht van de motor in dat tabelletje @hemi24? Naar mijn weten is t nog steeds waar dat een diesel zwaarder en groter is, omdat diesel veel meer warmte produceert bij verbranding en normaal gesproken ook meer koppel. T metaal moet dus meer kracht opvangen én meer warmte wegvoeren, ergo dikkere wanden hebben.
 

Cordoba

Forumguru
Bij mijn twee eerste auto's lag er hetzelfde onderblok in, alleen in de één als diesel in de ander als benzine. (Beide Golf I met 1.5 liter blok), de diesel was op kenteken 50 kg zwaarder, en een serieus deel van dat extra gewicht zat in een grotere accu, dikkere remschijven enz. en zwaardere brandstof (diesel is zwaarder dan benzine) zal ook nog wat meegespeeld hebben.
 

Skoda user1970

Actief lid
Wat zijn jouw bevindingen van de 1.5tsi tov de 1.6tdi?
Mijn partner heeft nu ook een superb 1.6tdi handbak. Nieuwe leasewagen is besteld, ook de 1.5tsi maar dan in de Passat. (Heeft geen vrije keuze van motor , is afhankelijk van het aantal kms dat je doet 1 type benzinemotor of 1 type dieselmotor).
Zoals ik het ervaar raakt de 1.5 TSI minder snel “buiten adem” dan de 1.6TDI diesel.

Vooral op snelwegen in de bergen (midden / zuid Duitsland) is de extra power van de 1.5 TSI zeer welkom. Anticipeerde met mijn vorige Superb Diesel veel meer om de snelheid niet te ver te laten terugzakken bij “bergop”.
Op de vlakke weg is het vermogen van de 1.6 TDI zeker toereikend.

Wat me overigens wel verbaasde is het automatisch terugschakelen van de automaat bij een korte stevige (tegenwind) vlaag tijdens stormachtige omstandighedenop de Duitse Autobahn. (Van 7 naar 6)

Over het algemeen ben ik ten aanzien van verbruik en vermogen zeker niet ontevreden met de huidige 1.5 TSI.
Het verschil in koersvastheid ten opzichte van de 1.6 TDI merk ik vooral op hoge Autobahn snelheden.
De mogelijkheid om aan het stuur te schakelen vind ik prettig maar maskeert ook een beetje het soms eigengereide schakelkarakter van de DSG.

Qua motorgeluid is de 1.5 TSI stiller ten opzichte van de diesel. Keerzijde is het in mijn beleving duidelijker hoorbare windgeruis. Vond de donkere brom van de diesel wel wat “stoerder” klinken.
 

JeSko

Forumguru
Wie zegt dat het verschil niet veel groter is op de neus? Het kan best zijn dat de Diesel maar 20 kg zwaarder is in totaal, echter zegt dit niets over het verschil aan gewicht op de vooras van beide motorisaties. 20 kg kan bovendien best merkbaar zijn als je 120 rijd.
 

leon-cupra

Forumguru
Hier zal de Passat een handbak worden. Konden wel opleggen voor DSG maar 1) geen zin om iets meer dan 2000€ op te leggen waar je niets van terug ziet 2) uit mijn eigen DSG ervaring weet ik dat mijn partner zich enorm zal storen aan het schakelgedrag van de DSG (zij kent maar twee standen : volgas en voet van de gaspedaal omdat ze stilstaat).

Aanpassen van de DSG is een goed hulpmiddel maar meeste leasemaatschappijen staan daar weigerachtig tegenover (verliezen van garantie).

Kan mij wel vinden in jouw bevindingen. 1.6 is een goede motor om overal mee te kunnen maar is idd snel buiten adem , vooral op de autostrade. Hier al eens een serieuze discussie over gehad over het invoegen op de autostrade met een 1.6 , vind dat een ramp (zeker in spitsmomenten). Op dat vlak ben ik wel blij dat er nu een 1.5tsi komt, serieus stuk vlotter dan de 1.6 … alleen wel enorm benieuwd naar het verbruik van de 1.5 … partner doet heel veel korte stukken en haar rijstijl is ook niet echt bevorderend voor het verbruik.:pardon:
 

hemi24

Forumguru
Wie zegt dat het verschil niet veel groter is op de neus? Het kan best zijn dat de Diesel maar 20 kg zwaarder is in totaal, echter zegt dit niets over het verschil aan gewicht op de vooras van beide motorisaties. 20 kg kan bovendien best merkbaar zijn als je 120 rijd.
Ik zeg dat!
Beide auto’s hebben zelfde tankinhoud en de accu zit bij beide motoren op dezelfde plek onder de motorkap, dus waar wil jij verder nog variatie in gewicht weg halen..?
 

svda

Actief lid
Vind het verbruik wel vrij hoog als ik met m'n oude Golf 8 variant 1.5dsg vergelijk. Reed rond de 1op18 met uitschieter 1 op 21. Met de drukkere spits wel beetje hetzelfde wat je zelf op
 
Vreemd genoeg ervaar ik exact hetzelfde gevoel!?
Is dit niet raar? Iemand anders dezelfde ervaring?
Ik moet hier wellicht ter volledigheid aan toevoegen dat mijn vorige Superb een 150pk/1968cc diesel (1385kg) was.
De huidige is een 150pk/1498cc benzine (1370KG)

Oh wat zou ik toch graag mijn oude diesel weer snel willen ruilen met de huidige benzine auto!
Wat een enorm verschil in persoonlijk rijcomfort!!

En verbruikstechnisch is de huidige auto heel veel schadelijker in gebruik dan de diesel. Heb me al tweemaal mogen melden bij wagenparkbeheer ivm de brandstofkosten.
 
Bovenaan Onderaan