Hardyschijf vervangen 4x4

golfgti2009

Senior Member
Ik ben al een poosje bezig om te gaan proefrijden in een Yeti 1.8 TSI 4x4. De auto staat voor mij op 2 uur rijden dus ik wilde zeker zijn dat ik niet voor jan met de korte achternaam een 1/2 dag onderweg zou zijn.

De verkoper van de Yeti heeft 2x een proefrit afgezegd omdat er iets aan de auto mankeerde en wat opgelost moest zijn. De motor is voorzien van nieuwe zuigers, kleppen en ketting (aantoonbaar), na de revisie was er wat olielekkage opgetreden en dat was de eerste reden om niet te kunnen proefrijden. Bij het wegbrengen en halen van de auto bleek er een bromgeluid aanwezig was boven de 100 km/u.

Na onderzoek bij een Skoda dealer (aantoonbaar) bleek dat de Hardyschijf versleten was en deze is nu vervangen.

Ik hoop dat iemand mij verder kunt helpen/adviseren betreffende de Hardyschijf, waarom moet deze vervangen worden bij een km stand van 110.000? Het lijkt mij dat dit behoorlijk vroeg is, of vergis ik me daar zelf in. Op het Audiforum (Audi S3) stond geschreven dat het kan komen door hard optrekken in zijn 1e en 2e versnelling. Bij de Yeti kan ik me eerder voorstellen dat het door een zware belasting kan komen. Wat is er dan nog meer versleten?
 

Canon-Eye

Forumguru
Met die zoekfunctie kom je uit bij de Columbus e.d.
Ik zit me nu dus af te vragen wat de harde schijf te maken kan hebben met de aandrijflijn, snel optrekken, snelheidsgerelateerd bromgeluid, etc.?
Kom er niet uit... :sterretjes:
 

hemi24

Forumguru
Hardyschijf: de schijf die tussen de cardan-as en versnellingsbak / achterdifferentieel zit (zie foto)


post-62595-0-04843100-1403282088.jpg
 

Rofffel

Forumguru
Waarom zou je een tweedehands auto willen waarvan je (aantoonbaar) weet dat er nieuwe zuigers, kleppen en een nieuwe ketting in zit EN olieproblemen heeft?
Lekker laten staan die bende en op zoek naar een deugdelijke variant.
 

golfgti2009

Senior Member
Waarom zou je een tweedehands auto willen waarvan je (aantoonbaar) weet dat er nieuwe zuigers, kleppen en een nieuwe ketting in zit EN olieproblemen heeft?
Lekker laten staan die bende en op zoek naar een deugdelijke variant.
Dan weet je zeker dat je geen kat in de zak gekocht heb met een gereviseerde motor. En de kleine olielekkage was een pakking die niet goed was na de revisie.

De 1.8 TSI kun je beter laten staan als deze niet gereviseerd is als je deze tweedehands aanschaft.
 

golfgti2009

Senior Member
Als die hardyschijf geleden heeft onder de olielekkage, is dat een goede reden om 'm te vervangen. Ook als 'ie een beetje los gezeten heeft slijt dat als een malle. Ik weet niet waar die schijf tussen zit bij die auto, maar als er een cardanas naar achter gaat zit 'ie vermoedelijk daarin, en dan kan de kruiskoppeling aan de bak en/of de achteras wat geleden hebben. Meestal geen dure reparatie om die te vervangen.
Maar: pas op, ik ben voor de Yeti geen deskundige.

Edit: ik moest ook eerst even googlen om te weten dat zo'n schijf zo heet, ik heb er ooit eentje in de aandrijving van de brandstofpomp van een Pegaso vrachtwagen kapot gehad.
#ik leer elke dag wel iets.....
De olielekkage zat bij de hogedrukbrandstofpomp. Bij de Hardyschijf was geen lekkage.
 

hemi24

Forumguru
:ot:
Volgens mij had Petter Vroomshoop ook nog een aantal Pegaso''s.
Waren de latere series "Troner" die erg veel op de Daf 95 leken...
 
Bovenaan Onderaan