Hardnekkige vervuiling lak

Toen ik mijn O3 gisteren ging wassen, bleef de lak op het dak, de motorkap en de deuren aan de linkerkant aanvoelen als schuurpapier. Er zit een heel fijn laagje van harde 'druppeltjes', waardoor het lijkt of er voortdurend wat zand of stuifmeel op de auto ligt. Het spul zit ook op de vooruit. Je kunt de druppels met je nagel eraf krabben, maar dat lijkt mij niet de juiste methode :LOL:. Dus ik aan de slag met cleaner en wax, maar het helpt niets. Hebben jullie enig idee wat het kan zijn? De auto staat meestal onder of vlakbij een kersenboom geparkeerd (prunus). Die kunnen wel hars loslaten, maar hars valt toch altijd in grote druppels? En niet als een soort nevel? Zie de foto's, het gaat om de miniscule witte puntjes. Lijkt op metallic lak, maar mijn auto heeft een uni lak. Ik las ergens dat je de lak ook kunt kleien, zou dat een oplossing zijn? Afbeelding van WhatsApp op 2025-05-19 om 13.33.13_8d206156.jpg Afbeelding van WhatsApp op 2025-05-19 om 13.33.13_c7c209c6.jpg

Ik las ergens dat je de lak ook kunt kleien, zou dat een oplossing zijn?

ertromp

Forumguru
Als je duidelijk voelt dat het op de lak ligt dan kun je de lak het beste als eerste inderdaad kleien.

PizzaPieter

Donateur
Hars valt hier ook in hele kleine druppels uit een specifieke boom.
Heel irritant, parkeer hem daarom nóóit daar. Liever stuk lopen dan dáár.

Ik woon vlakbij het spoor hier moet ik de auto ook regelmatig kleien vanwege het vliegroest ook dit voelt aan als zand.

Dan wordt het inderdaad kleien, denk ik. Kreeg nog als tip van een collega om de auto met heet water te wassen, dat ga ik eerst maar proberen.

Captain Hook

Forumguru
Zijn het geen kleine harsdruppeltjes en/of afscheiding van insecten dat uit de boom naar beneden valt?

Dat soort kleverig spul lost ook op in ethanol. ff testen op een klein plekje met een doekje.

Tees

Donateur
Als het idd harsachtig spul is, dan kan ethanol, isopropanol (minder makkelijk verkrijgbaar, maar werkt wel beter) of wasbenzine goed werken. Voordeel van alcoholen is dat ze oplossen in water, wasbenzine niet. Ik zou daarmee beginnen en dan daarna (indien nodig) gaan kleien .

EdK

Forumguru
Zou lekker gaan kleien...
Lijkt arbeidsintensief maar vond wel meevallen en zeer ontspannend
In de was zetten naderhand vond ik arbeidsintensiever

EldeMan

Actief lid
Goed wassen. Na de wasbeurt kun je nog een 'iron remover' gebruiken. Als je dat even laat inwerken gaat het als reactie op de vervuiling verkleuren. Dit kan weer even net wat meer hardnekkige vervuiling wegnemen.
Maar het meest effectief is idd in jouw geval denk ik kleien.
Na het kleien polijsten en daarna met een goed wax weer een beschermende laag aanbrengen.

Mocht dat te arbeidsintensief zijn, of vind je het eng?
Je kunt dit ook uitbesteden bij een detailer/poetsbedrijf.
Voor een beetje kwaliteit moet je denk ik rekenen op bedragen vanaf ongeveer € 125,-.

Kleien gaat het dus worden :D. Ik heb laatst zelf met cleaner en een katoenen doek een kras op een portier weggepoetst, maar ik zie nu dat het een doffe plek heeft opgeleverd (niet heel zichtbaar, alleen bij bepaald licht). Dus polijsten moest eigenlijk ook al gebeuren. Misschien alles maar uitbesteden inderdaad, ik ga eens rondvragen bij een paar poetsbedrijven/detaillers in de buurt.

EldeMan

Actief lid
Hele goede toevoeging van @Disaster-Master.
Vooral niet boenen.
Mocht je er toch niet helemaal zeker van zijn. YouTube staat vol met goede tutorials hoe het proces stapsgewijs aan te pakken.
AMMO NYC heeft heel veel uitleg, maar Meguiar's heeft ook veel info.
En wil je in NL blijven, dan kun je ook terecht op het kanaal van CarClean (Cleanriders).
Veel kijkplezier... :giggle:

Bedankt voor de tips, ik heb de Meguiars clay kit gehaald en een flesje Meguiars Scratch X. Dat Scratch X zou helpen fijne krasjes en swirls te verwijderen. We gaan het zien, vanmiddag gaat het zeiken van de regen, dus klusje voor morgen.

Ben zelf niet zo bekend met Mequiars, ik heb hier eigenlijk alles van PB.. er lijkt iets van een schurende werking in te zitten; dus zou het eerst ff op een niet zo opvallende plek proberen.. idd youtube staat vol met video’s... maar kijk vooral geen video’s van die kwal van stipt.. en al helemaal niets kopen bij m

EldeMan

Actief lid
Inderdaad, Rickert van Stipt zijn we geen fan van. :censored:
Scratch X ken ik, maar is bedoelt om krassen weg te werken. Redelijk grof middel dus, wat je alleen lokaal op beschadigingen wilt gebruiken. In jouw geval wil je, denk ik, de hele auto doen.
Daarvoor wil dit niet gebruiken, maar een wat lichter polijstmiddel.
Dus: Wassen, kleien, polijsten en waxen.

Nee niet echt.. het kan wel uiteraard.. maar daar krijg je enorme popey-armen van en het resultaat is er niet naar.. ik dacht eerst ook van ik koop handpads, zal wel mee vallen, nou, dat valt het niet, dus dan koop je dan toch maar een excentrische machine en dan realiseer je je hoe achterlijk veel rondjes die wel niet draait op het zelfde stukje voordat je resultaat gaat zien.. dan denk je: ohja, dat wil idd niet op grote vlakken met de hand..

Ik heb de monello LDA1000. Die was redelijk te betalen, en voldoet prima. wel oorkappen op zo'n ding maakt best lawaai. Maar dat doet een Flex of Rupes voor de hoofdprijs ook..

Arjen_BH

Nieuw lid
Ik heb zelf ooit iets dergelijks gehad, bleek dat er 2 huizen verderop schilders dakgoten van onderen aan het spuiten waren geweest. Die verf nevelde overal naar toe, waaronder op mijn rode auto. Dat ging er alleen af met thinner toen het nog vers was, restant laten polijsten maar wel de kosten op de schilders kunnen verhalen. Als ik de lak zo zie is het geen hars vanuit de boom….

Okki

Forumguru
Goeie van @Arjen_BH

Bij mijn vervuiling vanuit de bomen ligt het meer op de vlakke delen en minder op de staande zoals de zijruiten. Bij @locker14 zie ik ook de zijruiten bijna geheel onder de stippen. Daarbij, de meeste hars is geel of bruin van kleur?

Bovenaan Onderaan